Hej, har lite problem med kondens i badrummet när jag duschar och hyresvärden påstår det beror på att jag har akvarier, för ett tag sen hade jag en fredrik från fläktman ab i göteborg på besök som mätte luftfuktigheten under 24 timmar.
Jag fick mycket strikta order om att ha fläktar igång som blåste på vattenytan i akvarier, inte öppna fönster eller täcka över akvarierna som brukligt är när fönstrena stängs.
Av en händelse fick jag idag höra att luftmätningen hade visat ~50% luftfuktighet vilket tydligen skulle va extremt vansinnigt högt.

1.Mätningen gjordes på sommaren och på sommaren kan luftfuktigheten utomhus komma upp i 100%, är det verkligen rätt att göra en mätning av luftfuktigheten inomhus på sommaren när utomhusluften är mycket fuktigare än på vintern då ventilationen är sämre pga stängda fönster?
2.Om luftfuktigheten utomhus är hög, då borde väl luftfuktigheten inomhus va hög också?
3.Är det verkligen så unikt att det blir kondens i badrummet när man duschar?
4.Mätningen gjordes med fläktar som blåste på akvarierna, är det verkligen ett korrekt förfarande?
5.Är en stor glipa i underkanten av badrumsdörren, ska det verkligen ta flera timmar för badrummet att torka upp om badrumsdörren stängs efter en dusch?
6.Både hyresvärden och fredrik på fläktman ab i göteborg påstår att kondensen beror på akvarierna, ingen av dom har visat någon som helst vilja på att förklara hur akvarierna kan va orsaken och enda förklaringen jag kommer på innehåller ord som "grav inkompetens" och "skitsnack" men någon här kanske har nån bättre förklaring?
7.Räknade ut att akvarierna under en period på vintern avdunstade strax under 1L vatten per dygn, det är strax under vad en människa i vila avger via andning och svettning, både hyresvärden och fredrik på fläktman ab i göteborg påstår det är orsaken till kondensen, låter inte det väldigt orimligt att jag inte ens kan låta flickvännen flytta in utan att det blir fuktproblem?

Mvh Tjaboo
 
Redigerat:
Hmmm, låt mig tänka lite...

Luft med temperaturen 21° och RH på 50% innehåller en vattenmängd på ca. 9 g/m³. Så om din lägenhet är på 70 m² och en standard takhöjd så ger det att du normalt har en vattenmängd på 1,5 l flygande i luften. :)

Men nu till saken, 50% RH är ju inte skrämmande högt, normalt ligger väl innomhusluft på 40-60%. Kondens i badrummet är fullt normalt, och om det tar längre än 10 minuter innan imman förvinner från spegeln kan du be hyresvärden se över ventilationen för då kan man väl anse att den är undermålig.
 
50 är som sagt inte alls högt. Fullt normalt. Är denna kondens verkligen ett problem?
Enkelt test:
Sätt ett papper mot ventilen i badrummet(som täcker ventilen). Sitter det inte kvar är antagligen ventilationen undermålig. Fastnar det så borde det iallafall påvisa visst flöde, men inte utesluta för lite.
Högst vetenskapligt:)
 
Nilvert skrev:
50 är som sagt inte alls högt. Fullt normalt.
Normal luftfuktighet enligt vi i villa är 40-60% gärna 50.
http://www.viivilla.se/Energi-varme...ntilation-haller-dig-och-ditt-hus-friskt.aspx
Är denna kondens verkligen ett problem?
Tillräckligt för vattenskada i golvet, fuktspärren är undermålig.
Enkelt test:
Sätt ett papper mot ventilen i badrummet(som täcker ventilen). Sitter det inte kvar är antagligen ventilationen undermålig. Fastnar det så borde det iallafall påvisa visst flöde, men inte utesluta för lite.
Högst vetenskapligt:)
Gjort de några gånger och på sin höjd sitter ett halvt ark dasspapper kvar några sekunder innan det faller ned till golvet, är självdrag.
 
Om akvarier är ett sånt problem borde krukväxter också vara det, för att inte tala om matlagning! När man kör kaffebryggaren står det ju en kvast av ånga ur den på slutet!
 
Om fuktspärren i golvet är kass så spelar det ingen roll om du ventilerar eller inte. Du får vattenskada i badrummet ändå.
Men det låter sannerligen som det inte är någon vidare omsättning på luften alls. Är det så dåligt drag som du beskriver så innebär det nog som sagt ett problem.

Låter bara som hyresvärden vill undvika att göra några installationer. Annars så skulle väl dom bara mätt luftflödet och konstaterat att det är undermåligt.
Han ville nog bara "lura" dig att det är dina akvarier och inte den undermåliga ventilationen i kåken.

OVK gjord?
 
BiFuel skrev:
Om akvarier är ett sånt problem borde krukväxter också vara det, för att inte tala om matlagning! När man kör kaffebryggaren står det ju en kvast av ånga ur den på slutet!
Jo precis, för att inte tala om när släkt och vänner kommer på besök.
Nilvert skrev:
Han ville nog bara "lura" dig att det är dina akvarier och inte den undermåliga ventilationen i kåken.
Utgår från att allt hyresvärden påstår är skitsnack tills motsatsen bevisats.
OVK gjord?
Ja, godkänd men de var aldrig inne i min lägenhet vid senaste mätningen.
 
Hade ju varit bättre om din hyresvärd hade lagt pengarna på nytt ventilationssystem än att försöka dribbla bort dålig ventilation, med vinklade mätningar. Man får ju lite mer grejer för pengarna då.
Fast en del har otur när de tänker. Inte så mycket man kan göra åt.
 
Tror du att dina problem löser sig om du drar ut mer luft!? ... 15 liter i sekunden i ett badrum kan vem som helst duscha fuktigt, det är vad normen säger, så mätningen är det nog inte fel på, men öppna alla rutor så är ju problemet löst eller!? Kallt blir det ju förstås, men det får man ju tåla i detta fall, du skriver inte vilken temp du har i dina akvarier, tror du på den själv att din luftfuktighet bara var runt 50 % "LOL" det lär den inte ha varit, 50% över det normala låter som mest troligast, dra dina beräkningar i forumet så skall jag rätta till dem för dig, för du har troligtvis räknat fel för jag har mer fukt i form av ånga än dina beräkningar utan fisktankar...... jag väntar... !! På ett vettigt svar! Mvh!
 
chrick skrev:
men öppna alla rutor så är ju problemet löst eller!? Kallt blir det ju förstås, men det får man ju tåla i detta fall
"inte" ett alternativ då hyresvärden gnäller om att öppna fönster strular med ventilationen, har även gnällts på att ventilationsluckorna är öppna dygnet runt.
tror du på den själv att din luftfuktighet bara var runt 50 % "LOL" det lär den inte ha varit,
Det är den information jag fått.
50% över det normala låter som mest troligast,
Låter vansinnigt dumt att räkna 50% över normalt då normal relativ luftfuktighet per definition kan va ända upp till 100%
dra dina beräkningar i forumet så skall jag rätta till dem för dig, för du har troligtvis räknat fel för jag har mer fukt i form av ånga än dina beräkningar utan fisktankar...... jag väntar... !! På ett vettigt svar! Mvh!
Exakt var skulle jag ha räknat fel? det kan liksom inte komma mer fukt från akvarierna än vad jag fyller på med vatten och det är mindre än 1liter per dygn.
 
Redigerat:
Hmm. Som jag förstår det har du självdrag, med intag av luft genom underkant av badrumsdörren. Hur ser det ut i övriga lgh. Har du tilluftsventiler (som är öppna)? Motsvarande mängd luft som ventileras ut i badrummet, måste komma in någonstans.
 
Kan för mitt liv inte fatta varför man gjorde mätning med fläktar på akvarierna. Man vill väll i en sådan här mätning få fram hur det ser ut i normala fall. Då stora vattenytor med varmt vatten avger mängder med fukt så är det ju dummt att inte täcka dem som man i normala fall har. Detta blir ju som att göra en mätning och då säga att man under hela mätningen ska ha en kastrull med kokande vatten på spisen hela tiden.
Nu är ju tråden ganska gammal så något mer borde ha hänt i ärendet?
 
lordi skrev:
Hmm. Som jag förstår det har du självdrag, med intag av luft genom underkant av badrumsdörren. Hur ser det ut i övriga lgh. Har du tilluftsventiler (som är öppna)? Motsvarande mängd luft som ventileras ut i badrummet, måste komma in någonstans.
Har friskluftsintag i vardagsrum och kök som alltid står öppna samt ventilationskanaler i vardagsrum, kök och badrum som går upp till taket 4 våningar upp.
snuttjulle skrev:
Kan för mitt liv inte fatta varför man gjorde mätning med fläktar på akvarierna.
Under sommaren, speciellt om det är +27grader eller mer så har jag fläktar igång för att ventilera bort värme från lysrören, vad hyresvärden och fredrik på fläktman ab i göteborg inte har förstått är att dom fläktarna används bara på sommaren när jag har både fönster i vardagsrummet och köket öppna.
Då stora vattenytor med varmt vatten avger mängder med fukt så är det ju dummt att inte täcka dem som man i normala fall har.
Någon fuktmätning med övertäckta akvarier så som jag har under vintern har inte gjorts då hyresvärden inte vill det.
Detta blir ju som att göra en mätning och då säga att man under hela mätningen ska ha en kastrull med kokande vatten på spisen hela tiden.
Nu är ju tråden ganska gammal så något mer borde ha hänt i ärendet?
Det enda som hänt är att jag varit i kontakt med miljökontoret som undra vad det var frågan om, de påstod det inte var något onormalt med lite kondens i köket när det lagas mat eller att det tar flera timmar för badrummet att torka upp om badrumsdörren är stängd.
 
Du måste ha en väldigt hög luft fuktighet, det säger sig nästan själft, 27 grader vatten som belyses med ganska skyssta lysrör, kanske du bara fyller på 1-1.5 liter vatten per dygn, men jag tror att den volymen är i underkant, var 12 timme vore nog troligt, då kan man ju säga att du har 2400 liter i ångform som sedan träffar de kalla ytorna i badrum, osv hur ser tolalettens vattenbehållare ut, alla utanpåliggande kallvattenrör, dår droppar det väl något kan jag tänka, då blir ju ångan vatten igen och kan således inte dras ut ur ventilationen iaf, låna en avfuktare med kondens tank då har du ju svaret i kondens tanken direkt, du skall veta att mäta luft kan vilken, ventilationsteknicke´r som helst, och värden lär han ju inte förskönat, I OVK´n, står säkert allt med, den sista injusterningen som gjordes vid OVK´n kanske inte behövde ha tillgång till din lägenhet då den redan var injusterad, men jag lovar att det finns papper på Fredrik Sundelius har garanterat inte fuskat med värdena från mätningen, det kan du skriva upp, men det är inte vanligt att man har så mycket akvarium, så istället för att handla häftiga rengörnings anläggningar till akvariet, så kan du ju nu fortsätta med att handla coola, kondens maskiner oxå, det hör väl till om man vill ha allt så, NORMEN för OVK, Kan läsas på nätet, sedan kan du ju kolla vilen Norm som gällde vid husets sista OVK och byggnads år!, Klaga på hyresvärden om något, han snålar säkert, men vem skall smutskastas, INTE Fredrik Sundelius, han mätte det han mätte, och funkar inte standarden för dig då, är det ett faktum att kanske ventiler ur din akvarium på ett bra sätt det finns säkert, sån skit på marknaden mvh!
 
chrick skrev:
Du måste ha en väldigt hög luft fuktighet, det säger sig nästan själft,
Snarare du som saknar läsförmåga...att jag skulle ha onormalt hög luftfuktighet finns det i dagsläget INGA SOM HELST KONKRETA BELÄGG FÖR vilket även miljökontoret håller med om, det enda som finns är en ofackmannamässigt utförd fuktmätning av fredrik på fläktman ab i göteborg som inte återspeglar verkliga förhållanden.
kanske du bara fyller på 1-1.5 liter vatten per dygn, men jag tror att den volymen är i underkant, var 12 timme vore nog troligt,
Jag FYLLER FORTFARANDE PÅ MINDRE ÄN 1LITER VATTEN PER DYGN...allt snack om att jag skulle fylla på mer vatten är och förblir skitsnack...
då kan man ju säga att du har 2400 liter i ångform som sedan träffar de kalla ytorna i badrum, osv hur ser tolalettens vattenbehållare ut, alla utanpåliggande kallvattenrör, dår droppar det väl något kan jag tänka,
DET BLIR FORTFARANDE BARA KONDENS I BADRUMMET NÄR JAG DUSCHAR...
men jag lovar att det finns papper på Fredrik Sundelius har garanterat inte fuskat med värdena från mätningen, det kan du skriva upp,
Så du menar alltså att det är ett standardförfarande att medvetet öka luftfuktigheten medans en fuktmätning görs? för det gjorde fredrik på fläktman ab i göteborg när fuktmätningen gjordes och glöm förgudsskull inte att dessa fläktarna enbart är igång sommartid när fönstrerna är öppna så det ibland blåser halv storm genom lägenheten.
men det är inte vanligt att man har så mycket akvarium,
Att jag skulle ha mycket akvarier stämmer absolut inte.
INTE Fredrik Sundelius, han mätte det han mätte,
Vad "han" mätte överstämmer inte med verkligheten och därmed är fuktmätningen inte fackmannamässigt utförd och totalt värdelös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.