Är fullständig novis när det kommer till att gjuta men har nu kommit till första tillfället då jag måste lära mig detta. Efter diverse underliga lösningar av tidigare ägare av vårt hus har vi nu ett garage med en garageport åt fel håll, där jag inte kan köra in med bilen. Har fått bygglov för att flytta porten och kommer då även flytta en innervägg mellan garage och hus drygt en meter för att få in bilen åt andra hållet i garaget..

Har nu rivit halva innerväggen och har kommit så långt att jag ser att garagegolvet är uppgjutet cirka 7-8 cm på plattan. Får till följd att jag måste gjuta på motsvarande höjd i det hål på 4 kvm som blir när jag flyttar väggen.

Har räknat ut att det är ungefär 300 liter som måste fyllas upp. Var därför och köpte betong på säck på Byggmax i helgen. Har räknat med att kunna använda armeringsnät som också finns på byggmax. Är dock bara 5 mm?

Vad bör jag tänka på för att få till detta på bästa sätt och för att det ska hålla för att köra in med bil (ena hjulparet kommer stå på den nygjutna delen)? Räcker armeringen? Ska jag borra ner något i den befintliga plattan som jag fäster armeringsnätet i?

Tror ni att det kommer att fungera att blanda den här mängden betong med vatten med handhållen omrörare som jag hyr? Eller behöver jag en blandare?

Ska jag behandla plattan på något sätt innan gjutning? Hur gör jag med skarven mellan gammal gjutning och ny?

Många frågor blev det. Är väldigt tacksam om någon orkar svara på detta då jag har tänkt riva innervägg och gjuta golvet den kommande helgen.
 
Tyresö
Är det en pågjutning på befintlig platta du ska göra, och hur tjock är då den befintliga plattan? Eller ska du gjuta en helt ny platta som ska förankras med den befintliga plattan?
 
Det är en pågjutning på befintlig platta. Plattan på mark är grund till en utbyggnad byggd 1986 som består av garage och boyta. Saknar ritning för själva plattan med om jag tittar på utsidan av huset så ser grunden under golvnivån ut att vara cirka 30 cm.

På plattan har man i garagedelen gjutit på ett garagegolv på cirka 5-8 cm (8 cm i kanterna och med fall till mitten). När jag utökar garagets del av själva tillbyggnaden så behöver jag gjuta upp så att golvet hamnar i samma nivå som i garaget.
 
Tyresö
I så fall har du ett enkelt jobb framför dej, om det du gjuter är minst 50 mm tjockt. Dubba i den befintliga plattan med ett antal 8 mm armeringspinnar, med ett utstick på minst 20 cm. Naja fast din 5 mm armeringsmatta och dra en 8 mm armeringsslinga i kantbalken - så har du både hängslen och livrem. Sen är det bara att gjuta. Se förresten till att den befintliga plattan som du ska gjuta på, är ordentligt blöt och vattenmättad, så att den nya betongen biter i ordentligt. Ett tips är att du blöter den befintliga plattan rejält och sen gnider du in ytan med standardcement, så att det blir en tunn mörkgrå cementblaskyta innan du gör pågjutningen "vått i vått". Ett tips, som är rätt vettigt, är att du blandar i 3 - 4 dl standardcement/betongsäck så att k-värdet ökar i betongblandningen, för att betongen ska stå emot dubbdäck och vägsalt lite bättre.
 
Armeringen är till för att få så lite sprickbildning som möjligt, trycklasten klarar betongen utan armering.
Borra in någonting lite här och där i kanterna In i kanten så att säga, expanderspik brukar bli bra. använd primer innan du gjuter.

300 liter hade jag då inte blandat för hand, med 12l/säck är det 25 säckar som ska blandas, och då ska man hinna jobba ihop betongen i gjutningen innan den springer ifrån en också.
Du kommer att få en spricka mellan gammalt och nytt golv, även en färgavvikelse, men det är bara att acceptera.

Setill att nätet inte flyter upp till ytan när du gjuter utan håller sig ganska lågt om du ska gjuta 80mm.

När du gjutit jobbar du ihop betongen med lämpligt verktyg och sedan får du gå på med ett stålbrätte för att få den yta du önskar, låter som om det kan bli lurigt att nå om det är 4m² men det går.

Lycka till
 
Ok, jag får fixa en betongblandare för att hinna med.

Jag tror inte det är några problem att nå alla 4 kvm eftersom det är 3 gånger 1,3 meter, och jag kommer åt från båda långsidorna (eftersom jag inte byggt upp innerväggen ännu).

Tack för hjälpen båda två! Tror jag har tillräckligt med koll nu för att skaffa rätt grejor.
 
Snyggt när man skriver samtidigt så kan man jämför sina svar sedan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.