Hallå!

Vi ska bygga in våran altan till ett rum. Altanen är idag på befintlig husgrund och halva altanen är redan under husets ordinarie tak, således ändras ej situationsplanen. För detta krävs dock bygglov har jag förstått och sitter nu här med papper. Jag har begripit hur de ska fyllas i och fixat ritningar. Så långt allt väl.

För ungefär ett halvår sedan gjorde vi om ett sovrum till ett badrum, vi hade hit en firma som fixade det och vi är jättenöjda! Vi har intyg på att allt är fackmannamässigt. Vi fick dra nytt avlopp i källargolvet och såklart i badrummet.

Till problemet, i diskussionen med stadsbyggnadsnämnden om bygglov för altanbygget så framkom att en bygganmälan måste göras om man gör ett nytt badrum (nya avlopp mm.) DET HAR VI INTE GJORT, jag hade ingen aning om att man skulle göra det och nu är det ju redan byggt och klart!

Det jag nu funderar på är:

1. Jag söker nu bygglov för altan, när det är beviljat ska jag då lämna in en separat bygganmälan för detta bygge innan det påbörjas eller "ingår" bygganmälan i bygglovet?

2. Om en bygganmälan ska lämnas separat till altanbygget, kan jag i såfall lämna in en bygganmälan även för badrummet samtidigt och hoppas att de inte upptäcker att badrummet redan är byggt? Så att det blir rätt på ritningar mm?

3. Det kan väl i inget fall bli tal om bygglov för badrummet, ingen förändring har ju gjorts utanpå huset mer än ventilationshuven på taket.

4. Kostar det något att göra en bygganmälan?

5. Om skiten träffar fläkten och min lilla bluff avslöjas, får jag då betala straffavgift för att jag inte anmält badrummet innan byggstart?

Jag har ringt villaägarnas expertlinje, men måste tyvärr konstatera att där inte fanns någon expert utan en man som med gott om tid och viss framgång kunde slå i en informationsfolder...alltså ingen hjälp alls!

Vore nice om någon kunde hjälpa mig med svar på frågorna, vill bara göra rätt för mig och få alla papper rätt!

//Hemmafixarfredde
 
Redigerat:
frefe skrev:
Hallå!


1. Jag söker nu bygglov för altan, när det är beviljat ska jag då lämna in en separat bygganmälan för detta bygge innan det påbörjas eller "ingår" bygganmälan i bygglovet?

2. Om en bygganmälan ska lämnas separat till altanbygget, kan jag i såfall lämna in en bygganmälan även för badrummet samtidigt och hoppas att de inte upptäcker att badrummet redan är byggt? Så att det blir rätt på ritningar mm?

3. Det kan väl i inget fall bli tal om bygglov för badrummet, ingen förändring har ju gjorts utanpå huset mer än ventilationshuven på taket.

4. Kostar det något att göra en bygganmälan?

5. Om skiten träffar fläkten och min lilla bluff avslöjas, får jag då betala straffavgift för att jag inte anmält badrummet innan byggstart?

Jag har ringt villaägarnas expertlinje, men måste tyvärr konstatera att där inte fanns någon expert utan en man som med gott om tid och viss framgång kunde slå i en informationsfolder...alltså ingen hjälp alls!

Vore nice om någon kunde hjälpa mig med svar på frågorna, vill bara göra rätt för mig och få alla papper rätt!

//Hemmafixarfredde
1: Ja, det är 2 separata ärenden. Idag. men från o med 2 maj 2011 är det ett o samma ärende.

2. Du kan säga att du ska även göra om ett sovrum till badrum och ta det på samma bygganmälan. Mindre kostnad om du får administration på bara ett ärende.

3. Det bör inte vara så, men det beror på hur handläggaren tolkar "väsentlig ändring".
PBL 8 kap 1 paragrafen Bygglov krävs för att ta i anspråk eller inreda byggnader helt eller till viss del för väsentligen annat ändamål än det för vilket byggnaden senast har använts eller för vilket bygglov har getts.

4. Ja, det baseras på yta och varje kommun har ett eget grundbelopp på vilket man baserar priset. Fråga.

5. Ja, du kan få böta, men även här faller det på vilken handläggare du träffar. Det kan anses som lindrande att du faktiskt kommer in o säger att du inte visste att du borde ha gjort det innan. Men så kan det oxå vara bra o hålla käft o låtsas som ingenting.
 
Måste det alltid till en bygganmälan utöver bygglov?
Jag ska bygga om en vidbyggd carport till isolerat varmgarage och behöver söka bygglov för det, men måste jag även göra en bygganmälan?

Byggnaden kommer attt ha samma yttermått som carporten och inga bärande delar kommer att uppföras eller förändras och ändamålet med "rummet" är ju detsamma.
 
Nästan säker på att det inte finns några undantag. Men å anra sidan så kan en bygganmälan vara en oerhört enkel procedur.

Jus det där med carport till garage kan ev. vara lite mer komplicerat än vad som är uppenbart. Om det ligger nära huset (osäker avståndsgränsen, men det kan vara 8m) så uppstår krav på brandisolering för ett garage, men som inte gäller för en carport.
 
Carporten (det blivande garaget) är vidbyggt/sitter ihop med bostadshuset och vad jag förstått så kräver det brandklass i30 eller i60 (fått olika bud). Brandklassningen utgör inget problem om jag förstått det rätt, antingen använder man dubbelgips eller specialskivor och ser till att dörrar/fönster (även mindre genomföringar?) håller klassningen.
 
H
Bygganmälan gör du samtidigt dom du söker bygglovet. Är en liten ruta du kryssar i och kostar inget extra.
 
Det där sista måste skilja mellan kommunerna i så fall. I andra kommuner är det en helt egen blankett och kostnaden kan i vissa fall bli större än för bygglovet.
 
Jag ska gå ner och prata med byggnadsförvaltningen imorgon och höra hur de vill ha det, det är min första bygglovsansökan och allt är inte helt glasklart IMO.
 
H
Kan ju klart skilja men hos oss är det ett kryss på bygglovet. Har fått 4 bygglov på 5 år så det är jag säker på
 
hokanp skrev:
Kan ju klart skilja men hos oss är det ett kryss på bygglovet. Har fått 4 bygglov på 5 år så det är jag säker på
Det ska vara en separat kostnad på det, men är det mindre åtgärder kan man få allt på en faktura.
 
Tack för ett bra svar Ricken, jag tror det är som du säger i Örebro...på bygglavsblanketten finns en ruta som heter "har bygganmälan gjorts" "JA" NEJ" där skulle jag enl. handläggaren på stadsbygnadskontoret kryssa nej.

Menar ni att bygganmälan också kostar pengar i vissa fall alltså? Bara bygglovet skulle gå på 6500kr...snart blir pappersarbetet dyrare än bygget...

Måste man inkludera en sprängskiss med lytningsvinklar för avloppsrör i en bygganmälan? Ser att det finns i mina gamla bygglovsritningar...
 
hala tangenter, det ska stå "bygglovsblankett" och "lutningsvinklar"
 
frefe skrev:
Tack för ett bra svar Ricken, jag tror det är som du säger i Örebro...på bygglavsblanketten finns en ruta som heter "har bygganmälan gjorts" "JA" NEJ" där skulle jag enl. handläggaren på stadsbygnadskontoret kryssa nej.

Menar ni att bygganmälan också kostar pengar i vissa fall alltså? Bara bygglovet skulle gå på 6500kr...snart blir pappersarbetet dyrare än bygget...

Måste man inkludera en sprängskiss med lytningsvinklar för avloppsrör i en bygganmälan? Ser att det finns i mina gamla bygglovsritningar...
Det beror på vad handläggaren anser är viktigt. Är det ett område där det är en gränspuck på om det är genomförbart med avlopp med enbart självfall kan det behövas. Men om du har dom handligarna så är det väl inget problem, kopiera o skicka med bara.
Se till så du har en planritning med ledningsdragningarna inritade bara. Allt över det är bara bonus och handläggare tycker alltid att det är trevligt när man får kompletta handlingarp å en gång. det är till o med så att det ska tas ut en xtra avgift om man inte har kompletta handlingar på en gång.
 
Snabbt svar Rick!

Ok, jag förstår...problemet är att de avlopp och ledningar som är nydragna nu inte finns på någon ritning utan är dragna på "bästa sätt" när badrummet konstruerades...:Sbadrummet är byggt på skisser och inte riktiga ritningar.

Ska försöka rita in rör och avloppsledningar på planritningen, men en skiss där lutningsvinklar mm framgår är jag inte säker på att jag kan höfta ihop.

Har förstått att A och O är att det man skickar in ser proffsigt ut för att slippa trassel... "ett fast yttre döljer oceaner av osäkerhet"...
 
frefe skrev:
Snabbt svar Rick!

Ok, jag förstår...problemet är att de avlopp och ledningar som är nydragna nu inte finns på någon ritning utan är dragna på "bästa sätt" när badrummet konstruerades...:Sbadrummet är byggt på skisser och inte riktiga ritningar.

Ska försöka rita in rör och avloppsledningar på planritningen, men en skiss där lutningsvinklar mm framgår är jag inte säker på att jag kan höfta ihop.

Har förstått att A och O är att det man skickar in ser proffsigt ut för att slippa trassel... "ett fast yttre döljer oceaner av osäkerhet"...
Ok, jag uppfattade det som att du hade dom ritningarna. Men har du dom inte så bry dig inte om att göra dom.
Rita in ledningarna du, det behöver inte vara med millimeterprecision, inom nån dm funkar bra.
Sen är itne mening att man ska tycka att det är trassel att söka lov, göra bygganmälan. Handläggarna/inspektörerna sitter där dom sitter för att tillhandahålla en tjänst till allmänheten. Dom får inte ta på sig tjänster som konkurerar med den privata sektiorn, men dom hjälper så låångt dom bara kan. Eller ska i alla fall... d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.