Grannen och jag har nu äntligen beslutat att skaffa en gemensam slunga för garageplats och gångar. Allt är asfalt eller stenbelagt och jämnt.
Det tyngsta är att den måste klara en gemensam garageplan på ca 100kvm där snöplogen brukar lägga en vall på en halvmeter längs ena sidan.
Men också mindre och trångare gångar där snön ofta blåser samman och bildar några dm täcken.
Men det är i södra Sverige och östersjökusten så inga Norrlandsförhållanden.
Finns säkert lite gamla trådar, men det känns ändå som en ny tråd kan vara motiverbar.
 
Milkshaken
Först vill jag bara fråga, hur har ni löst det med service, reparationer samt bensin och slitdelar....?
Även med den bästa grannen kan det bli problem.....
 
Milkshaken skrev:
Först vill jag bara fråga, hur har ni löst det med service, reparationer samt bensin och slitdelar....?
Även med den bästa grannen kan det bli problem.....
Inga problem, vi har under 20års tid delat på gräsklippare, högtryckstvätt, etc. Vi ser till att köpa övre segmentet för hemmabruk. Vi har väl också haft turen att ha en ekonomi så att det bara har varit att lämna in för service eller köpa nytt. När det gäller bränsle så fyller man upp efter användande. Men jag har maskinerna i mitt garage, de har bara varit småreparationer och service fixar jag. Grannen brukar sedan köra hem 2-3 släpor med huggen ved för min kamineldning per år så jag brukar normalt betala inlämningsservicen.
Han har dessutom en skogsgård som kan vara bra..................
Så för oss fungerar det mycket bra.
 
Milkshaken
Det låter bra.... :) jag bor oxå på ostkusten och vet att det kan vara rent skftande vintrar,,, ibland ingen snö att tala om på 4 år, sen kommer det stråk vissa år med hur mycket snö som helst.

Mitt råd är en bra men inte för dyr slunga.köp ett känt märke, hittar ni någon Honda för den pengen så köp den..
Själv köpte jag en beg Stiga 522 i vintras, alltså 5 hk 22" i skruvöppning.... Funkade helt ypperligt, det gick endast några brytbultar i skuven , men då var det riktigt kraftig vall med mycket iskockor i....
Att jag köpte en beg, var för att jag inte drar mig för att reparera. men kan tänka mig att ni vill ha något som håller.
 
Låter som om ni har en bra deal ang maskinparken, kul att höra!
Forskade lite runt ämnet snöslungor och Honda har bra rykte, men ska man ha ny vete katten om det räcker med 10, får nog ta i runt 15 för att få något som är något att ha.
 
Såg att Husqvarna har en 5524 för 11.500:-. Finns det någon erfarenhet kring den eller motsvarande av äldre modell?
Honda har jag hittat en enstegsslunga för ca 8.000:- och 2-steg blir som Fotografen skriver uppåt 17.000:-

Toro och Hondas enstegsslungor i prisklassen 8-9.000 liknar varandra väldigt mycket. Vilken arbetskapacitet har dessa?
Jag har inte ens kört slunga tidigare så det är där vi lägger nivån ;-)
 
Redigerat:
Enstegsslunga räcker oftast söderöver, men är det packade snövallar behövs tvåstegs. På 100 kvm blir det dessutom ca 200 meters promenad utan drivning med en sådan, och det kan bli ganska jobbigt.

5524 är helt ok om det inte blir en vinter som förra vintern :) Beror en del på snön också, normal snö går bra, men den snösörjan som brukar bli när det är någon plusgrad är svår att kasta iväg långt. Den sörjan är å andra sidan jobbig oavsett maskin.
 
Nonkan skrev:
Enstegsslunga räcker oftast söderöver, men är det packade snövallar behövs tvåstegs. På 100 kvm blir det dessutom ca 200 meters promenad utan drivning med en sådan, och det kan bli ganska jobbigt.

5524 är helt ok om det inte blir en vinter som förra vintern :) Beror en del på snön också, normal snö går bra, men den snösörjan som brukar bli när det är någon plusgrad är svår att kasta iväg långt. Den sörjan är å andra sidan jobbig oavsett maskin.
Precis, för när det ligger 1-2dm pudersnö då fixar man det ju lätt med skyffel. Det är ju det tunga, som håller på att ta död på en, man vill få maskinhjälpen till.
Så rekommendationen är att sikta på en 2-steg?
 
Fundering. Om vi nu handlar en Husqvarna 5524, hur fungerar den på lite smalare 1m gångar utan en stor gräsmatta att spruta snön på, utan t.ex. garageväg på ena sidan och buskar, mm på den andra?
Frågan ställs utifrån att som jag noterade tidigare aldrig kört en slunga och inte vet vilka nackdelar som ev. också finns. Så ni får gärna beskriva för nackdel med slunga. Är det mycket pyssel med att justera utkastare, etc?
 
Tycker definitivt ni ska satsa på en tvåstegsmodell.Tänk på att ni är två o den ska göra sitt arbete i många år.Om man snålar får man igen det senare.Skulle rekomendera att titta på en TORO dom har väl tillverkat snöslungor i ett fyrtiotal år så dem kan man lita på att den gör sitt jobb.Köp den av en handlare som bara säljer trädgårdsmaskiner så kan ni lita på att
köpråd,service o reservdelar fungerar bra.Den som handlar på COOP,Bauhaus etc lär få strul när något falerar.Allt(tex utkast)sköts mycket enkelt från "förarplats".
Läs manualen noga(de flesta har ju en tendens att slarva med det HE HE!) o följ service schemat så har ni en vinterkompis i många problemlösa år.:)
 
Milkshaken
Lightning skrev:
Tycker definitivt ni ska satsa på en tvåstegsmodell.Tänk på att ni är två o den ska göra sitt arbete i många år.Om man snålar får man igen det senare.Skulle rekomendera att titta på en TORO dom har väl tillverkat snöslungor i ett fyrtiotal år så dem kan man lita på att den gör sitt jobb.Köp den av en handlare som bara säljer trädgårdsmaskiner så kan ni lita på att
köpråd,service o reservdelar fungerar bra.Den som handlar på COOP,Bauhaus etc lär få strul när något falerar.Allt(tex utkast)sköts mycket enkelt från "förarplats".
Läs manualen noga(de flesta har ju en tendens att slarva med det HE HE!) o följ service schemat så har ni en vinterkompis i många problemlösa år.:)
Jag håller med fullständigt, men tror nog att dom inte klarar det på 10K då... Annars Toro är ju helt underbara annars....:) Jag skulle byta lagret som sitter vid just 2 stegsfläkten... Den som kastar iväg snön....
Ok, sa jag till killen som har slungan, vi ska se om det finns nåt att gå på... jag tog maskinens nummer och sökte på TOROS sida... Helt suveränt, slungan var tillverkad 1980, och det fanns kompletta sprängskisser och allt på den, så jag gick bara in till reservdelaren i grannorten, och sa art,numret... javisst sa han, du får hem det i morgon eller övermorgon....

Tänk att det finns grejer fortfarande plus skisser och allt.... Det var ju ingen stormarknadsmodell precis...:)
 
Vi kan nog sträcka oss en bit över 10.000 om det finns argument utifrån kvalite och hur den är att använda, dvs den ska ju fungera när det kommer några dm snö.
Om vi skulle på en Toro, är det då den minsta 2-stegs som borde passa oss? Har inte hunnit kolla ännu på deras hemsida. Kvalitetsskillnad på den tänkta Husqvarnan och Toro?
 
Har sjäv en 5år gammal TORO 10.28LXE Power Max som jag är helnöjd med.Har ingen erfarenhet av Husqvarn men bekanta som har Stiga o Mc Culloc o dom är i en helt annan klass enligt mig.Vad som är viktigt är att välja en tvåstegsmodell med tanke på plogvallar o hårt packad snö.Du blir garanterat besviken om du köper en enstegsslunga.
Merkostnad-javisst men det uppväger fördelarna o dessutom skulle ni ju vara två som delar på maskinen å då blir det ju inte så blodigt.Tänk dig en morgon med hög plogvall med iskokor i,
det klarar inte en enstegsmodell.Alla klarar en decimeter lätt nysnö men det är sedan maskinen får visa vad den går för.
 
Redigerat:
Tackar för råden. Nu står det en Husqvarna 5524 i garaget. Vi fick bra råd/tips i den maskinaffären vi handlade då de även hade Hondamaskiner.
Det man tryckte på flera gånger var att köra på "miljöbensinen" utifrån att det gav minst driftproblem, är det riktigt eller säljargument för att köpa den? Man har en pump utvändigt på maskinfirman där man kan tanka vanliga dunkar.
 
Milkshaken
Problemet med att köra med miljöbensin, acrylater, miljödiesel osv...Som jag ser det, det är ju att man oftast inte kan slå i vanlig bensin några tankningar, för då brukar motorerna protestera.... Jag menar, om du är på väg till stugan, kommer på att faan... Bensinen till klipparen, jag glömde dunken hemma.... jaja,,, det finns kanske i byn .... Och så finns det inte det.... Nåväl, bensin som bensin.,.... Men Nope..... Brukar bli problem efter ett tag.....

Det är aldrig problem att gå från Bensin- Miljö... men gå från Miljö-bensin...... Nope..... Är det aspen dom rekkomendrade eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.