Skall inom kort måla köket. Med köket menar jag

- Väggar
- Tak
- Köksluckor
- Dörrkarmar+foder

Idag är kyl och frys vita. Och även fönstrena. Dessa är så nya så jag vill inte byta ut/måla om.

Min plan: Har tänkt att måla så mycket som möjligt av köket i antikvitt. Funderar dock på hur jag skall göra med taket. I hallen och vardagsrummet, som ligger vägg i vägg är taket nämligen vimålat. Där är det tapet på väggarna, så då tycker jag att helvita tak är snyggast. Men om jag målar vitt även i taket i köket, kommer den vita kyl/frysen samt det vita taket att göra att de antikvita väggarna / köksluckorna / dörrarna ser smutsiga ut?

Vad tycker ni? Skall taket vara antikvitt eller vitt (som i resten av lägenheten)?

Se även bilder:
 
  • bild (38).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild (39).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vit tak
 
Håller nog inte med. Varför ha nånting kritvitt i köket om inget annat är det? Har målat massvis med kök, både med vitt tak och med bruten färg.

Mitt val är bruten.
 
Tror på brutet tak, men jag gissar att kylen är kritvit och kommer sticka ut.
Jag hade nog valt att använda någon annan ton på t ex luckorna eller väggarna, tror det kan bli väldigt sterilt med allt i samma färg.
 
JAG brukar måla obruten vit i tak.
 
Vitt är ett helvete om man ska försöka vara enhetlig i samma rum. Möbler, vitvaror, tapeter, tak osv osv. Ska man dra det till sin spets blir det dyrt och jobbigt. Jag skulle valt vitt tak med brutna väggar. Kommer ändå inte gå att hålla ihop hela rummet tyvärr.
 
Men det blir ju inte dyrare att måla väggar och tak i samma färg??

Varför inte försöka få ihop kulörerna iaf när det kommer till måleriet.
 
5.2 racing skrev:
Men det blir ju inte dyrare att måla väggar och tak i samma färg??

Varför inte försöka få ihop kulörerna iaf när det kommer till måleriet.
Tycker det flyter ihop för mycket personligen med samma kulör i tak+vägg. Smaksak. Jag gillar när man ser att väggen slutar och taket tar vid.
 
Jo det är ju en smaksak.
 
Kör annars 0502 y ppå taket och resten antikvitt
 
Definiera skillnaden mellan 0502-y och antikvitt??
 
Jag hade målat vitt i taket och antikvitt på resten.
 
S-0502-Y är det som gäller. Överallt! Väggar, tak, snickerier... Blir grymt snyggt.

Antikvitt kan väl vara vad som helst, beroende på vem som tillverkat färgen. S-0502-Y t ex.
 
snillefille skrev:
S-0502-Y är det som gäller. Överallt! Väggar, tak, snickerier... Blir grymt snyggt...
Word! Rubbet i kalkvitt. Lacka om kylskåpsdörrarna om de är plastvita (obrutet vitt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.