Larsa skrev:
- - - Mitt hetaste tips är då att tilläggsisolera med lösull av cellulosa eller annat naturmaterial. Man behöver inte fuktspärr när man använder naturmaterial, då det klarar av att ventilera ut eventuell fukt.
En sanning med modifikation. Visst, det möglar inte i själva isoleringsmaterialet, men råsponten i taket kan mögla lika bra ändå.
 
Ja givetvis men då ju högre isolering man då lägger så lär ju brytgränsen mellan varm luft och kall luft höjas och avståndet till spånten måste ju då bli längre ju mer isolering man använder. Och änvänder man då ett naturmaterial som har förmåga att andas så måste ju riskerna för fuktskada minska såvida man har bra ventilerad vind för övrigt. Men vad vet jag bara en lekmans tankar som snurrar, de tråkiga med såna här frågor är att frågar man tre personer så får man tre svar och alla tycker olika.
 
Hmm, jag vet inte om vi talar om samma råspont här, Jag menar den i yttertaket (alltså den råspont man lagt takpapp och tegel/plåt whatever på). Det är på insidan (undersidan) av den som man i första hand får mögeltillväxt. Och det beror på att råsponten är kall, och när luften inne på vinden kyls ner så kommer vattenångan att kondensera på de kalla ytorna.

Så länge luften på vinden är hyfsat varm (vilket den var så länge man eldade i murstocken, eller innan man tilläggsisolerade vinden) så kan luften behålla sin vattenånga och man får ingen kondens. Men när man byter uppvärmningssystem, eller när man tilläggsisolerar på vinden, så blir luften på vinden alltså kallare och kan inte längre hålla så mycket vattenånga, varpå kondens bildas, vilket i sin tur kan leda till mögel.
 
b8q skrev:
En sanning med modifikation. Visst, det möglar inte i själva isoleringsmaterialet, men råsponten i taket kan mögla lika bra ändå.
Å andra sidan fungerar cellulosamaterial som en buffert som kan ta upp en hel del fukt utan att bli blött. Tror en normalstor vind isolerad med cellulosa kan ta upp upp till 800 liter vatten utan att komma upp i mögelnivåer. För att det ska funka krävs förstås att det under sommaren finns möjlighet för fukten att ventileras ut när den frigörs från cellulosan av värmen. T.ex. gullfiber kan inte absorbera någon fukt alls utan den blir istället fuktig och kan börja mögla direkt. Så genom att cellulosan tar bort en hel del fukt så skyddas även råsponten.
 
A okej, tack för tänkvärt!
Skiter hur som helst att sätta någon plast i den delen av huset som jag inte satt innertaket ännu, får se hur jag löser de med saker och ting då jag ska isolera.
Synd att man kommer under full med vissa saker lite för sent bara.

Mvh S.v
 
Lånar tråden lite då jag sitter i liknande sits. Jag har rivit ner innertaket i kök och hall, ca 30 av husets 100 kvadratmeter. Så nu ser jag spånten. Har ändrat lite på planlösningen och ska dra om all el i köket. Idag har jag skyfflat flera kubik spån för att ta bort den gamla elen och såg då att den svarta pappen hål lite här och var, sen blir det hål där det suttit dosor och rör. Har också tänkt bättra på isoleringen inom en ganska snar framtid då det idag endast är ca 30cm spån på vinden.
Antar att samma råd gäller även i mitt fall? Det går inte att sätta plast på insidan och riva bort den svarta pappen där det finns plast under? Det här är första projektet och övriga rum kommer få liknande behandling men den kommer ta några år
 
Svarta pappen är sannolikt vindpapp som lagts för att förhindra spånen att leta sig igenom springor och hål i råsponten.
Summerat som jag skriver ovan så tycker jag att om du kan få plats i hela taket så funkar det med vilken isolering som helst.
Kan du inte få plats i hela taket, kör med cellulosaisolering (eller dylikt)

Kom ihåg att klimatet på vinden ändras och man kan behöva följa upp med ökad ventilation e.dyl. där uppe.
 
Okej, då drar jag nog dit plasten imorgon. byter nog resten av innertaket innan jag tilläggsisolerar vinden. har rivit ut hela köket från innertak ner till golvreglarna. Var det något som gick relativt smidigt så var det innertaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.