Se bifogad bild.

Vill gärna få in en PAX-garderob i hallen, som är ganska svårutnyttjat utrymme annars. Som synes på bilden har vi en glasvägg mot vardagsrummet.

Det känns ju lite dumt att ställa garderoben "fristående" i rummet. Det bästa vore nog att ställa den precis i hörnet mot glasväggen. Men hur gör jag detta på ett snyggt sätt?

Riva glasväggen (som är 72 cm bred)?

Riva glasväggen, och smälla upp ny vägg som är 60 cm bred (precis som PAX-garderoben)

Låta glasväggen vara kvar - och hitta på något annat finurligt

Hur skulle ni gjort?
 
  • bild (25).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut i hallen i övrigt? Synd att offra glaspartiet för en vägg eller garderob. Finns det inte möjlighet att skära upp ett hål i väggen i hallen och ev. låta garderoben gå in i ett annat rum vid sidan om? Hur ser planlösningen ut runt hallen?
 
Lite svårt att bedöma möjligheterna ifrån en enda bild. Har du någon planlösning + fler bilder på hallen? Men som JanneL skriver; finns möjligheten att låta garderoben gå in i ett annat rum? Hur bred PAX-garderob hade du tänkt? och vad ska den rymma?
 
Lyckades leta fram en bild.

3 meters garderob får inte plats. Så 2,5 meter är nog mest lämpligt. Har kollat på PAX (Ikea) men är långt ifrån beslut, eftersom jag som sagt inte har någon idé vad gäller glasväggen.

Desto mer garderob, desto bättre. Det är ont om förvaringsplats i vår bostad. Och hallen är så svår att använda till något annat tycker jag.

Tacksam för tips!
 
  • IMG_8095.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker nog det lämpligaste stället för garderober skulle vara i sovrummet, väggen mot badrummet.
 
Hur brett är sovrummet? 210 kan väl inte stämma?? Det finns ju bara 2 alt egentligen;
1. Väggen mot badrummet i sovrummet
2. Riva glasväggen, bygga en ny på 60cm samtidigt som du kanske öppnar den övriga ytan helt och hållet? och sätta upp garderoben i hallen.

Frågan är vilken yta som används mest i övrigt? den i sovrummet eller den i hallen? Känn efter själv, du känner till dina behov och vilka ytor du behöver.
 
Använder ni dörren in till vardagsrummet? Om inte skulle jag riva ner allt och bygga ut en liten vägg där glassidan sitter. Förr fanns det PAX med djuo 40. Det kanske räcker? Vi har dem i hallen och de känns väldigt nimma. Kanske kan du hitta på blocket eller det finns kanske andra system på andra ställen än IKEA? 60 tycker jag blir lite klumpigt.
 
Karin_N skrev:
Använder ni dörren in till vardagsrummet? Om inte skulle jag riva ner allt och bygga ut en liten vägg där glassidan sitter. Förr fanns det PAX med djuo 40. Det kanske räcker? Vi har dem i hallen och de känns väldigt nimma. Kanske kan du hitta på blocket eller det finns kanske andra system på andra ställen än IKEA? 60 tycker jag blir lite klumpigt.
Det var ett bra förslag. Vi använder inte dörren. Håller med dig om att 60 är lite klumpigt. Vi har redan idag PAX-garderober i sovrummet. Men vill hellre få in dem i hallen. Och har man 40 i djup så blir det inte så trångt i hallen heller... Som sagt - bra idé. Nu gäller det bara att hitta några garderober som är 40 djupa... Vi vill ju egentligen bara ha standard-vita. Spelar ingen roll om det är från Ikea eller från någon annan...

Uppdaterat: PAX finns i 35 cm djup. Får nog åka o kolla på dem. Undrar om 35 cm är tillräckligt om man tex vill hänga upp skjortor/jackor på galgar.
 
Redigerat:
Du behöver inte heller riva glasväggen med den grunda garderoben om du inte ställer den dikt an. Lämna 20 cm eller tillräckligt för att få in dammsugarmunstycket.
 
Jag bestämde mig ändå för att ta bort glasväggen. Så nu är det gjort (bortsett från några karmskruvar som fortfarande sitter kvar på höger sida).

Se bild.

Känner mig nöjd med resultatet. Den instängda hallen känns nu mycket mer öppen.

Just nu har jag två funderingar.

Funderar på att inte bygga ut ny vägg, utan istället ta bort den kvarvarande väggen helt. Den verkar vara av betong. Men den kan väl knappast vara bärande, med tanke på att det inte är en hel vägg.

Min tanke är att garderoben ändå har en sida - och att man därför inte måste ha någonting att ställa den mot.

Men det hänger ju lite på vilken garderob jag väljer, så klart. Och det har jag inte bestämt än...

Om jag tar bort den kvarvarande väggen får jag plats med en 3 m lång garderob. Om väggen är kvar, så får jag bara plats med en 2,5 m lång garderob (det saknas nämligen 8 cm).

Funderar på om man skulle kunna sätta en Elfa skjutdörr längst med hela väggen. Är detta möjligt? Vill gärna ha en vit garderob. Men vet inte vilken typ som lämpar sig bäst för hallen.

Vill även ta bort taklampan och ha spots i taket, men funderar på om man istället för att sänka taket kanske kan sätta belysningen från garderoben?

Några idéer?
 
  • bild (37).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut. 3 meter garderob låter helt okej (önskar jag hade det ;) ) Blir nog snyggt!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.