Ola78
Håller på och renoverar ett rum på våran övervåning och ska nu dra fram antennuttag för tv. Jag har surfat runt på forumet och försökt hittat lite matnyttigt om detta med att dela antennkablen. Så jag undrar bara om jag fattat rätt, kablen kommer in på gavlen i rummet och fortsätter just nu ner till en tv på nedervåningen, ska jag använda en 2-vägssplitter där jag klipper av kablen för att dela den till rummet på ovanvåningen och sen montera ett slututtag där jag tänker ha våran nya tv? En fråga till, tänkte lägga antennkablen dold i väggen, måste jag ha vp-rör eller får man lägga den dold ändå? r ju ingen starkström precis vi talar om. Tack på förhan/Ola
 
Svarar på rör delen.
Lägg ett rör. För eller senare vill du troligen ändra på kabeln och gissa hur mycket gladare du är den dagen om den ligger i ett rör?
 
Ola78
Det har nog lutat åt att lägga den i ett rör av just den anledning som du skriver. Det är bara det att det är lite krångligt att dra det så det blir bra, men jag får hitta på nån lösning. Tack för svaret i alla fall /Ola
 
Du måste inte lägga i rör. I övrigt, precis som du skriver. Alternativt seriekoppla uttagen, ett 4 alt 7 dB uttag på övervåningen, dra sedan vidare till ett slututtag på undervåningen.
 
Ola, hur menar du att det är svårare att få in ett rör eller slang i väggen än att få in själva kabeln om du tänkte lägga den löst?
 
Ola78
Tack för svaret [SKPG]Zamora, även en blind höna hittar ett korn ibland:D. Bjurran, det jag menade var att det kan bli lite krångligt för mig att skjuta kablen i röret, då jag kommer behöva göra flera böja för att få uttaget där jag vill, men min fråga var nog lite flummig där, ber om ursäkt:blushing:
 
Det är enklare att dra kabeln. Köp ett rensband för avlopp, tryck in i röret tills det kikar fram i bortre änden, fäst kabeln och dra. Klart. Om röret är för långt finns ett alternativ, knyt en papperstuss i ett snöre och sug tuss med snöre genom röret med dammsugaren. Knyt i kabeln och dra. ;-)
 
Ola78
Ah, tack så mycket för tipset btg308, rensband har jag så det är bara att sätta igång.
 
btg308 skrev:
Det är enklare att dra kabeln. Köp ett rensband för avlopp, tryck in i röret tills det kikar fram i bortre änden, fäst kabeln och dra. Klart. Om röret är för långt finns ett alternativ, knyt en papperstuss i ett snöre och sug tuss med snöre genom röret med dammsugaren. Knyt i kabeln och dra. ;-)
Varför inte en dragfjäder? Får man inte genom en dragfjäder så är det nog ganska kört även för antennkabeln.
 
Ola78
Du kan kanske ha en poäng med att det är bättre med dragfjäder, får bli till att åka och köpa en sån, kan ju ha nytta av den i framtiden dessutom och så kanske den är lite mer hygienisk än rensband.
 
Visst är det bättre med en riktig dragfjäder, men dels är de ofta dyrare och dels har man oftare ett rensband hemma än en dragfjäder.
 
Ola78
Du har rätt i det, men jag har pratat med en som jag känner och som jobbar som eletriker och jag skulle få köpa en dragfjäder genom hans jobb så det blir nog inte så dyrt trotsallt.
 
99 kr för en 20 meters på clas i sjön så helt ruinerad blir du inte :)
 
Ola78
:D nä ruinerad det blir jag knappast, så dåligt tjänar jag inte även om man skulle vilja tjäna mer:) men jag har ingen classe i närheten så det blir min bekant ändå.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.