Har nyligen blivit villaägare och är helt novis när det gäller värmepannor. Vi har en CTC 1100 Family 25 som drivs med olja eller el. Just nu kör vi el. Värmesystemet är vattenburet.

Fråga 1: Vet någon hur mycket mer el som förbrukas om man vrider elreglaget längst till höger till den vita sektionen? (se bild)

Fråga 2: Går elförbrukningen ner om man helt vrider ner vissa element i olika rum? Eller är elförbrukningen densamma ändå?

Fråga 3: Är det överlag billigare att värma upp med olja?

Säkerligen "dumma" frågor, men den som inte frågar får inte svar...
 
  • panna1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga 2: Går elförbrukningen ner om man helt vrider ner vissa element i olika rum? Eller är elförbrukningen densamma ändå?

Ja den går ner om du kan stänga dörrar så att inte värmen från övriga huset går in i dom rummen och värmer.
 
Och med en liten arbetsinsats så kan du trycka in en pelletsbrännare där oljebrännaren sitter..Vintertid.....Och köra el endast på sommaren....;) Om du vill spara in lite x-tra pengar
 
PX-21 skrev:
Och med en liten arbetsinsats så kan du trycka in en pelletsbrännare där oljebrännaren sitter..Vintertid.....Och köra el endast på sommaren....;) Om du vill spara in lite x-tra pengar

Ja det är nog det bästa man kan göra med en sån panna. Olja ska du nog inte satsa på.
 
Det kan löna sig väldigt snabbt med pellets.
En bekant köpte nytt hus med beräknad förbrukning på 4 m3 olja.
De köpte pelletsbrännare och ett litet magasin. Köpte sen en pall pellets i säck i taget.
Som jag förstod det så tjänade de in pelletsanläggningen plus lite till första vintern.
 
mats_o skrev:
Det kan löna sig väldigt snabbt med pellets..

Ja i och med att pannan redan finns, så måste ju det vara det mest ekonmiska alternativet.
 
Jag kopplade in en Nibe 2025-10 luft/vatten värmepump till min CTC 1100 oljepanna (föregångaren till CTC 1200).

Skickar ut de svala vattnet nertill från pannan till VP. Sedan matas det varmare vattnet ifrån VP till ovansidan av pannan. Shunten sitter kvar precis som tidigare men den står helt öppen och värmen i pannan regleras med inställningarna på VP.

Valde bort pelletsbrännare och pelletshantering pga allt jobb det innebär.

Värmepumpen fungerar ner till -20 grader utomhustemperatur och ger då ut 5kw. Blir det kallare under någon dag får elpatornen i pannan gå igång.
 
pmt skrev:
Jag kopplade in en Nibe 2025-10 luft/vatten värmepump till min CTC 1100 oljepanna (föregångaren till CTC 1200).

Skickar ut de svala vattnet nertill från pannan till VP. Sedan matas det varmare vattnet ifrån VP till ovansidan av pannan. Shunten sitter kvar precis som tidigare men den står helt öppen och värmen i pannan regleras med inställningarna på VP.

Valde bort pelletsbrännare och pelletshantering pga allt jobb det innebär.

Värmepumpen fungerar ner till -20 grader utomhustemperatur och ger då ut 5kw. Blir det kallare under någon dag får elpatornen i pannan gå igång.
Låter vettigt. Pellets är bra om man gillar att tillbringa mycket tid i pannrummet (kanske slippa frugans tjat, vad vet jag, hehe). Vill man ha det problemfritt, så är värmepump eller fjärrvärme alternativet.
Nu får jag säkert skäll av alla pellets-förespråkare :rolleyes:
 
lordi skrev:
Låter vettigt. Pellets är bra om man gillar att tillbringa mycket tid i pannrummet (kanske slippa frugans tjat, vad vet jag, hehe). Vill man ha det problemfritt, så är värmepump eller fjärrvärme alternativet.
Nu får jag säkert skäll av alla pellets-förespråkare :rolleyes:

Du har inte blandat i hop pellets med vedeldning????
 
TOBBE E skrev:
Ja det är nog det bästa man kan göra med en sån panna. Olja ska du nog inte satsa på.
Vi har en exakt likadan panna och har kollat upp detta. Den är ingen bra panna att konvertera till pellets. Den är för liten på något vis. Man kan göra det, men då blir det mycket manuellt jobb med sotning och asktömning. Nästan som att elda med vet. Den är också dåligt anpassad för att ha någon form av automatisk pelletspåfyllning på.

Vår erfarenhet är att olja och el kostar ungefär lika. Har man tur kan faktiskt oljan vara till och med billigare (i vintras t.ex när elpriset gick upp mycket.) Pannan fungerar också mycket bättre med olja. El-patronen är inte i närheten av lika effektiv som oljebrännaren.
 
Jo men vem vill värma en medelstor villa idag för Ca 48 000 papp....? Olja 4m3
Orkar man/har tid lägga ner lite kraft på pellarna" så blir det helt andra summor Ca 24000 papp... med dyraste småsäckpriset...
 
Det jag menade var att i och med att pannan redan fanns så måste ju pellets var det bästa/billigaste alternativet. Sen att pannan inte är optimal för det är ju en annan sak, men det går.
 
TOBBE E skrev:
Du har inte blandat i hop pellets med vedeldning????
Absolut inte. Och du menar väl Pest eller Kolera? ;)

Ok, jag är väl kanske lite partisk. Jag jobbar mycket med värmeanläggningar av all de slag, så när jag kommer hem efter jobbet, så vill jag ha det varmt, samt gott om varmvatten, utan att behöva göra ett skit.
 
Vill man inte lyfta ett finger för att få värme/varmvatten så är väl vp det bästa alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.