Hej
jag håller på att bygga en fristående ved eldad bastu och jag hade tänkt mig klinkers som golv.
Bastun är (2.5 x 3) kvadrat.
Jag har reglat upp bjälklaget med 145x45 och 600 cc. jag hade tänkt att lägga ut golvspånskivor, limma och skruva. Sen smeta på en fuktspärr och sedan klinka det men sen kom ja o tänka på att man kanske är tvungen att gipsa på spånskivan eller det behövs inte? :S vet tyvärr inte hur spånskivor påverkas av fuktspärr, klinker och värme.
Bjälklaget har jag reglat upp med fall på 1cm per meter fram till ett blivande avlopp.

Så nu frågar jag någon som förhoppningsvis vet =) tack på förhand.d^_^b
 
Spånskivor och klinker/kakel är aldrig en bra kombination.
Plattorna kommer sannolikt att släppa från underlaget efter en tid
 
Lägg ut våtrumsmatta (under kninkers) istället för fuktspärrsduk så kan du klara branschkraven med golvgips som underlag.
 
Börja med att halvera CC-avståndet mellan bläklaget. Annars kommer golvet att flexa för mycket och du riskerar att plattorna släpper och att fogarna spricker.
Klinker går aldrig att lägga på levande material som trä och spån av samma anledning, det rör sig. Du måste ha ett dött underlag som ROT-gips (golvgips) eller flytspackel.

Lycka till!
 
Vad lattjo... gick in för att ställa exakt samma fråga!!

Men utvecklar den lite...
Eftersom det är en fristående bastu.. min står på plintar... är risken då överhängande att fukt kryper upp underifrån till golvgipset??
Min tanke är att underst ha en skiva board, isolering, åldersbeständig plast, golvspån, golvgips och sist klinkers!!

Är min tanke rätt och riktig??
 
Den stora frågan är hur mycket vatten skall du hälla ut över golvet. Skall det vara våtrumsstandard med tätskikt, öppet golv och vatten rinner rakt igenom eller i princip inget vatten spill.
 
inget spill alls.... kanske lite stänk av bira, det är allt!!
 
Ofta tvättar man sig inne i bastun genom att hälla vatten över sig. Normalt kastar man rejält med vatten över stenarna. Då måste man ha ett tätskikt av något slag så att detta vatten inte hamnar i isoleringen. För mig känns det som man skulle behöva se till att ha ett tätskikt om man har isolering i golvet.
 
inget vattenhällande i min bastu... givetvis ska jag ha lite tätskikt på golvgipset, men inte mer än så...
Frågan är.. räcker det?? det borde göra det!!
 
Vad jag lärt mig skall tätskiktet vara på insidan inte på utsidan. Det är inte svårt att "rolla" på ett tätskikt ovanpå ett stabilt golv. Under den vedeldade ugnen blir det varmt och där borde du ha en tjock cementplatta (60 mm), också en sak att ta hänsyn till. Men jag är absolut ingen expert, hör vad andra skriver i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.