Har låtit en "proffsfirma" gjuta en betongplatta på 22 kvm till mitt blivande uterum. Det var ca två månader sedan. Nu har det uppstått en spricka tvärs hela ytan. Sprickan är tunn men jag är rädd att den skall bli bredare. Planerar flytspackla ytan för att slutligen lägga klinkers. Jag såg tlll att det efter gjutningen var fuktigt/blött på hela ytan i ca 2 veckor.
Dom har först grävt ner och chaktat bort ett ca 40 cm djupt hål i min gräsmatta och lagt ett lager singel (ca 300 mm) som dom paddat. På det ligger 30 cm cellplast som isolering. Armeringen ligger 50 mm upp på distanser och på det har man najat fast golvvärmeslangen. Den gjutna betongytan är 100 mm tjock. Noterade att armeringen lades ut i två delar med en generalskarv på mitten just där sprickan nu är.
Är det ett alvarligt fel? Kommer sprickan att vidgas? Kan jag lägga flytspackel och klinkers utan att det spricker? Måste jag vidta några åtgärder och i så fall vad?
 
sprickor i en betongplatta är mycket vanligt. det är förmodligen bara ytliga sprickor. har dom gjort som där står ovan i det du skrivit är där inget du behöver oroa dig för.
 
Mikael_L
La dom armeringsmattorna lite omlott då?
 
Tyresö
Med "generalskarv", menar du då generalskarv som man menar i byggsvängen?

Armeringsnät ska (om det är 10 mm, som det troligtvis är i din platta) överlappas med minst 20 cm åt alla håll! Om du är beredd att offra ditt lillfinger på att dom inte överlappat med minst 20 cm, då stoppar du bygget och ringer en betonghåltagarfirma som borrar ur en kärna, mitt i sprickan, som bevismaterial om det blir en tvistfråga som leder till rättegång. "Proffsfirman" kommer att få bila bort hela plattan och ersätta dej med en ny platta. Dom är "körda" om det blir en rättegång!

Är det däremot helt vanliga krympsprickor i plattan, då har plattan fullgod hållfasthet och är att betrakta som en godkänd inomhus-grundkonstruktion till en hus eljest villa-konstruktion med beboelig standard!

Det är ditt beslut, det är du som är ögonvittne. Jag kan definitivt inte hela betongbranschen, men just såna enkla saker som en villaplatta, lämnar jag offerter till mer eller mindre varje dag.

Vad jag kan utläsa i din beskrivning så är markarbetet proffsigt utfört, och även allt annat!
Men, att isolera med 30 cm frigolit, är mer isolering än normalt (har ingenting med betongsprickan att göra). Om det inte var du som specifikt ville ha 30 cm, så anser jag att dom nästan har varit överdrivet noggranna och då har jag svårt att tänka mej att dom slarvar med ett simpelt överlapp på 20 cm på armeringen. Om du provtrycker värmeslingan, är den tät? Är sprickan näst intill spikrak - och verkligen, rakt igenom hela plattan? Om värmeslingan läcker och sprickan är näst intill spikrak, rakt igenom hela plattan.....då har din entreprenör ganska stora frågor som dom ska svara på.

Fotografera sprickan (bevismaterial) och be din entreprenör om en förklaring - spela in deras svar och hela diskussionen ang sprickan (bevismaterial), var inte otrevlig mot entreprenören - du måste ge dom en chans. Du kan även höra av dej till Svenska FabriksbetongFöreningen och lyssna på deras åsikter. Du kan även kontakta betongstationen som levererade din betong (dom är helt oskyldiga och har inte med saken att göra). Men personalen har gått igenom helt otroligt svåra utbildningar om betong, och dom sitter inne med betydligt högre betongkunskap och armeringskunskap än jag ( dom måste kunna hållfasthetsläran inom betong och armering inom brokonstruktioner - som jag inte sysslar med överhuvudtaget) En brokonstruktör är den högst utbildade ingengören - oavsett yrkesgrupp inom ingengör! Pga en brokonstruktion måste vara anpassad efter samhällskostnaden för varje människa som dör eller blir allvarligt skadad, om en bro rasar. Dvs en brokonstruktion är motsvarande bilarnas Rolls Roys - inget lämnas åt slumpen oavsett konstruktionskostnad!

Att flytspackla sprickan är att lösa problemet, ungefär som att bete sej som en tjej i min klass på högstadiet på 80-talet - oavsett hur mycket hon sminkade sej, så var hon fortfarande otroligt ful !

Jag har gjort vad jag kan, utifrån din information och min kunskap, men om dom har tabbat sej på ett överlapp.......då är det verkligen sorgligt eftersom alla andra moment var enligt läroboken - förutom isoleringen om är MVG.
 
Tack för alla svar.
Beteckningen "proffsfirma" var lite ironisk. Sedan jag betalt och jag försökt få tag på dom verkar dom gått upp i rök. Svarar ej på telefon, SMS eller mail. Känner mig lurad och kommer antagligen att få reda ut problemet själv.
Med generalskarv menar jag att det inte finns någon överlappning av armeringsjärn på en yta tvärs hela plattan. Det finnns tom ett mellanrum på ca 100 mm tvärs hela ytan mellan armeringsmattorna. I det mellanrummet har dom endast lagt ett armeringsjärn på längden. Har gjort en enkel skiss där det förhoppningsvis framgår. Har också tagit en bild på sprickan. (hoppas det kommer med här)
Om det är ett verkligt problem och sprickan går genom hela plattan, går det då att rädda situationen på något sätt. Att bila bort hela plattan verkar väldigt dramatiskt, dessutom kommer jag själv förmodligen få stå för alla kostnader.
Hur kan man veta att sprickan går rakt igenom och inte är en ytlig spricka?
Har en ide om att bila upp ett "dike" längs sprickan, ca 300 mm bred och ca 40 mm djup (så djupt att jag inte skadar vattenrören). Sedan armera diket ordentligt och fylla på med någon stark lagningsbetong.
Plattsättaren säger att han kan utgå från sprickan och lägga en mjukfog just där.
Om ni tror att jag inte har något problem så vill jag naturligtvis också gärna höra det.
Synpunkter???
 
  • Betong 319.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betong 320.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betong 321.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja det där var riktigt riktigt dålig och oproffsigt.
Jag undrar lite om inte t.o.m min morsa skulle ha förstått att armeringen måste överlappa lite.

Men det ligger ett armeringsjärn runt kanten? En 12mm?
Är dessa skarvade omlott, eller har dom skitit i detta också?
Överlappet ska vara ca 60 cm som tumregel, det exakta måttet är jag inte man att räkna på.
Men för såna här betonggrejer duger tumregler bra.

Din platta har i princip garanterat spruckit rätt itu.
Sprickan löper en stor risk att bli större med tiden. Skulle det tillåtas bli fuktigt och frysa mellan varven skulle naturen garanterat se till att sprickan blir cm-stor till sist. :(

Nu klafsar jag omkring lite i tassemarkerna, men jag tror att ett någorlunda dugligt reparationssätt skulle vara att bila ut ner till armeringsnäten i djup och ca 20-30 cm ut åt varje sida.
Sen lägga in en ny armeringsmatta, ca 40-50 cm bred där.
Prima eller nåt (vad man nu gör ..?) den gamla betongytan och sen gjuta på nytt.
Då har man "tejpat" sprickan med armeringsnät och lite ny betong.

Men som sagt, tassemarkerna, jag är alltså inte alls säker.

Golvvärmeslingorna blir ju också oerhört lätt att bila sönder.
 
Fy fan..... Göra så mycket jobb, och inte lyckas!!!!
Hoppas du kan laga det. Synd på allt jobb dom gjort. Om det får att laga, berätta gärna hur. Ring för guds skull någon kunnig, kolla med leverantören av betongen om dom kan rekomendera någon.

Nu blir jag upprörd, och samtidigt glad att min platta håller. Armerade själv, fick med massa nät, mer än vad som gick åt. Slängde ner det på inrådan av gjutaren, då slapp jag köra iväg med det själv. Har närstan för mycket armering i plattan...

Ring skatteverket och kolla upp firman (jag vet, lite sent). Där kan du få annan kontaktinfo, om inte annat en konkusrsförvaltare.......

Återkom med vad som händer...
 
Ja, det ligger tre 12 mm armeringjärn runt kanterna och dom ligger ordentligt om lott. Hela den "ramen" med armeringsjärn ligger 100 mm under nivån för armeringsmattorna. Det kommer förhoppningsvis att hålla ihop plattan så delarna inte glider ifrån varandra.
Om man skall bila upp ett "dike" och försöka laga så undrar man om det på något sätt går att känna av var slangarna för golvärmen går.Kanske finns det något instrument som kan känna av vatten eller luft i en slang genom betong??? Det skulle göra en bilning betydligt enklare och då skulle man också kunna gå ända ner till den befintliga armeringen utan att skada slangarna.
Vad gäller firman så tror jag att proffs-skojare inte går att komma åt. Det är nog bara att tugga i sig och gå vidare med livet.
 
Värmeslangarna kan kännas av/avbildas med hjälp av termisk kamera (kan hyras till rimlig kostnad på de flesta orter) om du pumpar varmvatten igenom kommer du i värmekameran se var slangarna ligger, förutsatt att de inte ligger för djupt eller att du fått tag i en dålig värmekamera. tänk på läckagerisken innan du kopplar till vatten.
 
Landsort skrev:
Vad gäller firman så tror jag att proffs-skojare inte går att komma åt. Det är nog bara att tugga i sig och gå vidare med livet.
Jo, men så mycket bra jobb (enl. beskrivning) dom gjorde och totalmissa det? Det är väl nån/några hundringar dom snålade in... Och till vilket pris???

Har du så elaka fiender, att dom lägger ner sådant jobb på att... "skoja" med dig så...

Som sagt, återkom med din lösning på det hela....
 
Tyresö
Landsort skrev:
Ja, det ligger tre 12 mm armeringjärn runt kanterna och dom ligger ordentligt om lott. Hela den "ramen" med armeringsjärn ligger 100 mm under nivån för armeringsmattorna. Det kommer förhoppningsvis att hålla ihop plattan så delarna inte glider ifrån varandra.
Om man skall bila upp ett "dike" och försöka laga så undrar man om det på något sätt går att känna av var slangarna för golvärmen går.Kanske finns det något instrument som kan känna av vatten eller luft i en slang genom betong??? Det skulle göra en bilning betydligt enklare och då skulle man också kunna gå ända ner till den befintliga armeringen utan att skada slangarna.
Vad gäller firman så tror jag att proffs-skojare inte går att komma åt. Det är nog bara att tugga i sig och gå vidare med livet.
Så fort du sätter bilmaskinen i plattan, har du övertagit hela ansvaret för plattan! Det har ingen betydelse om du vet var värmeslingorna är - bilmaskinen spräcker betongen på ett oberäkneligt sätt - och du kommer garanterat bila sönder ett värmerör.

På din faktura står företagets organisationsnr, ring skatteverket och få företagets adress och telnr.

Enligt din skiss så har företaget gjort en mega-generalskarv i armeringen, helt utan logisk orsak. Armeringspinnen som ligger längs med fyller ingen funktion, dom borde i stället lägga en massa 50 cm-pinnar som binder ihop mattorna.

Du kan alltid lämna in en civilrättslig stämningsansökan på företagets organisationsnr, det hade jag gjort. Ring en advokatbyrå och hör vad dom har att säga.

Om du försökt med allt och du står helt utan rättslig hjälp, så kan du bila upp en 50 cm bred kanal - rakt igenom armering och värmeslingor - ända ner till frigoliten. Värmeslingorna kan en rörmokare laga. Sen dubbar du i armeringsjärn i båda plattorna, så att dom "flätas" samman och sen är det bara att gjuta. Undvik att bila ända ut till kantbalksarmeringen eftersom det är dom som håller ihop hela konstruktionen.

Men, som sagt.....att sätta en bilmaskin i plattan gör du som absolut sista årgärd!
Bygg inte vidare på plattan utan att problemet har åtgärdats, och om du väljer att ändå bygga utan att åtgärda plattan, så är det okej om du inte ansluter värmeslingorna.
Jag lider med dej, det är såna företag som fördärvar branschen för alla oss andra som är seriösa och har yrkesstolthet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.