Skall beställa plannjas bandtäckningsplåt idag, och vi har bestämt oss för grafitgrå.
Vi kommer att måla om huset nästa sommar till vit (idag är den röd).
Vad skulle ni välja för färg på stuprör och stuprännan?
 
Jag tycker det beror lite på hur huset ser ut i övrigt. Men jag hade satsat på en ljusare nyans av grå än taket och hellst bytt till fönsterbleck i samma färg. Rheinzink har en förpatinerad version som jag själv har på huset som jag tycker e ruskigt fin. Lite liv i den, ej lackad.
 
Zink är dock ganska mycket dyrare än stål och det är mer jobb att arbeta med den.
 
Jag har takavvattning i Aluzink (Lindab) sen 2 år. Jättenöjd. Fin lyster, lite liv i det. Inte svårare än annat. (lättare att jobba med än Bauhaus sladdriga lackade rännor som får lackskador om man vill provmontera en sväng).

Fint mot vitt tycker jag. Det är ju lite av en trendfärg, så jag har väl möjligen vissa farhågor om att jag kommer att ändra mig...
 
Hemmakatten
Vita stuprör, hängrännor, fönsterbleck och fönster till vitmålat hus är jättesnyggt. Felet många gör är att de tror att man måste ha annan färg/bryta av mot husfärgen. Det ger för det mesta bara ett rörigt/småplottrigt intyrck.
 
Vita rännor och rör brukar bli fulla av svartgröna alger och det ser förjävligt ut. Så har man inte lust att tvätta takavvattningen med något års mellanrum så rekommenderar jag inte vitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.