Har tillbyggnaden klädd med takpapp YAP2200 och hade planerat att imorgon sätta takplåten på plats (Pannplåt från Plannja) men sen kom snön och imorgon är det risk för regn enl SMHI. Plåten ska skruvas rakt ned i råsponten utan läkt. Att det är viss fuktrisk är ju uppenbart, men hur skulle ni göra avvakta eller sätta dem på plats?
 
Jag skulle spola ner snön med varmvatten och hoppas att det torkar upp en del idag.

Jag sitter i samma sits själv, framsidan så spolade vi bort is som det blivit och nu har jag en halvplåt på baksidan men det kom 5 cm snö så det blir vatten igen.

Protte
 
Kör på. Den droppen du får in torkar omgående. Resten torkar under plåten. Varken du vill eller ej, så skapas det luftspalt mellan plåten och pappen. Det blir drag där. Dyker solen upp, går det fortare.
 
Jag förutsätter att det är ingen is på!
Plåten måste vara spänt mot pappen! Inte isen!
 
Isen MÅSTE bort, annars så är risken stor att man inte drar ned plåten mot pappen och får en läcka under skruvens packning.

Protte
 
prototypen skrev:
Isen MÅSTE bort, annars så är risken stor att man inte drar ned plåten mot pappen och får en läcka under skruvens packning.

Protte
Exakt. Garanterat fukt.
 
Bra, den lilla is som är ska bort! Tack för snabba svar!
 
Nu är jag färdig med mitt tak och jag är också färdig (obs dialektalt).
Varmt vatten är jättebra mot snö och jag hoppas att regelvirket torkar före det möglar.

Nu återstår panel ovan garagedörrarna, inklädnad av takfotslåda och knutbrädor.
Och sedan är det att koppla tillbaka strömmen, skarva dörrar och, och ,och så var det säkert någe mer också.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.