Ett problem som man inte får glömma är att det kan behövas grävas ut "ganska så mycket" jord som är förorenad av urin. När de gjorde om ett gammalt stall (ridhus?) på kasernen i Östersund till kontor (eller var det bostadshus???) så fick de enligt hörsägen gräva ur ca 3 m på djupet...
När du börjar isolera så kommer ångorna från marken också att börja märkas, vilket de inte gör i en otät ladugård. Som jag förstått det hjälper det inte med en "tät" bottenplatta, det sipprar ändå igenom så småningom.
Om det legat en betongplatta i ladugården som du byter ut kanske det inte blir så farligt, men då måste du ju å andra sidan både ta bort och gjuta en ny platta...
Det här är som sagt inget jag har koll på, men är nog värt att tänka på!
 
Känns som man skulle köpt sig en egen maskin då man ska bygga, men iallafall, man kanske gräver ur ordentligt och sen fyller igen med annan jord som är fräsch, kanske räcker att ta från åkern om man har nån orörd åkerbit.
 
Uppfödaren till mina första katter gjorde så:
http://nwt.se/mera/hus_hem/article709743.ece
Före detta bonde, numera pensionär, byggde om den oanvända ladugården till en fräsch bostad anpassad för att kuna bli gammal i, och sålde huset och markerna. En hel del åkermark är avstyckat redan tidigare, tror det blivit ett sommarstugeområde bland annat om jag inte minns fel.

Inte så jättemycket bilder tyvärr.
 
Mycket mycket intressant annons, ser att ni återuppväckt en gammal tråd, men har man 1,8 miljoner över så visst kan man renovera ladugården, om inte annat, köp en gård, lägg 10 år på ladugårdsrenovering och därefter sälj huset med tomt, alternativt att barnen kan ta över huset och den äldre generationen kan bo i ladugårn.

Många av dagens ladugårdar används ju som garage och förvaring, rusta upp och bräslå så kan man göra en liten lägenhet där för barn eller liknande, det går också. Bredvid lägenheten kanske det finns utrymme för både förvaring och garage.
 
Har gjort något liknande.
Dock inte till bostad utan från loge/lada -> silversmedja.
Grävde bort befintligt golv och platta och gjorde ny isolerad betongplatta. Blev totalt ca 50 kvm, med inredd övervåning som lager...
Blev helbra.
Skoj att kunna använda en gammal ladugård igen, även om jag inte har djur eller andra bonderier för mig.
 
Såg Ernst göra något på tv för något år sen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.