Hej,

Ska bygga ett litet hus. Är det dumt att bygga trähus på hösten/vintern? Jag tänker på att det blir svårt att få tillfälle att måla innan sent på våren då värmen komit tillbaka=? Eller spelar detta ingen roll?
 
Nu pratar du målning men jag har haft tanken på att börja bygga tidigt på våren, d.v.s. gräva och göra förarbete sen gjuta, sen ska man upp med stommen och på den gärna lägga på yttervägg, sedan får det gärna bli höst och vinter, man kanske hinner isolera och stoppa in nån värmeapparat så kan man sedan under vintern jobba med insidan, badkar och sådant som kanske är svårt att bära in kan man ta in innan allt bräslås helt, sen har man hela vintern på sig att göra insidan, är det -10 ute kanske man kan ha +10 inne.

Framåt våren då allt torkat och är varmt målar man utsidan, måla kan man göra i förtid och sedan måla på ett sista varv då allt är på plats oavsett temperatur kanske, då riskerar man inte få in fukt runt spikar och annat.

Det är mitt råd, har själv tankar på att bygga från grunden och försöka göra det mesta själv och låta det ta den tid det tar.
 
Slamfärg (Falu röd etc) skall ju dessutom inte målas förrän trät har suttit på plats en tid...

MItt råd generellt är att slamfärg är suveränt... Det flagnar inte och huset får bara lite "patina" om man skiter i att "måla om".... Du kan måla med slamfärg och låta huset stå i 50+ år utan att det ser annat än "gammalt" ut... Enda nackdelen är väl att du inte kan måla om med annat än slamfärg (Ser jag inte heller som ngn nackdel eftersom enda underbehandlingen som då behövs är några drag med piassava-kvasten)...Sen är det bara att spruta på ny färg....
(Ok du kan inte byta kulör men varför skall man göra det ?)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.