Håller på och fixar till badrummet så man kan bada och duscha. Har en vattenskada som först skall fixas, inge stor, det visade sig, trodde jag, att det var en spånskiva som fick bytas ut. ...bla bla bla bla.... ...får helt enkelt göra en ny karm till fönstret.

Hade det inte varit för aluminium fasaden så hade jag lånat en tigersåg och sågat ut väggen och spikat igen den. MED SPILLVIRKE. Sådetså.


 
;D ;D ;D Jag har i min närhet husägare vars badrum fick vattenskada. Provisorisk uttag i ytterhusväggen. Sköna morgonduschar i det fria (inga "direkta" grannar på den sidan). Badrummet fixades. Det har gått många år. Men husägaren själv tar fortfarande sina heta duschar där ute 8). Jag måste erkänna att det faktiskt är skönt att julaftons morgon ta reningsbadet där - för oss som gillar heta duschar och inte gillar att gnida badrummet rent efteråt ;D ;D ;D
 
Det Värsta har lagt sig nu när fönstret är fixat. Jag sa till min svärfar, som har många goda synpunkter och råd, på skämt att jag skulle kapa ur väggen. Just ibland så känns det väldigt lockande. Men i stort sett så var det inte sådan stor skada och nu när vi faktiskt inte duschat i det badrummet på 2 år så var allt torrt redan. Jag har aldrig litat på tätskiktet riktigt så källaren var en bättre duschplats.

Men nu är det bara att sätta för väggen så är den lagnings-biten klar. Då återstår bara nymonteringen av nya fräscha saker. Och i vintern så slipper man ta en varmdusch i en "sval" källare.

Sedan har jag lite andra synpunkter på mitt "ihoplimmade" hus. Fasaden är av aluminium, ugnsbakad (lackad ;)), med förstärkning av limmat trä i omlott, ca 2.5cm totalt,. Detta limmat trä har med åren torkat och spruckit vilket innebar att när jag drog loss lite reglar från det så ramlade bitan ihop som ett kort hus. Men men det vara bara att limma dit dom igen... Sedan när man tänker på att väggar och allting består av samma limkonstruktion blir man lite försiktigt när man slår näven i väggen, eller hoppar på golvet.

Andra lustiga detaljer är två stora järnbalkar i vinden. En järnbalk som löper längs ytterväggen, ca 2dm ovanför grunden. Fönsterkarmar som är fastskruvad och fönster som är injusterade med små metallbleck i karmen, med motsvarande sak i fönsterbågen. Elementledningar som är skarvade av muffar med en liknande konstruktion som en skjutmuff till HT-rör. Dessa rör går av vicka på vid skarvmuffen utan att det läker vatten. Elledningarna är draget direkt innanför taklisten i vp rör. Jag är ingen yrkesman så en del detaljer finner jag lite lustiga. Andra saker som man blir lite lätt lyrisk över, när man ser fotspår i lera på väggarna under pappen.

Huset är ett utomordentligt elementhus från Elementhus AB i Mockfjärd, sedermera i kk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.