Hej på er,
Jag och tanten har tröttnat på vår eländiga altan och planerar att till våren börja med ett uterum/inglasad altan.
Tanken är att gjuta en platta med golvvärme, en limträstomme och isolerglas och tjockare kanalplasttak för att förlänga säsongen vår och höst. Har förhandlat mig fram till en yta på ca 4x6m, kanske smyger på en bit till när tanten tittar bort. Det finns ett antal leverantörer som säljer färdigt kitt som verkar lämpligt för den som inte är snickare men vill ändå försöka :)
Så det blir nog en pulpet form med brutet hörn åt ena hållet och utan för den sidan ett trädäck, förmodligen trädäck en bit ut från alla sidor men inte så mycket.
Är inte riktigt säker på hur jag vill ha golvet men är inne på att skippa klinker och lägga heltäckningsmatta något annat? Förslag mottages gärna!
Sen är vi inne på att få in en kamin för värme och mys, här kommer funderingar som ni kanske kan hjälpa oss med…
Vi vill båda få in en mindre kamin gärna gjutjärn i äldre stuk men frågan är om man ska välja att dra skorstenen ut genom väggen eller om det lättast görs genom taket. Tanken är att den skulle då stå i den hörn som inte är brutet. Vad kommer kanalplasten tycka om värme från skorsten, gissar att det kommer behövas ett rejält avstånd där. Sen vad tycker skjutdörrar om värmestrålning från kamin?
 
Skorsten genom kanalplast är svårt. Hade själv dessa funderingar men blev avrådd av ett antal säljare, pga svårigheterna att få det tätt. Så vi gjorde kanalplast på 2/3-delar av taket medans där skorstenen skulle gå upp blev det traditionellt tak med betongpannor. Nu när vi har hittat vår gamla renoverade gjutjärnskamin så blir det inte bra med skorstenen upp genom taket eftersom den kamin som vi till slut fastnade för har rökröret rakt bakåt. Så nu väntar vi på leverans av en NVI-skorsten som skall gå genom ytterväggen och sedan upp genom takfoten.
 
Tack för svaret Roli,
Jag har tänkt på det där också att de skulle vara svårt att få ihop det kring skorstenen. Får ta en funderar på om det inte får bli en bit vägg bakom kaminen där man kan få ut skorstenen. Sen är det väl ganska vanligt att mindre kaminer av äldre stuk har rökröret bakåt.

///A
 
Jag funderar också på att bygga inglasad uteplats med en kamin.

Men hur hög skorsten behöver man? Högre än nocken på boningshuset? Vilket i mitt fall skulle vara ganska högt på vårt tvåvåningshus.
 
Från nocken på boningshuset kan du dra ett streck som ligger 10 grader under horisontalplanet. Inom 15 meter från nock måste skorstenen vara högre än strecket. Är du t.ex. 7 meter från nock får skorsten sluta 1,23 meter lägre än nock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.