Jag har en dörrkarm som jag vill ta bort. Den sitter som berget i en betongvägg. Känner inte igen själva skruvtekniken som är använd. Kan någon tala om för mig hur jag skruvar bort karmen?

Klicka gärna på bilden för att få en förstoring.
 
  • bild (33).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva ur skruven i mitten.
Med en grov insexnyckel skruva ur karmhylsan några varv.

Det finns speciella verktyg för detta, ser löjligt enkla ut men kostar ca 50 spänn.

Protte
 
  • Gilla
somesundaymorning
  • Laddar…
prototypen skrev:
Skruva ur skruven i mitten.
Med en grov insexnyckel skruva ur karmhylsan några varv.

Det finns speciella verktyg för detta, ser löjligt enkla ut men kostar ca 50 spänn.

Protte
Insexnyckel har jag. Men lyckas inte skruva den alls. För det sitter någonting ivägen i mitten. Tror att det är det du benämner "skruven". Men det är inte någon skruv...

Kanske bäst att köpa verktyget då. Vet du vad det heter?
 
Karmskruvsnyckel.
 
Skruv är allt som har gängor, huven och mejselspår / nyckelgrepp finns väldig många olika.

Till denna skruven ska du ha en hylsa.

Protte
 
Finns ju en speciell sorts karmskruvsnyckel precis som "vojma" skriver, ett rätt simpelt verktyg som inte kostar mer än att Du kan köpa ett sånt. Den inre lilla skruven är den del som håller karmen i väggen, den yttre större justerar karmen in/ut. Beroende på vad man vill göra använder man olika sidor av verktyget.
 
prototypen skrev:
Skruva ur skruven i mitten.
Med en grov insexnyckel skruva ur karmhylsan några varv.

Det finns speciella verktyg för detta, ser löjligt enkla ut men kostar ca 50 spänn.

Protte
Den metoden fungerar inte...
Verktyget måste greppa skruven och hylsan samtidigt för att kunna skruvas ut.
Man måste ha ett verktyg för karmskruv. Kostar 20:- på biltema.
 
Ett alternativ är att såga strax över eller under varje karmskruv och sedan bryta lös delarna var för sig. Äger du en tigersåg kan du efter att ha monterat bort foderna på båda sidorna såga av karmskruvarna och sedan lyfta ur karmen.
 
Mikael_L
Hantverkare som river brukar helt enkelt köra av allt med tigersågen, mellan karm och vägg.

Ett karmskruvsverktyg är annars vad du behöver. För du måste skruva både skruven i mitten och hylsan runt om samtidigt.

Det kostade 20:- på Biltema förut, som länge var billigaste inköpsstället. Men Biltema har i några år kört en rätt aggresiv prishöjningspolitik som även drabbat detta verktyg så det kostar numera 30:-
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...ngsverktyg/Monterings--och-justeringsverktyg/

Så nu är det Jula man ska vända sig till (som vanligt) för att hitta billigast, 19:-
http://www.jula.se/montageverktyg-for-karmskruv-138707

Om nu detta spelar någon roll ... Men jag missar aldrig ett tillfälle att kritisera Biltema för deras vansinniga prishöjningar de senaste åren, jag vet flera olika saker som blivit dubbelt så dyra på 3 år.

I vilket fall, detta verktyg är avsett för att användas med skruvdragare, men då krävs 13mm chuck.
Men vid ett högst tillfälligt bruk för en enda dörr kan man givetvis även vrida runt verktyget med en skiftnyckel.
För att skruva ut karmskruven (eller in för den delen) sätter man in den änden i verktyget som griper runt mittskruven. Tar man andra änden så får man inte ut skruven utan justerar bara karmen i sidled.
 
Det finns två sorters karmskruv, de med lös skruv och de med skruv som sitter fast i hylsan.
De med lös skruv då går skruven att skruva i och ur närhelst man vill men med fast skruv måste man ta båda samtidigt.

Jag har bara med lösa skruvar och jag drar bara i en vanlig SPAX.

Är det så?; jag undrar?

Protte
 
prototypen skrev:
Det finns två sorters karmskruv, de med lös skruv och de med skruv som sitter fast i hylsan.
De med lös skruv då går skruven att skruva i och ur närhelst man vill men med fast skruv måste man ta båda samtidigt.

Jag har bara med lösa skruvar och jag drar bara i en vanlig SPAX.

Är det så?; jag undrar?

Protte
Japp så är det...Typen med fast skruv som TS visar brukar kallas Programa. Typen som du använder kallas karmhylsa eller Adjufix. (Finns fler namn beroende på tillverkare).
 
Jag sågar sönder karmen med tigersågen men brukar skruva ur sånt som går att skruva ur först. Det är inget jobbigt att handskruva ur nåra karmskruvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.