Håller precis på att göra iordning mitt avlopp som ligger i bjälklaget på ett 1.5 planshus.

Får inte till det med en avloppsstam som går rakt upp och funderar nu på följande lösning.

Avkoppet kommer från vänster och ska gå ner i stammen. Avluftningen är tänkt att ske till höger. Min fråga är nu om detta kommer att funka, eller om för mycket kommer att smita förbi stammen och rinna över i avluftningen. Tanken är att sätta ett vanligt grenrör och en extra 45gradare för att få ner det i stammen. Allt är 110 rör.



Är jag ute och cyklar?

Undrar

/PC
 
  • Avluftning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer inte att funka. Det som rinner förbi kommer att lämna avsättningar som till slut ger stopp i röret.

Kan du inte sätta avluftningen också på en 45 graders sväng nedåt?
 
Eller om du sätter 45 greningen som du har på din skiss på verikala stammen istället, kopplar den mot avloppet. Sedan kan du sätta en 90 graders sväng på toppen mot avluftningen. På bilden ser det ut som grenröret är ett 90 gaders påstick med sväng. Bygg med 45 graders påstick istället och en 45 graders sväng på avloppet, så går det att justera höjden för avsticket. Tar dock mer plats i sidled, kanske inte fungerar därför?
 
Lånar tråden. Går det att skaffa 110mm avluftningsventil?

Min vän inreder öv och just där avluftningen fanns skall ett takfönster monteras.
 
Tackar för synpunkterna.

Skulle det funka så här?

Se det som en princip skiss ;-)

Undrar

/PC
 
  • Avluftning 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den senare skissen borde absolut funka. Smart. Kanske skulle det gå att göra motsvararande med färre rördelar.
 
Jag undrar om TS lösning ska fungera. Som jag vet avluftningens funktion är att TILLFÖRA luft till stammen. Därför är avluftningen alltid sista länken i ett avlopp. Ibland tvingar det folk att montera en ventil i stället. Om vi tänker oss en våt toarulle (nåt som fyller rötet från vänster), hur ska den kunna förflytta sig åt höger om ingen luft tillförs från vänster?
Är kraften på rörelsen stor, kommer detta att rensa wc stolen på all vatten. Eller dom andra vattenlåsen på vänster sida. Det kommer att låta och lukta illa. Har jag fel?
 
kamilenski skrev:
Lånar tråden. Går det att skaffa 110mm avluftningsventil?

Min vän inreder öv och just där avluftningen fanns skall ett takfönster monteras.
Hittade DURGO i en annan tråd:)
 
orparn skrev:
Hittade DURGO i en annan tråd:)
Tack.
 
kamilenski skrev:
Jag undrar om TS lösning ska fungera. Som jag vet avluftningens funktion är att TILLFÖRA luft till stammen. Därför är avluftningen alltid sista länken i ett avlopp. Ibland tvingar det folk att montera en ventil i stället. Om vi tänker oss en våt toarulle (nåt som fyller rötet från vänster), hur ska den kunna förflytta sig åt höger om ingen luft tillförs från vänster?
Är kraften på rörelsen stor, kommer detta att rensa wc stolen på all vatten. Eller dom andra vattenlåsen på vänster sida. Det kommer att låta och lukta illa. Har jag fel?

Ditt resonemang måste ju i så fall innebära att alla WC anslutningar med 90 gradersböj skulle vara omöjliga att använda... Vid användandet av en sådan skulle du ju omöjligt kunna få någon luft bakom din våta toarulle, eller?

/PC
 
Enl min VVSare som sålde kunskapen till mig, bör sträckan ej överstiga 1.5m utan avluft. Om det är sant eller ej, vet inte.
 
Staffans2000
Nu är vi där - igen!

För att "dassrullesyndromet" skall uppstå krävs det att vattnet forsar fram genom röret likt en kolv i en cylinder. Nu fungerar det inte så eftersom gravitationen tvingar ned vattnet till den undre delen av röret, vilket innebär att det finns plats för luft att passera åt andra hållet ovanför vattnet. Tröghetslagen kan dock ställa till det vid lång rördragning.
Att ha luftningen i slutet/början av ett avlopp är det optimala, men det är ofta opraktiskt/omöjligt. Därför är det vanligt med trådskaparens system.

Ang. ritningarna.
Den andra fungerar bra, men som sagt var - använd så få språng (böjar) som möjligt.

Vänliga hälsningar: Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Nu är vi där - igen!

För att "dassrullesyndromet" skall uppstå krävs det att vattnet forsar fram genom röret likt en kolv i en cylinder. Nu fungerar det inte så eftersom gravitationen tvingar ned vattnet till den undre delen av röret, vilket innebär att det finns plats för luft att passera åt andra hållet ovanför vattnet. Tröghetslagen kan dock ställa till det vid lång rördragning.
Att ha luftningen i slutet/början av ett avlopp är det optimala, men det är ofta opraktiskt/omöjligt. Därför är det vanligt med trådskaparens system.

Ang. ritningarna.
Den andra fungerar bra, men som sagt var - använd så få språng (böjar) som möjligt.

Vänliga hälsningar: Staffan
Tack Staffan för ditt svar,

gör att jag vet hur jag ska komma vidare för stunden...

En det där du skriver om så få språng som möjligt, vad säger verkligheten och hur många är för många? Blir alltid lite orolig när man kommer till dessa bitar, då de inte är så enkla (oftast) att åtgärda efteråt. Fins beräkningsprogram eller dyligt?

Undrar

/PC
 
Staffans2000
Den kortaste vägen mellan två punkter är - ett rakt sträck.
Ju mindre kringilekrokar, destå bättre.
Inga uträkningar behövs, använd ditt sunda förnuft. Och framför allt - Krångla inte till det.

staffan
 
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.