Även om det säkert dröjer innan den genomförs finns det nog intresse att reda ut vad den kan tänkas innebära. Min första reaktion var positiv, då man verkar förenkla en hel del saker, men ju mer jag läser desto fler dåliga saker hittar jag också. Att öka tillåten friggebodstorlek till 15 kvadratmeter tycker jag förstås är ett bra steg i rätt riktning (rätt riktning anser jag vara mindre byråkrati och mer smidighet).

Som sagt hittar jag dock också saker som går i fel riktning. Calle Anka, bygger inte du utanför detaljplan? Då kanske detta kan vara intressant: Man vill utöka bygglovsplikten så att de enklare regler som gäller vid förändringar på en fastighet utanför detaljplan försvinner. Bygglovsplikt införs för att "ändra byggnader på sätt som innebär väsentligt ändrat utseende på grund av form, färg och material" och man skärper reglerna för att bygga mindre tillbyggnader, komplementbyggnader, murar och plank utanför detaljplanerat område, etc. De borgerliga ledamöterna har reserverat sig mot detta.

Jag ser gärna en harmonisering av reglerna mellan områden inom och utom detaljplan, men isåfall i riktning mot det mer tillåtande, inte mot det mer reglerade.

Vad tycker ni om nya PBL? Vad är bra saker? Dåliga saker?
 
Skulle ha byggt utanför detaljplan men grannarna var så bussiga mot oss så vi lät bli.

När är det detaljplanerreglerat som gäller!

Anser inte heller att alla ändringar som föreslås är bra! Som i så mycket annat står jag på borgarnas sida i detta fall.

Mer tillåtande regler vore helt klart att föredra!
 
Den största nackdelen är väl att, mer eller mindre, alla har börjat lära sig PBL och nu måste börja om :-/
 
Nej då.....lär dig bara förändringarna så går det lätt.....du behöver inte läsa bibeln igen! ;)
 
Tycker att förändringen är på rätt håll, varför skall jag inte kunna byta fasadfärg utan lov, medan bonden bredvid kan bygga en gigantisk maskinhall utan lov ?
 
Visst är Sverige fantastiskt! ;D
 
MrMagic skrev:
Tycker att förändringen är på rätt håll, varför skall jag inte kunna byta fasadfärg utan lov, medan bonden bredvid kan bygga en gigantisk maskinhall utan lov ?
Jantelagen lever o frodas, ser jag... >:(

Vad har bondens maskinhall med din fasad att göra ??? Det är inte bondens fel att du inte får välja färg på din egen fasad!

Jag köper aldrig "alla skall ha det lika dåligt" resonemanget. Din situation blir inte bättre, bara för att nån annan får det sämre! Så i stället för att applådera begränsningar i andras byggrätt, så borde du arbeta för att förbättra dina egna rättigheter!


/


Tillägg:
Din inställning rimmar illa med citatet under din avatar: "Hatar gnälliga grannar !"
 
Cujo skrev:
Jantelagen lever o frodas, ser jag... >:(

Vad har bondens maskinhall med din fasad att göra ??? Det är inte bondens fel att du inte får välja färg på din egen fasad!

Jag köper aldrig "alla skall ha det lika dåligt" resonemanget. Din situation blir inte bättre, bara för att nån annan får det sämre! Så i stället för att applådera begränsningar i andras byggrätt, så borde du arbeta för att förbättra dina egna rättigheter!


/


Tillägg:
Din inställning rimmar illa med citatet under din avatar: "Hatar gnälliga grannar !"
Det var någon undersökning för några månader sedan som visade sambandet mellan materiallt välstånd och lycka. Det som skapade mest lycka var det relativa välståndet. Dvs hur man hade det jämfört med sin närmaste omgivning. Man borde i mitt tycke kunna dra en parallel till hur olyckliga folk blir om grannen drar ifrån. Kanske därför det blir så många överklaganden i Sverige. Det är vårt sätt att "keep up with the Joneses". :p ;)

mvh
David
 
Det var någon undersökning för några månader sedan som visade sambandet mellan materiallt välstånd och lycka.
Hmm, blir lite skeptisk till undersökningar som försöker mäta lycka och hitta gemensamma attribut hos de lyckliga.

Nu vet jag inte vilken undersökning du menar (har du någon länk till den? Vore kul att läsa), men man kan ju tänka sig att de har frågat "Hur lycklig är du?" och frågat om huruvida de har det ekonomiskt bättre.

Om man då känner att man har det bättre än andra ekonomiskt kan det kännas naturligt att man kryssar i att man är lycklig, eftersom man anser att det vore fult att säga att man är olycklig, när andra har det sämre ekonomiskt. Konstigt tänkt, visst, men ingår i jantelagen.

Men, åter till frågan. Det jag är mest förvånad över är att partierna som enligt sig själva bryr sig mest om segregeringen i samhället, verkar vara de som allra mest via plan- och bygglagstiftningen ser till att vi bibehåller uppdelningen mellan områden med bara ganska lika stora villor i och områden med bara gigantiska höghus i.

Svensk bostads- och bygg-politik är ju som gjord för att skapa ghetton, både för rika och för fattiga, när ska denna galenskap sluta?

Nej, lite mindre ordning och reda skulle kanske försämra utseendet på våra fina villa-områden litegrann, men ärligt talat, det räcker med att jag åker ut till lägenhetsslummen en gång så inser jag att systemet med dessa ghetton är helt ohållbart.
 
Ksund skrev:
Hmm, blir lite skeptisk till undersökningar som försöker mäta lycka och hitta gemensamma attribut hos de lyckliga.

Nu vet jag inte vilken undersökning du menar (har du någon länk till den? Vore kul att läsa), men man kan ju tänka sig att de har frågat "Hur lycklig är du?" och frågat om huruvida de har det ekonomiskt bättre.

Om man då känner att man har det bättre än andra ekonomiskt kan det kännas naturligt att man kryssar i att man är lycklig, eftersom man anser att det vore fult att säga att man är olycklig, när andra har det sämre ekonomiskt. Konstigt tänkt, visst, men ingår i jantelagen.

Men, åter till frågan. Det jag är mest förvånad över är att partierna som enligt sig själva bryr sig mest om segregeringen i samhället, verkar vara de som allra mest via plan- och bygglagstiftningen ser till att vi bibehåller uppdelningen mellan områden med bara ganska lika stora villor i och områden med bara gigantiska höghus i.

Svensk bostads- och bygg-politik är ju som gjord för att skapa ghetton, både för rika och för fattiga, när ska denna galenskap sluta?

Nej, lite mindre ordning och reda skulle kanske försämra utseendet på våra fina villa-områden litegrann, men ärligt talat, det räcker med att jag åker ut till lägenhetsslummen en gång så inser jag att systemet med dessa ghetton är helt ohållbart.
Står lite här bland annat:
http://www.economist.com/finance/displayStory.cfm?Story_id=S')(8)QA[+ 0!\

Ett utdrag:
Among many things, the behaviourists have found that it is relative, not absolute wealth, that matters most to people. Mr Layard cites as evidence a study in which Harvard University students claimed to prefer earning $50,000 a year when their peers are on only $25,000 to a world in which they earn $100,000 while their peers get more than double that amount. The survey sample is anything but representative, but you get the point.
Detta borde vara universellt men vi har olika sätt att tackla detta. Min personliga uppfattning är att medans i länder som USA där man sporras att försöka bräcka någon som lyckats, så vill vi i Sverige gärna dra ner dessa människor till vår egen nivå.

Här finns en intressant artikel som tittar på inkomst och uppfattad lycka i Östeuropa. http://www.economist.com/finance/displayStory.cfm?story_id=4323177

Här är ett utdrag:
There is a rough correlation between wealth and happiness. Alpine Slovenia, with its highly developed export and tourism industries, is both the richest and the cheeriest; Ukraine, appallingly misgoverned and uncompetitive, is the poorest and the least content. Transition countries are glummer than other places with similar income levels: communist rule can seriously ruin your mood.
mvh
David
 
Mr Layard cites as evidence a study in which Harvard University students claimed to prefer earning $50,000 a year when their peers are on only $25,000 to a world in which they earn $100,000 while their peers get more than double that amount.
Fast det här säger i min mening ingenting om lycka (de påstår sig inte bli lyckligare av det ena, och det är frågan om vad de faktiskt upplevt, utan vad de tror sig må bäst av). Det rör faktiskt inte heller ens frågan om relativ kontra absolut rikedom.

I fallet ovan pratades ju inte om rell rikedom, i form av hur bra bostad man har och så vidare, utan endast om ett abstrakt värde i form av pengar och då är det fullständigt logiskt även för en som vill maximera sin absoluta rikedom, och inte sin relativa, att allt annat lika, föredra en värld där man ligger på dubbla snittlönen än halva.

Eftersom valutan inte har något absolut värde utan endast ett relativt är det totalt ointressant om man har 1000 kr i lön i en ekonomi med en total penningmängd på 1 miljon eller om man har en lön på 1 miljon kr i en ekonomi med en total penningmängd på 1 miljard kr, så länge mängden rellt värde i ekonomin är detsamma. Lönerna har då i båda fallen samma absoluta värde och båda ger samma absoluta rikedom.

Det är rätt uppenbart att en värld där Harvard-studenter bara tjänar $25000 skulle vara en värld med mindre total penningmängd.

Hmm, detta kanske blev rörigt, men jag hoppas att det går att förstå vad jag menar. För att avgöra om det är relativ rikedom eller absolut är det helt andra saker man behöver undersöka.
 
Jag förstår vad du säger men exemplet anger inte personens lön i förhållande till snittlönen i landet utan personens lön i förhållande till sina jämlikar.

mvh
David
 
Japp, jag håller med om att det är skillnad, men min tanke var att de flesta på Harvard nog ser det som att det inte är så väldigt stor risk att de ligger så dåligt till om de har dubbla Harvard-snitt-lönen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.