I mitten av förra året anlitade jag W & J Entreprenad i Skandinavien AB för en mindre utbyggnad. I början gick allt bra. Efter ett tag började jag märka att kvaliteten på det utförda arbetet blev avsevärt sämre. Jag påpekade detta, och i några fall gjorde jag om arbete själv i och med att det inledningsvis var mindre korrigeringar som behövde utföras. Slarvet accelererade dock till en oacceptabel nivå så nu står jag med ett bygge som inte är slutfört och har en rad mycket allvarliga fel. Trots påtryckningar har företaget hittills inte tagit något som helst ansvar för felen (Bygget skulle ta ca 3 månader, nu har det gått 8-9 månader). Dessutom verkar företaget ha ekonomiska svårigheter vilken framkom vid en kreditupplysning som jag gjorde nyligen.

Som situationen är i dagsläget funderar jag på att fixa en del av de allvarliga problemen själv, vilket kommer att ta några veckor samt anlita en annan entreprenör för vissa moment. Jag tror att jag enligt gällande regelverk har rätt att låta W & J Entreprenad i Skandinavien AB ta kostnaden för detta, dock är detta i praktiken kanske omöjligt på grund av företagets finansiella status.

Om någon funderar på att anlita W & J Entreprenad i Skandinavien AB är mitt råd: gör inte det. Företaget håller inte vad de lovar och saknar kompetens att utföra byggnadsarbete i enlighet med svensk byggnorm, trots att detaljerade konstruktionsritningar finns.

Litet smakprov på fel:
- Undertak felaktigt utfört så att vatten som kommer in på undertaget riskerar att rinna ner i konstruktioner med stor risk för vattenskador, mögelskador m.m.
- Vinkelrännan monterad så att vatten rinner rakt ut på vindskivorna.
- Bärläkten monterad direkt på underlagspappen.
- Radiator felkopplad.
 
Redigerat:
Hej,

Är det någon annan som anlitat W & J Entreprenad i Skandinavien AB? I så fall har ni liknande erfarenheter?
 
Hej.

Hittade din tråd i rättan tid. Har haft W&J (det är väl huddingefirman vi talar om?) här två gånger och de har lämnat en väldigt konkurrenskraftig offert.

Till skillnad från flera andra entreprenörer har de också gett ett seriöst och bra intryck.

Hade tänkt anlita dem för en mindre tillbyggnad,15 kvadrat, på befintligt bjälklag som dock inbegriper en ganska rejäl omkonstruktion av plåttaket. 2-3 veckor är den tidsuppskattning jag fått. Kostnad ca 300 tkr (ngt dyrare än firmorna jag redan valt bort). Den entreprenör som gett allra bäst intryck vill dock ha över 500 tkr för jobbet.

Du avråder alltså för att anlita W & J? Är det själva byggarna som varit oerfarna/okunniga eller är det styrningen som fallerat? Eller både och....? Rena skojarna? Hur har de bemött dig när du klagat? Har du fler exempel? Vad hade de för referenser?

Är själv okunnig på byggområdet och är förmodligen ett enkelt villebråd :x
 
Hej,

Japp, jag tror vi pratar om samma firma. Du kan kontakt mig för att veta mer om mina upplevelser. Jag har skickat mina kontaktuppgifter till dig privat.
 
Glöm W & J. Strulpellar på ruinens brant.
 
falegname
Dom har lämnat in konkursansökan. Drevs av polacker.
 
En lite återkoppling hur det gick med mitt bygge. W & J Entreprenad i Skandinavien AB dök faktiskt till slut upp och gjorde om delar av taket. Tyvärr fortsatte de att genomföra arbetet på ett extremt undermåligt sätt vilket gjorde att jag i stort sett var tvungen att övervaka varje hammarslag och även handgripligen visa hur vissa delar skulle göras. Tyvärr kunde jag inte vara med i alla detaljer vilket ledde till att jag t.ex. upptäckte att de använt 125 mm spik då de spikat fast de yttersta och nedersta pannraderna. Effekten blev naturligtvis att dessa spikar gick rakt inom läkten och pappen. Efter en del påtryckningar från min sida reparerade de hålen.


Till slut hävde jag kontraktet i och med att jag kom fram till att jag absolut inte ville att dessa klåpare skulle göra något mer jobb hos mig. Ganska mycket som de gjort hade tyvärr blivit utfört på ett felaktigt sätt. Nedan är några exempel på saker som jag varit tvungen att göra om själv eller fått hjälp med:
  • Balkongen fick jag till stora delar riva ner och göra om då de inte satt fast vitala delar på ett korrekt sätt. Dessutom var balkongen rejält sned, reglarna satt lite hur som helst, inte cc 60 direkt.
  • Korrigering undertak vinkelränna samt montering av takpapp.
  • Justering foder för dörr och fönster. Virke låg direkt mot underblecket vilket på lång sikt skulle leda till att detta foder skulle ha rötskadats.
  • Byte av två knutbrädor. Den ena var kapad på mitten, den andra av en annan bredd än övriga.
  • Omdragning av el. Höjd på eluttag utomhus var inte enligt svensk standard. Tur att man har en granne som är elinstallatör.
Dessutom har jag betalat för byggmaterial som de aldrig levererat och bekostat byggmaterial som använts för att korrigera fel. Då jag nu gjort en total sammanställning kan jag konstatera att jag totalt sett blivit blåst på minst 35 000 kr.

W & J Entreprenad i Skandinavien AB har nu gått i konkurs, vilket naturligtvis var väntat. Det ser ut som de låter en ”målvakt” ta smällen. Huvudpersonerna bildade innan sommaren ett nytt bolag med namnet WJ Konstruktion AB.

I dagsläget återstår en viss osäkerhet om taket är helt OK. Jag har varit i kontakt med ett par riktiga takfirmor för att fråga om de kan göra en översyn. Dock har de inte varit intresserade. Man kan ju förstå att det inte är så roligt att ta över efter ett gäng klåpare, speciellt om man är i stort sett fullbokad med jobb.
 
Redigerat:
Blir så trött på sånt här :(
Finns det överhuvudtaget några riktiga hantverkare kvar i detta landet?
Eller är det bara att gilla olika?

Nä skämt åsido, dom det aldrig skrivs om sköter sig förmodligen alldeles korrekt.
Men det får man aldrig läsa om.

Har själv haft Langs El från Hässleholm och Rör och Svets från Hästveda i huset än så länge och mig veterligen har dom skött sig bra :)
 
Det ser ut som WJ Konstruktion AB fortsätter i samma stil som tidigare. Jag såg att någon gav dem följande kundomdöme hos brabyggare.se:

"Kundens omdöme: Allt började bra, fina löften och inga problem.
Kunde snart konstatera att kunskapen inte fanns som utlovat, ett flertal kraftiga brister i kunskap visades då man skulle börja sätta muren, inget underarbete gjordes, sättningar i muren redan i andra skiftet.
När dom började bygga garage plattan så var man på gång att gjuta in fast berg i plattan som skulle resulterat i att plattan kunde knäckas av spänningar då plattan vilar på olika underlag.
När det var dags att lägga singel på dräneringsrören så var det fullt med lera på rören detta täcktes med singel.
Mitt under bygget blir byggaren Okontaktbar vilket inte är bra då problem uppstår."

Det som är så tråkigt är alla som drabbas av denna typ av företag. De kunder som har skaplig kunskap inom området klarar sig relativt bra i och med att de kan reagera tidigt så att omfattande problem undviks. Om kunden inte har någon kunskap kan det ta lång tid innan allvarliga fel upptäcks, vilket naturligtvis leder till kunden efter en tid måste bekosta dyra reparationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.