bengtn skrev:
Med tanke på trådtiteln har jag denna på min lista att bygga så småningom.
Det kan vara det roligaste jag sett den här veckan!
 
Tyresö
phl skrev:
Jag tycker mer det låter som om du skulle ta och investera i en fin cirkelsåg från Mafell...
Kollade deras hemsida! Imponerande...verkligen! Jag är helt säker på att min Festool-fanatiska vän inte har en aning om vad som händer utanför hans ostkupeliknande Festool-värld! Djä...ar vilken såg! !

Jag är ju en företagare i betongpumpsbranschen, och då förstår du hur lite jag använder mina elhandverktyg - ungefär lika mycket som dom om har en har en fru som aldrig är nöjd med storleken på terrassen, storleken på huset (trästomme, torpargrund - Allt ska bytas ut till betong om 2 år), storleken på tvättstugan, sorleken på köket, storleken på hennes walking closet och storleken på .............inte passande i detta forum hehe.

Dvs: jag (som dom flesta svettluktande män) har manlig stolthet och vägrar - även om jag har råd - att leja in en hantverkare innanför tomtgränsen, om jag vet hur jobbet ska utföras enligt dagens byggnormer. Det är än så länge bara Ragnsells, som enda företag, som har tillträde på min tomt 5ggr/år för att tömma bajstanken - trots att jag vet hur man gör!!

Du förstår säkert att jag verkligen använder och sliter ut mina elhandverktyg, precis som alla andra amarörsnickare, i min situation - inte som en proffs-snickare, men verktygen samlar inte damm.

Jag är nyfrälst att avguda guden: Hitachi Powertools och är helsåld på deras verktygsutbud, efter att ha testkört lite på ett bygge som jag pumpade betong till, men Mafell är det värsta jag sett!! Jag är djä...gt sugen på den......bara en provkörning.

Även om det finns väldigt mycket bättre maskiner än Hitachimaskinerna (jag har bara Hitachi cirkelsåg och resten av alla andra elverktyg är blå Bosch), så är Hitachimaskinerna egentligen gjorda för proffs och dom är mer än överkill till det jag använder dom till - pga en Hitachimaskin är byggd för att användas med hård belastning utomhus dygnet runt och helst i snöstorm.
 
Tyresö skrev:
Även om det finns väldigt mycket bättre maskiner än Hitachimaskinerna (jag har bara Hitachi cirkelsåg och resten av alla andra elverktyg är blå Bosch), så är Hitachimaskinerna egentligen gjorda för proffs och dom är mer än överkill till det jag använder dom till - pga en Hitachimaskin är byggd för att användas med hård belastning utomhus dygnet runt och helst i snöstorm.
Inget ont om hitachi men deras produktdesigner kan omöjligt vara äldre än 14 år.
 
Tyresö
ikeahantverkaren skrev:
Inget ont om hitachi men deras produktdesigner kan omöjligt vara äldre än 14 år.
Hahaha exakt vad min fru sa när jag kom hem med Hitachis cirkelsåg!

mina döttrar (19 och 21 år) som bara bryr sej om sina naglar och sitt utseende, tyckte att den var:...åååh gud ba...så snygg ba....kan ba.. inte fatta ba..hur snygg den ba..e..den e fett snygg!
 
Raceman skrev:
Cirkelsåg från Mafell vad mer kan man önska sig? :)
[länk]
Tror inte skivorna blev så snygga på slutet men det var förstås inte det filmen gick ut på att visa.
Köper man en sån blir man nästan tvungen att såga allting utomhus så alla grannar kan se :D
 
bengtn skrev:
Med tanke på trådtiteln har jag denna på min lista att bygga så småningom.
/B
En klassiker som faktiskt tar hem segern. :D
 
bengtn skrev:
Med tanke på trådtiteln har jag denna på min lista att bygga så småningom.
/B
Jag skrattade högt, och ännu högre när jag såg klippet där de hade kopplat ihop två stycken. Hustrun kon och kollade och fastställde det hon misstänkt länge om mitt psykiska tillstånd. Var det bara jag som ville göra en egen? Är det riktigt att man måste betala för ritningarna?
 
Ang Mafell-sågen: jag kanske är lite korkad, men jag fattar inte riktigt vitsen... vad är poängen med att sågen kilar iväg själv längs skenan? För mig känns det som om den finessen platsar ganska bra under den här trådrubriken :)

Hög impa-faktor på grannarna förstås, men det känns inte som ett tillräckligt starkt argument för att byta ut TS55an...

/fth
 
mattiasp skrev:
Var det bara jag som ville göra en egen? Är det riktigt att man måste betala för ritningarna?
NEJ! Dock är det ju inte kul med ritningar, sådant ska man ju konstruera på ett sinnrikt sätt själv. Tror jag ska gräva fram lite Lego Mindstorms och sätta mig med sonens ärvda Legolådor :)
 
De två länkade var ju ännu mer hysteriska... Tur att vi snart kan snacka av oss sådant här Mattias :)
 
Blindnit skrev:
Tror inte skivorna blev så snygga på slutet men det var förstås inte det filmen gick ut på att visa.
Köper man en sån blir man nästan tvungen att såga allting utomhus så alla grannar kan se :D
Naturligtvis riggar man en webbkamera och lägger ut det live

Protte
 
På tal om meningslöst, eller snarare värdelöst: Stämraspen
 
Ropa skrev:
På tal om meningslöst, eller snarare värdelöst: Stämraspen
Rolig kommentar i artikeln:

- Hur gör du för att slipa av baksidan när tänderna sitter i vägen?
- Varför vill du göra det?
- För att skärpa den.
- Inga problem. Det behövs inte. Stämjärnet levereras skärpt.
 
Johan Gunverth skrev:
Rolig kommentar i artikeln:

- Hur gör du för att slipa av baksidan när tänderna sitter i vägen?
- Varför vill du göra det?
- För att skärpa den.
- Inga problem. Det behövs inte. Stämjärnet levereras skärpt.
Då är det ett engångsverktyg ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.