Jag tänkte till våren eventuellt ge mig på att bygga en stödmur på tomten till vårt nyköpta hus. Syftet är tredelat. Eftersom mitt hus ligger på en kulle intill en järnväg vill jag bullerskydda och insynsskydda. Muren kommer också fungera som stödmur för viss nivåhöjning av marken ovanför (50cm kanske).

Sträckan som muren skall byggas på är ca tio meter utmed järnvägen, som ligger nedanför vår tomt, nedanför en slänt på kanske tre till fyra meters nivåskillnad. Muren skall vara ca två meter hög. Min fråga är helt enkelt hur jag bäst tar mig an detta projekt. Vad jag hittills kommit fram till är att jag får hyra en grävare, gräva ett en meter brett och djupt dike som jag sedan fyller med minst 15 cm dräneringsmassa, därefter täckduk och sedan gjuta en sula utmed hela sträckan. Sedan mura upp med lecablock på 19x19x59, och i med fyllnadsmassa bakom mot huset till.

På bifogade bilder syns det bättre än jag kan förklara i skrift hur det ser ut. Som synes verkar marken ha flyttat sig och glidit nerför slänten. Vid kanten har marken sjunkit ca 50 cm. Det är oklart exakt vad som orsakat detta. Det har nämligen tidigare stått just en mur just där, men av någon anledning har tidigare ägare tippat den utför kanten och istället slagit upp träd och klängväxter på stående slipers, så det kan helt enkelt vara så att det följde med en del jordmassor när muren tippades neråt. Det är den gamla muren som syns liggande i slänten på bilderna.

Det säger ju sig självt att en förutsättning för att bygga en ny mur är att man kan säkerställa att den inte rör sig över tid, annars kommer den med ligga nedanför tomten om två år. Går det att göra? Hur?img0017.jpg

img0010.jpg

img0019.jpg

img0012.jpg
 
Klarar verkligen leca av trycket?
 
Vet inte. Därför jag postar här. :)
 
Jag är skeptisk till leca också.

Förvisso fixar ju leca husväggar men då har den ju lite stöd och hjälp.
Man lär får klura på designen.
T-element fixar 2 meters höjd utan vidare men att köpa sådanna färdiga är millt sagt dyrt.
Att gjuta egna går men det blir en liten utmaning att göra formen på den storleken.
 
Glöm leca, det funkar inte i detta fall.

Jag tror du är på helt rätt spår med underarbetet, gräv sedan ett par meter in i befintliga massor för att kunna återfylla med icke frostsprängande material (typ 8-16).

Att gjuta en mur funkar säker men det lär krävas en del förankring som jag inte riktigt vet hur man gör. Det enklaste alternativet är antagligen att stapla mursten typ Megawall project som är avsett för denna typ av mur. Räkna med cirka 1000 kr per kvm.
 
Vad tror du föresten om gabioner?
 
MathiasS skrev:
Glöm leca, det funkar inte i detta fall.

Jag tror du är på helt rätt spår med underarbetet, gräv sedan ett par meter in i befintliga massor för att kunna återfylla med icke frostsprängande material (typ 8-16).

Att gjuta en mur funkar säker men det lär krävas en del förankring som jag inte riktigt vet hur man gör. Det enklaste alternativet är antagligen att stapla mursten typ Megawall project som är avsett för denna typ av mur. Räkna med cirka 1000 kr per kvm.
När det gäller gjuta sula, skulle det inte fungera att gjuta med armering utmed kanten, och sedan göra små 1.5 meters instick in bakåt mot huset till. Typ som ett T där taket på T:et är själva muren och insticket är det lodräta strecket? Alltså för att förankra hela sulan inåt så den inte glider neråt? Som nybörjare har jag ingen aning hur jag skall förklara hehe.

När det gäller Leca - Kan jag använda annat material, typ föreslagna megawallblock, i själva fundamentet under jord och sedan använda Leca för själva den synliga deleb av muren?

Gabioner har jag kikat lite på men de är så fula. Jag vill ha en sät mur som sedan skall putsas vit.
 
I den här finns lite idéer om förankring av murar som du nog kan ha nytta av oavsett om du gjuter eller bygger av leca.
 
Angående förankring mha T-formad gjutning så antar jag att det skulle funka bättre om du vände "insticket" utåt.....fast det skulle ju se lite speciellt ut. Och nu läser jag att du vill ha en fin mur så då är det inte ett alternativ..... :) Kan dessa saker för dåligt för att yttra mig mer.
 
pinebar skrev:
I den här finns lite idéer om förankring av murar som du nog kan ha nytta av oavsett om du gjuter eller bygger av leca.
Tackar, den länken var väldigt bra. Jag skall tydligen bygga en mellanhög stödmur. Övre skikt kommer bara ligga ca 50cm över undre skikt. Enligt länken behövs då ingen sula, men jag är skeptisk med tanke på läget. Grejen är ju att jag har godståg som dundrar förbi titt som tätt och vibrerar hela huset.

Så, igen då - bästa sätt att förhindra att hela muren rör sig neråt? Helt tjälskyddat med hjälp av frostskyddad fyllnadsmassa, samt dräneringsrör på insidan. I länken stod något om rörelsefogar på murar över tio meter. Visserligen kommer min mur inte vara över det, men kanske kan man tänka sig sådana fogar med tätare mellanrum här om det kan tänkas hjälpa mot eventuella vibrationer från järnvägen?

alla tips mottages tacksamt. :)
 
En tanke är att täcka slänten med bergkross, det borde göra den lite stabilare. Verkar inte kosta så jättemycket. Eller är man helt ute och "cyklar"?
 
Jag skulle kliva upp en dimension eller trettio på den krosssen :)
något som garanterat håller är just grövre sprängsten men det blir ju ingen slät mur direkt
 
mats_o skrev:
Jag skulle kliva upp en dimension eller trettio på den krosssen :)
något som garanterat håller är just grövre sprängsten men det blir ju ingen slät mur direkt
Jag tänkte inte till just själva muren utan löst utför slänten som utfyllnad för att den skall ligga still och inte erodera.
 
Tyresö
Hur djup är jordmånen ner till fast berg? Finns det en möjlighet att gräva ner till fast berg, så är alla dina problem lösta!

Jag tar in väldigt mycket stödmursjobb. Formsätta, armera, gjuta, transportera och pumpa betong. Men om det inte finns fast berg inom rimligt grävdjup och marken är så ostabil med sättningarna som syns på en av bilderna, så skulle jag aldrig ge en offert på det jobbet! Aldrig en chans att det räcker att gräva ett meterdjupt dike och gjuta ett fundament, eller att placera en betongbalk, med vilken bokstavsbenämning som helst!

Den instabila marken måste grävas bort - oavsett hur djupt man måste gräva, och i bästa fall stöter man på berg, åtminstone på några ställen - och först då har man givna fixeringspunkter att bygga med armering,och gjuta fundamentet. Utifrån - om stödmuren måste stå ända ute vid kanten.

Det andra alternativet blir att flytta in stödmuren 2 m från kanten, och då kan man gräva ett dike till fundamentet, utifrån bilderna, men för ett sånt jobb måste man se på plats först innan man kan ge en offert.
 
Redigerat:
Tyresö skrev:
Hur djup är jordmånen ner till fast berg? Finns det en möjlighet att gräva ner till fast berg, så är alla dina problem lösta!

Jag tar in väldigt mycket stödmursjobb. Formsätta, armera, gjuta, transportera och pumpa betong. Men om det inte finns fast berg inom rimligt grävdjup och marken är så ostabil med sättningarna som syns på en av bilderna, så skulle jag aldrig ge en offert på det jobbet! Aldrig en chans att det räcker att gräva ett meterdjupt dike och gjuta ett fundament, eller att placera en betongbalk, med vilken bokstavsbenämning som helst!

Den instabila marken måste grävas bort - oavsett hur djupt man måste gräva, och i bästa fall stöter man på berg, åtminstone på några ställen - och först då har man givna fixeringspunkter att bygga med armering,och gjuta fundamentet. Utifrån - om stödmuren måste stå ända ute vid kanten.

Det andra alternativet blir att flytta in stödmuren 2 m från kanten, och då kan man gräva ett dike till fundamentet, utifrån bilderna, men för ett sånt jobb måste man se på plats först innan man kan ge en offert.
Tack för insatt svar.

Ner till berg... Svårt att säga, men med tanke på att det ligger på en höjd med en tre fyra meters slänt ner på tre av fyra sidor är jag inte så hoppfull. Det ligger även en nergrävd betongpool under marken som syns på bilderna intill huset så minst 2.5 meter ner antar jag.

Men hur går det till om man har berg säg en 2.5 meter ner, hur förankrar man muren/sulan i berget? Man kan ju inte bygga hela muren på berget, det kostar ju multum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.