Jag har en radiator där det samlats luft,problemet är att själva luftningsventilen är runddragen så att nyckeln inte fungerar.
Kan man byta den utan att tömma hela systemet?
Eller är det ngn som har ngt "knep"
Ytterst tacksam för hjälp då vintern är i antågande och jag inte har ngn lust att tillkalla en rörpulare av rena princip skäl.
 
om det finns en returventil på radiatorn som du kan stänga ( naturligtvis måste man stänga termostatventilen också ) så kan du byta luftnippeln
 
Det går ypperligt bra...Vart sitter elementet ovan/ över våning ?
 
Problemet med detta är att det är ett gammalt hus ifrån -63 som har ett enrörs system som inte har ngn termostat utan en typ av strypning på inkommande rör som jag ej vill röra då jag gjorde det med ett annat element och det började då förstås att läcka,slutade med att jag fick tömma systemet och byta samtliga packningar i alla element i hela kåkem. Så det är svårt att stänga av bara det elementet. .och elementet sitter på övre våningen,om det är positivt eller negativt??
 
H
Sänk trycket på systemet. Handdukar runt ventilen och snabb med handen.
 
Positivt att det var uppe;)...Gör som hakanp sa..och en fördel är att ha l-ventilen gängtejpad och klar...
 
H
Tänk även på att inte ha för varm vatten i systemet.
 
Om du bytt packningar så har du ju fixat problemet , stäng med ventilen och byt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.