Hej,

Har tänkt bygga ut mitt kök och hall ca 1,5 x 6 m för att få plats med växande familj. Har dock stött på ett problem. Har en bergvärmepump i källaren och kollektorslangarna går precis under där den tilltänkta utbyggnaden ska stå..... :-/ . Har inte grävt ur ännu och tittat var själva "brunnen" ligger men misstänker starkt att den ligger precis där den nya väggen ska stå.

Vågar man göra en utbyggnad i ett sådant fall..? Hade tänkt bygga ut på plintar så man kan krypa under ifall det behövs......men, räcker det......?
 
Jag hade samma problem med mina bergvärmeslangar, så utbyggnaden fick bli precis bredvid. Typiskt att rörfirmorna inte har utbyggnader med i planeringen.. ;D

Jag rekommenderar att inte bygga över borrhålet (om det var det du menade med brunnen). Om du måste, kan du ju alltid höra med rörisen om kostnaden för att flytta slangdragningen och kanske planera om din tillbyggnad lite grann. Erbjud grävhjälp om du kan, så blir det säkert billigare. ;)
 
Tack för svaret Chao-Li.

Får nog ta ett snack med rörgubbarna innan jag gör för stora planer........



 
Kan man inte bygga någon form av kulvert och en servicelucka i golvet inuti ett köksskåp?
Jag vet ju inte hur du har planerat köket, det kanske blir vid en matplats.
Om det ör mitt för väggen och du skulle bygga på plintar borde det ju finnas utrymme för att t.ex. byta slangar om det skulle behövas.
 
Som du trodde så ligger matplatsen precis där och det går inte att rucka på.

Vad som känns intressant att veta är vad för slags arbeten man ska gardera sig emot vad beträffar slangarna + borrhålet. Vad kan gå snett med dem och vilken utrustning krävs för att åtgärda......?

En fråga för "rörpularna" månne....?
 
Är ingen expert på det här, men jag antar att i en framtid så kanske det kan vara aktuellt att byta kollektorslangen eller vad den nu kallas, dvs slangen som går ned i borrhålet.

Om vi nu antar att slangen inte går att byta ifrån ett trångt kryputrymme (det kan antagligen ingen utala sig säkert om idag, eftersom ett framtida byte kan bli till annat idag okänt material som kanske är styvare (eller mjukare).

En lösning kan ju vara att försöka bygga bjälklaget över hålet på ett sätt så att det kan gå lätt att bryta upp om (det hypotetiska) behovet skulle uppstå. Då kanske man kan klara sig med att i princip byta parketten eller vad det nu är för ytmaterial i matrummet.
 
Jag tvivlar på att man kommer byta material, eftersom polytenslangarna håller i hundra år. Slangen i roisos fall lär vara minst 300 meter lång. (150 vikt alltså.) Kan bli jobbigt att dra ut i köksskåpet. ;D

Däremot kanske det kan hända nåt med slangarna efter foderröret och då är det bra om man kommer åt dem för byte..
Dom håller bra, men om de är slarvigt ilagda med viss press, kan de få ett veck (långsökt kanske, men inte omöjligt) och då måste dom bytas. Garantin gäller säkert bara skåpet och inte slangarna.
Med en plintgrund och hyfsade möjligheter att komma åt locket på foderröret är det nog ingen katastrof att bygga. :)
 
;D Tack för alla inlägg. Verkar luta åt att det blir ett bygge enligt originalplanen, fast försöka få borrhålet utanför väggen.

Fast enligt Murphys lag så spelar det väl ingen roll hur man än gör. Finns det en möjlighet till ett fel så kommer det förmodligen snarare förr än senare..... ;) Fast då får man ju nöjet att göra om allt igen, skam den som ger sig.... 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.