Snabb fråga.. Jag har blivit tvungen att gräva fram en bit av källarväggen..Ska dra in rör från bervärmen). Grävt ca 2 meter bred bit och 1 meter ner. Det är ca halvvägs ner på källarväggen. Se bif bild..

När jag grävde ur så var det grusig sand med lite större stenbumlingar närmast väggen.
Uppepå detta låg åldersbeständig plast och stenplattor. Tyckte att gruset var fuktigast närmast väggen.
Huset är från 77.

Jag ska inte dränera huset de närmaste åren men jag tänkte göra det bästa möjliga på den lilla biten jag grävt ur. Nu ska jag fylla igen.. funderar på om jag skall passa på att lägga markduk och bara stora stenar närmast väggen och sanden utanför. Tänkte att det kanske gör liten skillnad så väggen dränerar av snabbare. Att vatten rinner snabbare ner in under huset och till den riktiga dräneringen.

Jag vill i allafall inte riskera att det blir sämre och mer fukt nära väggen.

Eller ska jag lägga tillbaka den åldersbeständiga plasten med en lutning så den leder regnvatten bort ca 1 meter ut från väggen.

Eller ska jag bara ösa ner sand och grus och strunta i detta?

Tips utan att vara för överabitiös..
 
  • IMG_3639.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gör nog varken från eller till att försöka "dränera" en så liten fläck. En dränering gjord på 70-talet börjar bli dags att göra om och få väggar isolerade. Då kommer du märka stor skillnad på klimatet i din källare.
 
Äääh.. Klimatet i källaren är kanon, huset är väldränerat under plattan och väggarna väl isolerade. De är ca halvmetern.

Jag vill bara veta att jag inte återfyller sämre än det var innan.. Man kanske kan göra det bättre än innan hellre än sämre även om det bara är en liten fläck.. Det är ju dessutom en väl avgränsad "fläck" mellan en trappa och en mur.
 
Antar att du har isolerat inåt då det på bilden inte finns nån platon eller isdrän. Invändig isolering gör att källarväggarna håller fukt och blir kalla så det kommer du inte ifrån. Antagligen just därför marken du grävde upp var fuktig.
Att sätta platon och isolering utan på det gör att du får varma innerväggar som håller sig torra då värmen tränger ut och kondenserar för att rinna ner för platonmattan.
Stor skillnad på de två sätten men har man "bott in sig" med invändig isolering så kan man lätt få för sig att det är helt okej.
 
Problemet bara är att jag grävt för hand och kommer inte komma ner till botten på väggen, bara halvvägs.
Rinner inte vatten dit från sidorna om jag skapar en 1x2 meter luftficka bakom platonmattan dit vatten kan rinna från sidorna på platonmattan? Vatten rinner ju dit det är enklast och ett tomrumm måste väl vara lättare att rinna till? Tänker jag helt fel tror du?
 
Jag skulle lagt dit en bit platonmatta, alternativet är att skaffa nytt "rent" grus och då blir valet lätt.

Protte
 
Nej du har rätt i att vatten alltid tar lättaste vägen. Det viktigaste i din återfyllnad är dock att du får lutning från grunden för att få bort regnvatten. Markfukten kommer nog att bestå så länge du har isolerat "in" värmen.
Som jag sa, har du isolerat inne kommer du alltid ha kalla fuktiga väggar så den kvm fuktig jord eller stenarna gör ingen skillnad. Men gå efter vad du tycker känns bäst. Vanligtvis är det ingen bra ide med större stenar direkt mot grunden.
 
Det låg sand, åldersbeständig plast och stenplator runt huset innan. Ska jag lägga tillbaka en liten kant på ca 50cm ut från vägge med åldersbeständig plast? Självklart lagd med lytning bort från husväggen. Då rinner ju verkligen allt regnvatten bort från väggen.

Jag tror inte det är isolerat innåt heller. Det är nog bara betonghålsten med betong utåt utåt och puts innåt.. Men det märker jag senare, jag ska dra i ett fönster i väggen.
 
Det där med plasten är nåt jag ser då och då då jag jobbar som stenläggare och ofta får riva upp gmala beläggningar inna vi börjar jobba. I alla de fall jag stött på det så är det nåt kunden lagt dit själv för att hålla ogräs borta från plattorna, aldrig har jag hört att det är för att få avrinning att fungera bättre. Men om det känns bättre så stoppa dit plast och fyll igen.

Sen kan jag vika av från din fråga och påpeka att plast inte håller borta ogräs från plattor så nu vet du det. Allt som växer mellan plattor kommer från luften i 99% av fallen...
 
Kan instämma, Plasten har legat sedan 77 och är fortfarande som ny.. Men det växer ogräs överallt ändå.
Funkar inte helt 100 även om det kanske håller ner det lite.

Det är lagt idag för ogräs, men jag tänkte lägga det med lytning i markmaterialet för att leda bort regnvatten någon meter från väggen innan det börjar rinna loderät.

Jag har lagt markduk där jag lyft plattorna tidigare. Får för mig att plasten gör det hela för tätt.. Att marken inte kan andas alls.
 
Holpers skrev:
Problemet bara är att jag grävt för hand och kommer inte komma ner till botten på väggen, bara halvvägs.
Rinner inte vatten dit från sidorna om jag skapar en 1x2 meter luftficka bakom platonmattan dit vatten kan rinna från sidorna på platonmattan? Vatten rinner ju dit det är enklast och ett tomrumm måste väl vara lättare att rinna till? Tänker jag helt fel tror du?
jag skulle tänka likadant :). Halvmeter tjocka betongväggar klarar sej utan en plåster av ynklig Platon, tycker jag. Gissar att din grund är belagd med asfaltmassan så se bara till att du återställer asfalten som du har skadat vid grävningen. Man behöver inte bjuda fukten in :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.