Som rubriken lyder.
 
Redigerat:
En som inte har inverterstyrning, utan kör intermittent istället.
 
Det är som belysning i rummet. On-lampa lyser(värmen är på max). Off - lampa lyser inte(ingen värme).
Inverter = som dimmer på lampan ( värmen justeras upp o ner utan hack). Den arbetar effektivast.
 
kamilenski skrev:
Det är som belysning i rummet. On-lampa lyser(värmen är på max). Off - lampa lyser inte(ingen värme).
Inverter = som dimmer på lampan ( värmen justeras upp o ner utan hack). Den arbetar effektivast.
Och det menas med att man inte kan ställa den på tex 21 grader och den håller det?
Eller?
 
On/Off har större diff. Ja.
 
Redigerat:
wanegardh skrev:
Jag håller på med en utbyggnad med två sovrum.
Tycker ni att jag kan strunta i element i dom två rummen om jag köper en värmepump?
Nej, man bör ha ett annat uppvärmningssätt som klarar uppvärmningen när det blir kallt (t.ex. direktel) eftersom luftvärmepumpens verkningsgrad sjunker med utetemperaturen, samtidigt som mer effekt behövs för att värma huset. De du länkar till är inte speciellt kraftfulla heller eftersom kompressorns effekt bara är 1 kW. (Fast om det aldrig blir kallt i skåne kanske det inte är något problem.)
 
wanegardh skrev:
Jag håller på med en utbyggnad med två sovrum.
Tycker ni att jag kan strunta i element i dom två rummen om jag köper en värmepump?

Rusta har en pump som är inverter.
Är den bättre då?
[länk]

Sen såg jag att öb också har en sort.
[länk]
Sidan 2-3.

Vilken rekommenderar ni?
Jula,Rusta eller ÖB?

Köp billiga el element på rusta och placera under fönster ( dom kan behövas vid - 20 grader) samt en pump från Jula. Den har Toshibas delar. Och man kan koppla in själv (men det får man inte enligt lag!).
http://www.jula.se/luftvarmepump-3810-w-138567
 
Glömde att skriva att jag har en kamin att elda i.
Vill helst slippa element.
 
wanegardh skrev:
Glömde att skriva att jag har en kamin att elda i.
Vill helst slippa element.

Dom billiga pumparna funkar ner till KANSKE minus 15. Vill du slippa element bör du satsa på en pump som funkar ner till minus 30. T.ex. Mistubishi FDXX.
Har du övrigt värme i huset kan du klara dig så. Värmeförflyttare kan räcka. Testa. Du hinner montera el element.
 
Ursäkta min dumma frågor.
Men varför köper man en vp som man inte kan ställa in temperatur på?
Så då blåser den varmluft tills man stänger av den?.
Det kan ju inte vara ekonomiskt.
Ni får gärna förklara, jag är kanske trögfattad.

Borde inte Rustas inverter-vp vara ett bättre köp än Julas on/off?
Det är ju samma pris.
 
wanegardh skrev:
Ursäkta min dumma frågor.
Men varför köper man en vp som man inte kan ställa in temperatur på?
Så då blåser den varmluft tills man stänger av den?.
De styrs via en termostat, d.v.s. den stänger av när det är tillräckligt varmt och startar igen när det blir för kallt. Invertervarianterna kan köra med reducerad effekt, vilket gör att de blir tystare och får bättre verkningsgrad när värmebehovet är lågt. De slår alltså inte till och från, utan kör t.ex. på halvfart.
 
Okey
Nu blev jag lite förståndigare.
Tack.
Då köper jag Julas.
 
Du skall väl inte ha pumpen i nåt av sovrummen bara...;)
Gud bless the ved."..
 
Nu har jag köpt mig en Coolix-pump.
Vad har ni använt för borr för att komma igenom väggen(80mm)?
Jag har ett trähus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.