antsiranean skrev:
Skalman1: 3 av varje? Jag förstår inte? Tre stämjärn i olika bredder blir det, men det får räcka med en geringssåg.
Ditt inlägg hade av misstag blivit postat 3ggr i följd, sk. trippelpostning. Jag redigerade bort de två överflödiga postningarna och sen blev skalmans kommentar något malplacerad. /mod
 
Som sagt, Milwaukee CS55 är en mycket trevlig, liten och smidig cirkelsåg. All respekt till de som behöver större och mer djupgående maskiner, men denna är kanon att ha som hemmafixare med kvalitetskrav på maskiner! Inte jättevanlig, åtminstone inte om man jämför med Hitachi C6BU2 och liknande, men man måste ju inte ha samma som alla andra...
 
Aha, då förstår jag. Förresten, är Stanley bra grejer? Avseende stämjärn, hammare, bräckjärn, mejslar och dylikt? Eller Probuilder, för den delen?
 
Redigerat:
antsiranean skrev:
Skalman1: 3 av varje? Jag förstår inte? Tre stämjärn i olika bredder blir det, men det får räcka med en geringssåg.

När jag var in och kollade så hade du 3 likadana inlägg efter varandra, därav min kommentar.


Naturligtvis ska du inte ha 3 geringssågar. :)
 
Efter all hjälp jag fått här på forumet, kan det vara läge att berätta vad det blev i slutändan. Förhoppningsvis har någon annan nytta av det, varenda verktyg är noga övervägt.

Nu duggar paketen tätt från posten och uppsättningen ser ut så här:

Gersåg Bosch GCM 8S
Bord Bosch GTA 3700 4995:- för båda på Duabhuset, inklusive frakt
Tigersåg Makita JR3050CT från Axminster (i slutändan kunde jag inte motivera en 3070 för mig själv, så mycket kommer jag inte att använda den)
Cirkelsåg Hitachi C6BU2, köptes i slutändan ny från Toolab för 1995:-
Tigersåg Bosch GST 135BCE, från Axminster
Grovdamsugare Nilfisk Aero 25-21, 1295:- på XL Bygg
Vattenpass Hultafors MST 1800 (kanske overkill, men jag kunde inte låta bli)
Vattenpass Hultafors Torped 250mm
Snörslå Hultafors SL 30, 115:- AB K.Lindqvist
Talmeter Hultafors 3M, 119:- AB K.Lindqvist
Mätband Hultafors BT8, 245:- AB K.Lindqvist
Snickarvinkel 1000mm
Bräckjärn Hultafors 7,5", 38:- AB K.Lindqvist
Smygvinkel Hultafors SMV200, 225:-, Duabhuset
Skjutmått Kamasa, 225:-, AB K.Lindqvist
Skruvtvingar Bahco 200mm 2st 77:- st AB K.Lindqvist
Skruvtvingar , något större, 2st 83:- st, XL Bygg
Hammare Stanley Fatmax 16oz, 199:-, Clas Ohlsson
Spikutdragare 10" Stanley
Trappstege från Classe
Bygglampa 36W från Classe
Verktygslåda Bahco PTB2025102, 325:-, Duabhuset
Stämjärnssats Pro, 12, 18 och 25mm, 150:-, Duabhuset (men jag skulle kanske köpt Bahco istället...)
Kombinationstång Bahco 2628 G-180, 223:-, Duab
Sidavbitare 2101G-140, 265:-, Duab


Därtill en del småsaker, men ungefär så. Mycket pengar blev det, men jag tror på devisen att det bara gör ont en gång om man köper bra grejer direkt.

Det enda jag kan uttala mig om hittils är talmetern och mätbandet från Hultafors, finfina saker!

Tack för hjälpen!
 
Redigerat:
grattis till mycket fina leksaker!!d^_^b
 
Okej, jag vill ju inte verka otrevlig men jag måste bara fråga:
Hur kommer det sig att man behöver köpa på sig en hel arsenal av verktyg när man ska renovera? Har man gjort ett par handgrepp förut har man väl en grunduppsättning tänker jag.
Det är säkert inte bara jag som samlar på sig verktyg överallt, de brukar ju finnas på tok för många, frågan är ju bara var man har dem.

Men med det kittet du har nu kan du ju bygga ett hus till eller två!
 
Mycket trevlig startarsenal. Jag ser inga dyckert- och spikpistoler. De kan man spara till senare.
 
Svanteman, din fråga är naturligtvis berättigad. Jag har gjort ganska många handgrepp tidigare, men alltid på andras byggen, med andras verktyg. Min verktygsarsenal bestod sedan tidigare av en 8oz hammare, hovtång, skruvmejsel och skiftnyckel.

Därav att hela arsenalen behövde köpas in i en stöt. Smärtsamt, men jag avskyr att stå där klockan tio en söndag förmiddag och inse att jag inte har det verktyg jag behöver för dagens arbete, bättre då att fundera ut vad jag behöver redan innan så att allt (förhoppningsvis) finns på plats när jag sätter igång. En del får dock vänta lite, excenterslip till exempel. Och multimaskin. Och elhyvel. Och...

Slutligen så har jag använt verktyg av tillräckligt många olika kvalitéer för att ha insett att det är skillnad på verktyg och verktyg, så det blev bra grejer. Kanske lite onödigt ibland, men jag betalar gärna lite extra för arbetsglädjen det innebär.
 
Det blev en trevlig lista!
 
Jo tack, det blev det! Tack för hjälpen! Och så vill jag tacka min mamma, min pappa, min fru, mina barn, min hund, Gud, min terapeut, min advokat, min...
 
antsiranean skrev:
Jo tack, det blev det! Tack för hjälpen! Och så vill jag tacka min mamma, min pappa, min fru, mina barn, min hund, Gud, min terapeut, min advokat, min...
..plånbok, bankman, brevbärare, internetleverantör, lågstadielärare, .............
 
Jag tror det är bra att starta med en rejäl uppsättning istället för att handla efter behov, mina arbeten brukar sluta med att det blir ca 80% åka iväg och handla och ca 10% jobb och 10% öldrickande.

Bättre då och handla rejält då man handlar så man har mer tid att dricka öl :)
 
bernts skrev:
bättre då och handla rejält då man handlar så man har mer tid att dricka öl :)
+1
:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.