Ska öppna hallgolvet för att öka regeltätheten och isoleringen i bjälklaget inför elgolvvärme och klinker. Krypgrund under. Har lite svårt att bestämma mig för glasull eller stenull. Har använt stenull en del tidigare (utan att ta reda på vad som finns), men nu har jag fått upp ögonen för Byggmax glasull. Prisbilden påverkar, helt klart.

Fördelar resp. nackdelar med respektive?
Hur stor skillnad är det mellan lambdavärde 36 och 37?

Till sist, OT: Lägger man plast under golvspån, samma princip som bakom gips i ytterväggar?
 
Ingen större skillnad mellan glas- och stenull. För vissa kliar glas mer och för andra sten. För mig så kliar glasullen och av stenullen så hostar jag. Men ur isoleringssynpunkt är de likvärdiga. Skillnaden mellan lamda 36 och 37 är inte större än vad det låter. Men välj lamda 33 eftersom du säkert har begränsat utrymme för isoleringen. Den isoleringen är dessutom bättre att jobba med. Byggmaxs isolering har jag upplevt som väldigt sladdrig och svår att jobba med.

Eftersom golvspånet skall limmas mot reglarna så är det ingen vits med plast där.
 
Bror skrev:
Eftersom golvspånet skall limmas mot reglarna så är det ingen vits med plast där.
Varför inte, och var ska isf plasten vara någonstans?
 
Om du lägger plast på golvreglarna och sen skall du limma golvspånet på dessa så måste du skära upp plasten längst varje regel och då gör den ingen nytta. Var du skall ha plasten beror på vilken golvbeläggning du väljer. Vid parkett- eller laminatgolv så lägger du den på golvspånet, vid plastmatta så är den i sig själv kondenstät. Om man tycker att det är nödvändigt med ett kondenstätt skikt under klinker så stryker man ut en fuktspärr lika som i badrum.
 
Ok, det låter rimligt!

Jag är själv på gång med att bygga golvet mellan källare och boningsplan i min utbyggnad. Skulle helst vilja lägga plast och frågan är vad den bör ligga. Ser själv alternativet att lägga den direkt mellan innertak källare och isolering, eller på golvspånet (som Bror beskrev). Några nackdelar/fördelar med respektive metod?
 
I ett mellanbjälklag så är det knappast risk för kondensutfällning, eftersom det är uppvärmt på bägge sidorna. Om du förväntar dig en hög fuktbelastning i källaren eller ev. dålig lukt som du inte vill få upp i övre våning så bör plasten vara så långt ner som möjligt.
Om källaren inte skall vara uppvärmd så är det principen att plasten skall vara på den varma sidan som gäller.
 
Tack för ditt svar!

Källaren ska inte alltid vara uppvärmd. Menar du att det då är bättre om plasten ligger på golvspånet än att den ligger direkt mellan isolering och innertak källare? Eventuell fukt från källaren går då upp genom golvbjälklaget... Är det inte bättre att stoppa fukten tidigare, dvs redan vid källarens innertak?
 
Varm luft kan bära mycket mer fukt än kall så därför har man nästan alltid fuktvandring från varmt till kallt, därför skall plasten alltid vara på den varma sidan. Sätt aldrig plast på den kalla sidan då är det mycket bättre att vara utan. Se till att ha god ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.