Hej,

Vi är en familj som vill rita vårt eget hus och har kikat runt lite på olika arkitekter, dels Arkitekthus men även på Magnus Ståhls skapelser. Vi gillar kubismen och den funkis denna typ av arkitekter ritar. Efter lite olika kontakter känner vi att det är klart annorlunda att bygga med en arkitekt kontra att bygga med en Kataloghus-tillverkare (Götgenehus, Sävsjö trähus etc.). Den största skillnaden är att man inte verkar kunna få en leveransdeklaration innan bygget sätter igång utan det är något som man "spånar" fram under projektets gång. Däremot så kommunicerar man sin husbudget till arkitekten och sedan ritar han/hon ett hus med totalentreprenad enligt detta. Men just när man skriver på arkitektkontraktet (och därmed förbinder sig att betala en stor summa pengar till arkitekten) så får man inte veta allt som ryms i budgeten vilket vi känner är en osäkerhetsfaktor.

Finns det någon här som har erfarenhet av att bygga med en känd arkitekt eller möjligtvis Ståhl, Wingård eller kanske Konzai arkitekter? Hur har arbetena gått, har budget följts, tidplanen hållts etc.

Vh
 
Arbetar själv med en arkitekt, mindre firma som är inriktad på lite mer traditionella hus och gårdar och jag är mycket nöjd.
Jag står själv för projektledning men kan varmt rekomendera att låta någon annan göra detta då det tar en del tid (som inte finns...) och kräver stort kunnande för perfekt resultat.
Ligger något över budget och har snart ett tätt hus, i linje med mina förväntningar.
Man bör nog se till att ha relativt goda marginaler om man bygger på detta vis men det beror givetvis på hur detaljerat kontrakt man har. Mitt är relativt "öppet" och mycket åligger mig att ordna. Tror att det blir billigare så i mitt fall.
Lycka till!
Mvh
 
Man kan väl också säga att en budgetpåverkande faktor som arkitekten - oavsett om det är Wingårdh eller Ärlige Harry (SAR/MSA) - är vad du som beställare beslutar och hur många gånger du ändrar dig under resans gång (och när i processen du ändrar dig).

Det är ju lätt att svepas med i processen och helt plötsligt har man mycket dyrare lösningar än vad man från början tänkt sig. Och vill man att något ska ritas om ett par gånger extra så ingår det knappast i ursprungspriset för arkitekt (eller om man är i byggskede, entreprenörens pris). Mig veterligen finns det inte någon arkitket som jobbar a la Lyxfällan - men det kanske skulle behövas? :-D
 
En bra idé kan vara att dela upp kontraktet i delar som betalas var för sig.
1 skisser
2 färdigställande av grundläggande design och bygglovshandlingar
3 projektering. Dvs att ta fram alla handlingar som krävs för att bygga huset. Allt från grundritningar m el och avlopp till avrinning och köksuppställning.

Jag kan dock på rak arm tipsa om ett antal arkitekter som är bättre och mer prisvärda än tex wingårdhs (plus att om du ska anlita Gert måste du räkna med att det inte är han utan någon av hans 130 anställda som kommer rita huset.)

Kolla upp:
Johannes norlander
Kjellgren Kaminsky
Andreas lyckefors
Arcitc studio (björn gross)
http://www.unitark.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.