John J skrev:
Svårt att tjäna lika bra på att jobba som du tjänar på att bygga för dig själv.

Räknar med att jag genom mina hemjobb lyckats för en värdestegring på lite över 2Mkr de senaste 3 åren och det kan jag inte tjäna på jobbet.
Dessa pengar har du inte i handen förrän du säljer och alla kanske inte har det som mål.
Jag t.ex har tänkt ha mitt hus resten av livet så värdeökning på huset ger mig inte mat på bordet. Tjänstledigt för mig skulle kräva att min sambo drar in en hel del pengar så vardagen går runt.
 
MMR skrev:
Allt tankearbete är minst sagt lika tungt rent psykiskt som att behöva dras med det fysiska arbetet.
Så sant d^_^b
Det som varit mest påfrestande under mitt projekt var planering och natten innan en flytt av en stuga. Denna tid var jobbigare än att stå och hugga i skogen när det var -25 och 1.5m snö.
 
J
Suhagg skrev:
Dessa pengar har du inte i handen förrän du säljer och alla kanske inte har det som mål.
Jag t.ex har tänkt ha mitt hus resten av livet så värdeökning på huset ger mig inte mat på bordet. Tjänstledigt för mig skulle kräva att min sambo drar in en hel del pengar så vardagen går runt.
Sant men jag vet att jobbet är bra gjort och jag KAN sälja om jag måste och då få tillbaka mer än vad jag fått om jag jobbat.

Skall man inte sälja så är det i alla fall mer lönsamt att göra så mycket som möjligt på kvällar/helger.

Jobba så att familjen "går runt" och lägg resten på huset så tjänar du mest.

Bäst är givetvis att jobba på något eget som du kan sälja när du är klar.

Många som lever gott på att göra så numera.
 
Ja, vad ska man säga...jag har hållit på och renoverat i fem år nu och inte kommit ens hälften så långt som jag hade hoppats. Och visst tar saker längre tid för mig än jag hade föreställt mig och visst har många saker visat sig innebära mer omfattande arbeten än jag hade trott men det största problemet är att ju längre tid det tar, desto mindre benägen blir jag att låta det gå ut över familjen (och desto mindre benägen blir familjen att acceptera detsamma). De här barnaåren kommer ju aldrig igen. Så det har blivit mindre och mindre tid som ägnats åt renoverandet, en effekt som från årsskiftet har spätts på av det faktum att min hustru har ett nytt jobb som tar massor av tid - så mycket att jag har fått klara större delen av sommaren och åtskilliga helger ensam med våra fyra barn.

För närvarande är det alltså snigelfart som gäller. Av förökningstekniska skäl har dessutom den lilla gnista som finns på sista tiden gått åt till att bygga ytterligare en stor åretruntutomhusbur till kaninerna. Det gör jag ute i garaget när alla andra sover. Sedan, när jag har gjort mitt pass, går jag in och tittar med en suck på allt som jag hoppas få gjort någon gång. Men så länge man kan ta saker och ting med litet humor finns det ändå hopp, så jag hankar mig fram genom att pendla mellan två slogans:
Från Ronny Eriksson (han i Euskefeurat): "Det är aldrig för sent att ge upp!"
Från Al Bundy: "We're losers - not quitters!"
 
J
Farzan skrev:
Men så länge man kan ta saker och ting med litet humor finns det ändå hopp, så jag hankar mig fram genom att pendla mellan två slogans:
Från Ronny Eriksson (han i Euskefeurat): "Det är aldrig för sent att ge upp!"
Från Al Bundy: "We're losers - not quitters!"
Ronny Eriksson - " Jag vakna i morse och så var den dagen förstörd"

:D
 
John J skrev:
Svårt att tjäna lika bra på att jobba som du tjänar på att bygga för dig själv.

Räknar med att jag genom mina hemjobb lyckats för en värdestegring på lite över 2Mkr de senaste 3 åren och det kan jag inte tjäna på jobbet.
Hmm, förstår inte riktigt hur Du menar med en värdestegring på 2 Mkr. Det kan väl inte vara enbart din nedlagda tid du menar, och vad värderar du denna tid till per timma? Men om det är på det sättet, så får du nog bereda dig på en chock, den dag du vill sälja, då denna kvittolösa tid skall beskattas.
 
Jag tog ledigt i 3månader och hyrde en snickare. Sen jobbade vi 8 timmars dagar till det var klart. På det sättet höll äktenskapet och det tog inte så lång tid. Kanske inte billigaste alternativet men nog ett ganska bra.
 
Mikael_L
Thomas123 skrev:
Jag tog ledigt i 3månader och hyrde en snickare. Sen jobbade vi 8 timmars dagar till det var klart. På det sättet höll äktenskapet och det tog inte så lång tid. Kanske inte billigaste alternativet men nog ett ganska bra.
Det där är nog ett otroligt bra tänk, på flera vis. :)
 
Jag och min fru köpte hus 1 oktober 2009. Nu har vi bytt ut allt gammalt avlopp till plast, byt alla dricksvattenledningar, nytt kök, två ny badrum och bytt till ny vedpanna med två acktankar. Vi har gjort allt utom bytt elen till jordat, plastmattor i badrum, slipat och lackat golv. Alltså ingen rörmockare. Var arbetslös två månader förra året vilket hjälpte mycket. Annars har vi jobbat helger och en del kvällar (min fru är väldigt händig). Vi flyttade in 1 april och den 15 maj kom Albin, vårt första barn. Nu håller vi på med resterande rum och vi ska även bygga dubbelgarage och större altan.


Motivationen är främst för att det är roligt och att man kan vara stolt över vad man gjort, sen att man sparar väldigt mycket pengar skadar ju inte.


Sen så blir 90% av det man gör bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

Ett tips till alla, köp kvalite, lönar sig alltid.


Hälsningar från en händig 24åring som är inne på sitt tredje hus :)
 
Thomas123 skrev:
Jag tog ledigt i 3månader och hyrde en snickare. Sen jobbade vi 8 timmars dagar till det var klart. På det sättet höll äktenskapet och det tog inte så lång tid. Kanske inte billigaste alternativet men nog ett ganska bra.
Väldigt smart!
Skulle passa mig perfekt då dessa månader blir ju som en slags utbildning då man får lära sig av någon kunnig.
 
Jag har renoverat mer eller mindre konstant i 1,5 år efter husköp. Vid några tillfällen har man känt sig totalt utsliten mentalt men efter några veckors vila komer nya ider som måste förverkligas. Känner mig ändå ganska nöjd efter att ha bytt eller renoverat tak, krypgrund, badrum, alla nya golv helt ny ovanvåning och nymålat mm. Totalkostnad för material och hantverkarhjälp ca 300 000 kr och ca 1200 timmar egen insats. En normal vecka arbetar jg ca 45 timmar på jobbet och 15 timmar med renovering. Till detta semester och flexledighet som till 80% gått till renovering. frmöver skall jag lägga mindre tid. Min sambo tror mig dock inte.
 
Mikael_L
storkarp skrev:
Jag har renoverat mer eller mindre konstant i 1,5 år efter husköp. Vid några tillfällen har man känt sig totalt utsliten mentalt men efter några veckors vila komer nya ider som måste förverkligas. Känner mig ändå ganska nöjd efter att ha bytt eller renoverat tak, krypgrund, badrum, alla nya golv helt ny ovanvåning och nymålat mm. Totalkostnad för material och hantverkarhjälp ca 300 000 kr och ca 1200 timmar egen insats. En normal vecka arbetar jg ca 45 timmar på jobbet och 15 timmar med renovering. Till detta semester och flexledighet som till 80% gått till renovering. frmöver skall jag lägga mindre tid. Min sambo tror mig dock inte.
Din sambo har rätt.
Det här är mer beroendeframkallande än knark ... :)
 
Har nu läst tråden med blandade känslor, och några borde nog ta sig en riktig funderare på om det är värt det ni gör....själv har jag slutat göra tråkiga saker och växlar mellan att bygga och bil/båt hobby.
Sätter upp delmål för att kunna få distans till både hus projektet och bil/båt projekt, kommer att bygga på huset till års skiftet och sedan 3 månader i garaget.
För dom som kollat på min tråd ser också att jag har april - dec nästa år räddad:)
 
Vinnaren är ändå staten med sitt sinnrika beskattningssystem, som ingen kommer undan, plundring av medborgarna m a o . Den till synes ljusblåa idèn för fastighetsägarna, som kan förverkliga en del av sina drömmar om en tillbyggnad eller renovering av kåken med hjälp av ROT-avdraget, ger många nya slantar till de styrande i storstaden, genom att företagen betaler in mer skatt under denna tid ROT avdraget varar. Men för fastighetsägaren betyder det på sikt, ett livslångt beskattande, när fastighetsdeklarationens rutor skall fyllas med många nya kryss för det nykaklade badrummet , den långa granitskivan i köket, ökad boyta etc etc
 
Kom att tänka på den här tråden igårkväll när jag var nere i huset mol allena och satte takpanel på kvällen...fruktansvärt skön och motiverande känsla när jag insåg att jag från första sessionen till igårkväll hade ökat takten med sisådär 400%...från att ha svurit och känt en aning desperation över att banka i spontpanel och kludda med varje bräda till att mer eller mindre "tjoffa upp" varje bräda på någon minut bara. Då inser man att man har lagt ytterligare en kompetens till sin person, och det motiverar ju iallafall mig.

Nu är jag mer stressad över att jag inte hinner med att måla så många bräder som jag hinner sätta upp...frugan får rycka in där i helgen:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.