Hej,
Ska snart dra igång å fixa med källaren...
Har fått kläm på golvet, vilket va de enda jag hade tänkt göra men nu är jag lite sugen på mer...
Skulle vilja klä väggarna med träpanel, har läst runt på forumet men får ingen riktig kläm.
Huset jag bor i är byggt 46 som det är nu har vi inte märkt av något problem med fukt.
Men hur går man till väga?
Ska man sätta stålreglar, gips å sen panel, eller kan man på något sätt sätta upp panel direkt på stålregel?
Är det kanske rent av dumt att köra med träpanel i källare?
Om man väljer att gipsa, funkar det med vanligt gips eller ska man satsa på det dyrare våtrumsgipset?

Blir inte riktigt klok, får olika information när man läser olika trådar. Sen läste i gör det själv att dom körde med trä reglar å isolering som sattes på lite distans från väggarna, men det känns som mögel skulle stor trivas där under eller?

Tacksam för alla tips och idéer som gäller renovering av källare.

MVH
Jonas
 
Om jag ville ha panel på källarvägg så skulle jag sätta stålreglar med ventilerad luftspalt bakom. Dvs, reglarna några cm ut från väggen och med ventilation både längs ner vid golvsockeln och uppe vid taklisten, så att luften bakom kan cirkulera.
 
Milkshaken
b8q har rätt där.... Försök att undvika organiskt inne i väggen bara.... Typ, gipsskiva... (pappen är organisk)
Stålreglar funkar alldeles utmärkt, du kan om du vill lägga ett stålband på horisontalen på mitten av stålreglarna för att skruva panelen i mitten också.....
Ev, isolering bakom rekommenderas stenull .....
 
Tack för informationen.
Okej, men om man använder våtrumsgips så borde det bli bättre då?
Eller räcker det att man reglar med luftspalt mot yttervägg och sedan klär i vanligt gips, eller panel?
 
  • Gilla
Dib81
  • Laddar…
Milkshaken
nej men skit i gipsen... bara onödig kostnad, gör som jag beskrev så blir det bra....isolera gärna med stenull som sagt, och lämna en luftspalt mot grundväggen...
Vill du vara ännu nogrannare med luftning så släpper du inte ned panelen riktigt ända ned, utan lämnar en 8 mm ungefär... Samt borrar hål i plåtskenan du ska ha som syllregel....
 
Okej tack för tipset, så mao så kan jag fästa panelen direkt i stålreglarna?
Men då får man välja att skruva antar jag, är väl lite körigt å spika i stål :)
Okej, hur stor ska luftspalten vara ungefär?
Borra hål i skenan mot golvet alltså? Ska man lägga den regeln ovanpå platon mattan eller sluta med mattan innan platon tro?
Kan man bara dra najtråd på baksidan av reglarna tro? För är väl ingen höjdare om stenullen ligger mot väggen.

/Jonas
 
Men frågan är om man ska ha isolering i källaren över huvud taget.

Jag har sett en beskrivning, där källarväggen isolerades på utsidan under mark och på insidan när den gick ovan mark.

Frågan är vad som är minst risk
 
Det har jag oxå läst, finns olika bud på olika ställen, vore kalas om man kunde isolera men som du skriver har jag läst att man inte ska det.
 
Det är som du säger att stålreglarna är värdelösa att spika i ...
Det viktiga borde vara att du inte har direkt anliggning av trä mot ytterväggar, eller längst ned på innerväggar. Om du vill ha panel så skulle jag först skruvat horisontala träreglar (typ 22*45) med något plast material som distanser mot väggen. Helst kanske 10 mm tjocka (bygger då ca 32 mm). Sätt typ 4 st reglar (10 cm från golv, 10 cm från tak, 2 därimellan). Sedan "spikar" du direkt dit panelen (utan isolering). Använd en listpistol (EL el luft, finns billigt på tex biltema). Lämna ca 10 mm luftspalt nere o uppe så du får en luftcirkulation bakom. Golvlisten monterar du med distanser också så luften kommer in där nere, ev taklist måste också monteras så du lämnar liten luftspalt ovankant.
Detta funkar 100% säkert om källarväggarna inte är för fuktiga (rinner vatten om dem typ).
Viktigt är att ha ventilerad baksida. Det försvinner om du sätter någon form av isolering bakom....
Strunta i gips helt-o-hållet.
 
magnu skrev:
Men frågan är om man ska ha isolering i källaren över huvud taget.
Nej det ska man inte. Isolering ska vara på utsidan av den enkla anledningen att man vill vara säker på att daggpunkten håller sig UTANFÖR väggen, inte i eller innanför. Inga konstigheter med det.

Visst har dom visat andra lösningar på något populärt inredningsprogram häromåret, men ingen kan påstå att man inte bygger en riskkonstruktion.
 
Hej igen.
Tack för alla svar.
En sak till om jag inte bara vill sätta panel utan gips på några väggar, ska man välja något våtrumsgips eller duger det med vanligt?
 
Vanlig gips, men på reglar pss som panelen. Dvs inte direkt mot vägg.
Stålreglar el träreglar på plastdistanser. Ventilation bakom också (golv/tak).
mvh
 
jonas_720 skrev:
Huset jag bor i är byggt 46 som det är nu har vi inte märkt av något problem med fukt.
Fuktproblem märks först när man stänger den inne mellan gammal och ny vägg.
 
Milkshaken
gaia skrev:
Fuktproblem märks först när man stänger den inne mellan gammal och ny vägg.
Fukten finns naturligt i betongplattan..... Så vill du ha riktigt fukt rent så ska det tas bort allt organiskt, plus sättas igen dom flesta av ventiler du har... spara dock en för in och en för utlopp....
Sen kan du njuta... Sak det vara riktigt seriöst så ska du klä in marken med plastfolie, förankra den så den inte kryper... Sen lägga över ett lager med lecastenar. typ 40 cm....... om de finns plats....
Efter det så kan du diskutera huruvida din vägg håller... Jag rekommenderar även där stålreglar och pappfri gips, om det är nere i en fuktdrivande källare.....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.