Hej

Råsponten på taket är inte spikad i ytter änden på ena sidan, är spikad i takstolen 400-500 mm ifrån ytter änden. Är det något att bry sig i eller kan ja låta det vara eller kan de vrida till sig?
 
C
Hur menar du? Att den inte är spikad i nåt längst ut mot vindskivan? Där finns väl inget att spika i, så det är väl knappast nåt att fundera över? Råsponten vrider sig inte, den kan möjligen bula sig lite om den blir blöt, men det ska den ju förhoppnings inte bli.
 
Japp precis den är inte spikad mot vindskivan utan i takstolen som sitter längre in mot taket. tänkte mest på att värmen kunde göra så att dom ändrar sig och förstör pappen men de kanske inte är sannolikt
 
Mikael_L
Den brukar väl som minst vara spikad mot en trekantslist längst ut?

Jag spikade en 45x45 mm under och en trekantslist ovan längst ute vid takfallet.
 
På den andra sidan sitter det lodräta brädor ända in till första takstolen och sen är sponten spikad i ytter änden mot takstolen. men på andra sidan sitter det inte lodräta brädor ända in så vart lite fundersam.

Är Jag själv som gjort de så vart lite fundersam så här i efter hand men av olika anledningar gick det inte då at spika dit de lodräta brädorna ända in till takstolen när de begav sig.
 
Hur långt kan det vara från yttersta takstol till vindskiva? Funkar det med 100-120 cm?
 
Mikael_L
haavard skrev:
Hur långt kan det vara från yttersta takstol till vindskiva? Funkar det med 100-120 cm?
Vet egentligen inte, men så stort takutstick känns som att det lätt kommer knäckas av snötyngden.
Jag har sett något som liknar takfötter fast under taksprånget på kåkar med större utstick, så det bör kanske förstärkas.
Typ så här:
DSC_0335.JPG
 
C
Det går ju att sätta tvärgående reglar, ungefär som bärläkt, det gör man väl oftast på svetsade ståltakstolar till lagerhallar och liknande, det borde gå att applicera även på husbyggen om man vill ha extra stora utsprång.
 
Mikael_L
Och låta dom gå en bit in i huset (minst lika långt inne som ute?) så dom klarar att ta någon kraft utan att bara själva infästningen ger sig?
 
Vad är normalt takutsprång?

Mitt hus är tilläggsisolerat och putsen är ersatt med tegel...
 
Redigerat:
Mikael_L
E171 skrev:
På den andra sidan sitter det lodräta brädor ända in till första takstolen och sen är sponten spikad i ytter änden mot takstolen. men på andra sidan sitter det inte lodräta brädor ända in så vart lite fundersam.

Är Jag själv som gjort de så vart lite fundersam så här i efter hand men av olika anledningar gick det inte då at spika dit de lodräta brädorna ända in till takstolen när de begav sig.
Hrrm, jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår ... :blushing:
 
Mikael_L
Tiger79 skrev:
Vad är normalt takutsprång?

Mitt hus är tilläggs isolerat och putsen är ersatt med tegel...
Vad är normalfärg ...? ;)

Många hus håller sig med mindre takutstick än 500mm, både vid takfot och taksprång.
Detta beror nog till viss del på att när man har max 500mm så påverkar detta inte byggarean, överskrider man 500mm så räknas hela takets projicerade yta mot marken som byggnadsyta. **
Och det har ju en rätt stor påverkan om detaljplanen inte är generös med byggnadsyta.


** beror också lite på byggnadens höjd, vill jag minnas, men för villor gäller detta lite förenklat.
 
Ska bygga på utsprånget när jag byter tak. Låter som att mellan 400 till 500mm ser bra ut...
 
Mikael_L skrev:
Hrrm, jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår ... :blushing:

haha okej.


vindskivan är spikad i en bräda som går från takfot upp till nock. på den sidan ja fundera över sitter det en bräda som vinskivan är spikad i sen kommer råsponten som ligger lodrätt över taket den är spikad i takstolarna. Men mellan brädan som går från takfot till nock och den första takstolen är det ett mellan rum på 400-500mm så den sista biten spont är inte spikad i ytter ändarna...


På den andra sidan är det spikat brädor ifrån takfot till nock ända in till första takstolen, och sponten är spikad i ytterändarna i takstolen.. inte lätt att förklara :)
 
Mikael_L
Ja det beror ju på en massa saker. Byggarean är ju bara en sak.

Det arkitektoniska uttrycket en annan.
Stort taksutstick skyddar fasaden bättre.
Storleken på kåken.

Vi "maxar" utsticket med 500mm på huset.
På friggan har jag en 3-400mm nånting, på ett mindre hus bör allt vara mindre för proportionernas skull (även foder, knutbräder, vindskivor, fönster osv osv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.