Ja, det är hemskt synd att inget har gjorts tidigare... och jag känner mig delvis skyldig till detta. Gården har nämligen funnits i min släkt ett tag nu.
Min farfar köpte den för kanske 40 år sedan och nästa ägare var min far som har ägt det de senaste 20 åren.
De har inte samma passion för det gammla som jag och kände nog att det inte har nån betydelse om det förstörs. Alla är vi olika!

Jag vill hemskt gärna rädda huset men tid, kunskap och pengar är bristvara och jag tror inte jag skulle ha stöd hos resten av min familj.
Men jag har ju mark att ställa det på och jag borde väl kunna frakta det på timmerkallen? Det är ju bara ca 1 km över åkrarna.
Men det behövs ju ändå göras en grund, renovera fönster, ny takplåt?
Kan man dra in vatten och avlopp i efterhand om man skulle ha behov av det senare?

Det vita på väggarna tror jag inte är mögel, ser ut som färg eller nått. Däremot finns det en hel del svart på innertaken på nedervåningen som jag misstänker är mögel!

Nån mer som vill hjälpa mig att spåna? Allas åsikter är viktig för mig!:)
 
Ja, det är en kedja som håller ihop det dåliga rummet! Ha ha!
 
Mikael_L skrev:
Så kan det vara.
Jag brukar ju inte springa omkring i sådana här rivningsobjekt. :x

På vissa bilder ser en del vita saker verkligen ut som någon slags söndertrasad papp eller vit färg, på andra bilder ser det (för mina ögon) mer svårbedömt ut, t.ex. dessa bilder:

"Tak vänstra rummet"
"Mot baksidan, hål för skorsten?"


Men TS, jag kan noll och intet om sådana här gamla hus, så var inte orolig över vad just jag skriver!
Du kan självfallet ha rätt... Taket där kan ju ha varit lite fuktigt, ser ju ut på en del bilder som om takplåten inte håller helt tätt dessutom kan det väl ha regnat/snöat in under några år.
Bilden med hålet för skorsten.... Taket verkar ju vara klätt med kalkmålad papp men vad som är på högra väggen och i kanten av hålet är svårt att säga, är det inte Kalk/kalkbruk kan det ju vara rejält med Mögel.

Men lite mögel på grund av fukt som man enkelt kan åtgärda förekomsten av är ju inte hela värden:) Torka ut, borsta/suga bort och behandla med något lämpligt medel borde va rätt enkelt när allt trä är naket som i det här fallet.
Rötskadade stockarna i långväggen och eventuella sättningar i grundmuren är nog värre att laga men finns bara tid/ork/pengar så är väl inte det särskilt omöjligt;)

//Hasse
 
AnnaSofie skrev:
Kan man dra in vatten och avlopp i efterhand om man skulle ha behov av det senare?
Om du gör en "Torpargrund" så är det ju inget problem med det, Förbered bara så du från början har en rörpipa för avlopp draget med lämpligt fall in under grundmuren och dessutom korta tomrör/pipor för El, Telefon, vatten, + några extra så är det ju bara att dra in det vartefter.
Enklast är ju sen om du kan planera placering av avlopp och elcentral när det blir aktuellt att lägga igen golvet så du kan kortla och få upp rör för elkabel mm. genom golvet på "rätt" ställe från början.

Finns det någon aktiv Hembygdsförening eller Byggnadsvårdsförening omkring din ort ?
Prata annars gärna med din Länsantikvarie (Länsstyrelsen) som kan ge dig tips på någon som kan komma och bedömma dina förutsättningar:D

//Hasse
 
Personligen då, så tycker jag förstås att huset har en hel del charm, historia, atmosfär och mystik där det står.
Man kan smyga in och fundera på vilka som bodde där, hur många det var, hur de försörjde sig, hur det var på vintern. Hade de musik? Ljudet av kängor mot trägolvet, sprakandet och knäppandet från brasan.
Där det står är det en tidsmaskin.

Ej finns deras namn på hävdens blad
— de levde i ringhet och frid —
men jag skönjer ändå deras långa rad
allt upp i den urgrå tid.
(Karlfelt)

Det finns alltför få ruiner i vårt land, inte minst efter det senaste halvseklets städhysteri och stigande markpriser.
Förfall kan vara vackert!
Om man nu ska bevara huset för framtiden.....så låt det stå, men se till att taket är tätt. Täck för dörrar och trasiga fönster så att hålla naturen och vädret stången. Ta bort växtlighet - den där granen framför rötstockarna har nog inte gjort gott.
Detta kostar lite eller inget. Att plocka ner stommen utan en klar plan för flytt och ev uppförande, med goda resurser både mänskliga och pekuniära leder ofta till att man står med en rejäl vedhög.
 
@JEHU: Bra sagt :D

Gör man som du säger så kan nog kåken klara 30 år till om bara kättingarna håller;)
Men kanske inte heller så stort jobb att ordna någon "permanentare" stämp för att hindra väggen att kalva.
 
Att låta det stå och förfalla mer och mer är nog det som känns minst lockande men jag förstår din tanke.
Jag ska ta ut nån som får bedömma huset i första hand har jag bestämt, och ev lägga ut det på annons för "nedtimmring".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.