Vi har haft problem med vårat vatten i huset sen vi flytta in. Det började med att borraren lagt röret in i huset på alldeles för tunt djup(30-40cm). Sen fick vi reda på att de tryckt brunnen när vi specifikt bett dem inte göra det.
Så första året var det isproppar som var problemet. Andra året blev kvaliteten på vattnet sämre och sämre. Vi installera en värmekabel i röret. Sen har vi två olika vattenfilter.
Tidigare i år så gick jordfelsbrytaren dagligen pga pumpen. Så efter att elektrikern sagt att nått är fel på pumpen och brunsborraren sagt att det inte ska vara en jordfelsbrytare på pumpen så tog elektrikern bort jordfelsbrytaren. Allt har varit väl i 3-4 månader.
För tre veckor sedan slutar vi få upp vatten i samma mängder. Till en början lät pumpen tömma hela våran vatten reserv och efter 2 timmar så drog den upp till fullt tryck. Men nu har pumpen börjat göra så att säkringen går upp till 20 ggr om dagen.

Vad kan vara fel?

Brunnsborraren säger att det kan vara att det inte finns vatten, men går det så fort verkligen. Brunnen har ju bara varit där i 3 år.
 
Hmm.. kan kanske vara överslag mellan faserna, inte ovanligt att det går fukt i någon kabelskarv nere i brunnen.
 
Nu har borrfirman varit ute.

Efter att vi påtalat att det kanske är något fel på pumpen i 6 månader och konstant fått höra att så inte är fallet(utan att tagit upp den och tittat) så konstaterades idag att den var paj.

Så den byttes ut.
 
Ok, men borraren hade iaf rätt i en sak, ingen jordfelsbrytare på dränkbar pump.
 
En sak som ekar i mitt öra är vad elektrikern sa:
Varför löser jordfelsbrytaren ut om det inte är några fel?

Nu har vi en borrare som hotar att skicka faktura till oss för pumpen då det var 2.5 år sedan den blev installerad. Så problemen fortsätter.
 
Har ni fått någon orsak till att pumpen har havererat? Vad var det för märke på pumpen? Det är ytterst ovanligt (på de märken jag jobbar med) att pumpen går sönder efter så lång tid pga av fabrikationsfel. I 99 fall av 100 är det yttre påverkan som gjort att pumpen gått sönder. Fel inkopplad, för lite vatten i brunnen, för lite luft i hydroforen, skada på elkabeln osv... Många tror att så fort pumpen är installerad och det kommer vatten i kranen behöver man inte bry sig längre, allt mekanisk behöver underhåll och service!
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Järn i vattnet?
 
Ja vi har järn i vattnet och vi har påtalat för borraren att de kanske ska ta upp pumpen och titta på den men efter att ha varit här 4 ggr så tog de enbart upp pumpen när den helt lagt av.
Vet inte vad det är för märke då de tog med sig pumpen när de bytte den. Killarna sa bara att den var sönder när jag fråga vad som kan ha hänt.

Det är dålig tillrinning i hålet men det ska inte skada pumpen enligt Stures Brunnsborrning för den har en säkring som gör att den slår av vid torrt hål.
 
Om det är dålig tillrinning i hålet avsänks vattenytan mycket när pumpen går, det gör att brunnen syresätts vilket i sin tur medför ökad järnutfällning. Järnet sätter sig i brunnen och hindrar vattnet från att ta sig in och bidrar således till ännu sämre tillrinning. Det är inte helt omöjligt att pumpen har bränt från att ha gått torrt, det är inte alltid man kan lita på pumpens inbyggda torrkörningsskydd. Har ni ett externt torrkörningsskydd med givare i brunnen bör det inte vara något problem, såvida det är rätt inkopplat och fungerar.

Har ni luft i hydroforen? Täta start och stopp gör till slut att pumpen havererar..

Som sagt, järn är ett jävla piss att ha i sitt vatten. Går att filtrera i huset men sätter sina spår på pumpen. Det är inte ovanligt med pumpar som bara håller i 2 - 3 år till följd utav järnutfällningar. Många pumpar går att rengöra med syra, innan de går sönder, för att förlänga livstiden. Som jag skrev innan så måste man sköta servicen, framförallt om man har mycket järn. Både pump och brunn måste underhållas!
 
Skulle mer än gärna göra service på pumpen om den jäkla pump killen kunde säga att det skulle underlätta för pumpen. Jag kan ju inget göra om eftersom jag bara knapphändinga svar från pumpkillen om att han inte förstår eller väntar på att hans chef ska ge besked osv osv.

Tack för din info!
 
DTFD, Du verkar sitta inne på mkt information. Om man har dålig tillrinning, kan man på nåt vis få det bättre? Det konstiga med vårt vatten är att vi har haft jätte bra tillrinning förut o haft mkt vatten. Nu är det som om vattnet har försvunnit över en natt. :(
 
Jag har mycket järnhaltigt vatten i min pumpbrunn pga mitt vattenfilter backspolar ner i densamma. Hur påverkar detta pumpens livslängd? På några av Biltemas modeller som jag har provat så löser jordfelsbrytaren ut på dem inom ett års brukstid. En Kärcher som jag stoppade ner gav motorn upp på efter två månader ...
 
DTFD DTFD skrev:
Om det är dålig tillrinning i hålet avsänks vattenytan mycket när pumpen går, det gör att brunnen syresätts vilket i sin tur medför ökad järnutfällning. Järnet sätter sig i brunnen och hindrar vattnet från att ta sig in och bidrar således till ännu sämre tillrinning. Det är inte helt omöjligt att pumpen har bränt från att ha gått torrt, det är inte alltid man kan lita på pumpens inbyggda torrkörningsskydd. Har ni ett externt torrkörningsskydd med givare i brunnen bör det inte vara något problem, såvida det är rätt inkopplat och fungerar.

Har ni luft i hydroforen? Täta start och stopp gör till slut att pumpen havererar..

Som sagt, järn är ett jävla piss att ha i sitt vatten. Går att filtrera i huset men sätter sina spår på pumpen. Det är inte ovanligt med pumpar som bara håller i 2 - 3 år till följd utav järnutfällningar. Många pumpar går att rengöra med syra, innan de går sönder, för att förlänga livstiden. Som jag skrev innan så måste man sköta servicen, framförallt om man har mycket järn. Både pump och brunn måste underhållas!
Jag har mycket järnhaltigt vatten i min pumpbrunn pga mitt vattenfilter backspolar ner i densamma. Hur påverkar detta pumpens livslängd? På några av Biltemas modeller som jag har provat så löser jordfelsbrytaren ut på dem inom ett års brukstid. En Kärcher som jag stoppade ner gav motorn upp på efter två månader ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.