Jag har länge varit på jakt efter en hylla, men har aldrig hittat någon som passat storlek mässigt. Hade tänkt bygga en egen och tycker väldigt mycket om hyllan Dexter har i tv-serien Dexter. Så här ser den ut (är inte intressade att bygga delen som står mot väggen, utan bara den fristående)

vilket material hade ni använt? Hur hade ni monterat den? Eftersom detta är enda hyllan jag får plats i min lägenhet så kommer det stå en hel del böcker på den, så den måste vara stabil :)

PICT0090.JPG_800.jpgPICT0098.JPG_800.jpg
 
Hyllplanen måste ju vara väldigt formstabila så de inte slår sig, men MDF och dylikt är ju inte speciellt bra på att ta lasten från böckerna. Kanske du kan limma ihop två 18mm limträ för att få en 36mm stabil skiva.

Rören blir väl bra i aluminium eller vanligt järnrör.

Att sen borra de sneda hålen blir en utmaning. Du måste ju hålla exakt vinkel (pelarborr?) och få hålen exakt förskjutna i sidled.
 
Ska jag alltså borra igenom att skivan och använda mig av 2 rör? Hur ska hyllplanen vara fixerade issåfall?
 
Hyllplanen ligger väl helt enkelt bara an, dvs fastklämda av sin egen tyngd.
 
När man tittar lite närmare ser det nästan ut som om rören är lite förskjutna i förhållande till varandra mellan planen, vilket skulle kunna indikera att rören inte alls löper i ett helt stycke. Fast det borde vara det smidigaste sättet att bygga en sådan hylla.
 
Jag tror också att hyllorna "ligger an". Men dom kanske villar på en liten sprint som man sticker in i ett förborrat hål i röret och det är urfräst för sprinten i hyllan. För att hyllorna inte skall vippa om man läger något tungt ut på kanten av ett hyllplan.
Så hade nog jag löst det.

Mvh Pär H
 
M
För att det inte ska vippa borde väl sprintarna vara på ovansidan av hyllplanen?

pär h skrev:
Jag tror också att hyllorna "ligger an". Men dom kanske villar på en liten sprint som man sticker in i ett förborrat hål i röret och det är urfräst för sprinten i hyllan. För att hyllorna inte skall vippa om man läger något tungt ut på kanten av ett hyllplan.
Så hade nog jag löst det.

Mvh Pär H
 
Om man har tvärslår på undersidan av hyllplanen kan man vara lite mer generös (mindre noggrann) med hålen igenom hyllplanen. Borde göra konstruktionen lättare att genomföra.

Jag tänker mig tvärslår i storleken 1cm i diameter och 20cm långa. Dessa kan sen skruvas fast i hyllplanen så finns det ingen risk för att hyllplanen tippar.
 
Det var en klurig konstruktion. Jag blev oxå sugen på göra en, men inser att det blir knepigt att sätta ihop hyllan när väl alla delar är klara. Som jag förstår det måste man väl börja med ena sidan först och se till att hyllplanen är på rätt avstånd från varandra, sedan trä rör nummer 2 genom hålen på andra sidan av hyllplanen. Tvärslår anser jag är ett måste för att kunna få hyllplanen på rätt avstånd från varandra. Som sagt, klurig konstruktion, men det gör ju det hela mer intressant.
 
MonsterM skrev:
Det var en klurig konstruktion. Jag blev oxå sugen på göra en, men inser att det blir knepigt att sätta ihop hyllan när väl alla delar är klara. Som jag förstår det måste man väl börja med ena sidan först och se till att hyllplanen är på rätt avstånd från varandra, sedan trä rör nummer 2 genom hålen på andra sidan av hyllplanen. Tvärslår anser jag är ett måste för att kunna få hyllplanen på rätt avstånd från varandra. Som sagt, klurig konstruktion, men det gör ju det hela mer intressant.
En enklare konstruktion får man om man bestämmer sig för att rören man ser inte är rör, utan runda lutande balkar. Istället för att borra för rör rakt igenom hyllan försänker man dem ett par millimeter ner i hyllan. Det gör konstrutionen mycket lättare, eventuella småfel kan man justera vid monteringen, samt gör det konstruktionen hållbarare per hyllplan i vertikal och horisontell riktning. Men hyllan som helhet måste säkras mot lutning genom att de två övre rören inte kan avvika i horisontalled mot taket.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
En enklare konstruktion får man om man bestämmer sig för att rören man ser inte är rör, utan runda lutande balkar. Istället för att borra för rör rakt igenom hyllan försänker man dem ett par millimeter ner i hyllan. Det gör konstrutionen mycket lättare, eventuella småfel kan man justera vid monteringen, samt gör det konstruktionen hållbarare per hyllplan i vertikal och horisontell riktning. Men hyllan som helhet måste säkras mot lutning genom att de två övre rören inte kan avvika i horisontalled mot taket.

--- Mats ---
Hur ska man fästa rören/balkarna i taket och översta hyllplanet för att få en stabil infästning. Man får ju en väldigt liten anläggningsyta som skall ta upp horisontella krafter eller missförstår jag?
 
Roligt med så många svar. Jag gillade iden att montera ihop 2st 16mm mdf skivor.

Den cylinderformade delen som sitter mellan hyllplanen, tänk om vi använder trä istället. Hur stabilt blir det? Jag har gjort en liten ritning, ja jag vet att den är skitful.

Om vi börjar nedifrån och upp. Börjar med att skruva och limma ihop 3st16mm MDF skivor. Tar sedan 1x16 mdf skiva och monterar mina trästångar eller vad man ska kalla det. Dessa är kapade med en vinkel. Skruvar fast dessa genom mdf skivorna. Monterar sedan detta med dom 3 ihopmonterade mdf skivorna.

Sedan gör jag exakt samma sak, tar 2trästångar och 2 skivor och monterar ihop dessa, sedan monterar jag ihop det med delen som är klart. Fortsätter så beroende på hur många hyllplan jag vill ha.

Funderar på att skippa trästångar på översta hyllan, lämna det plant.

Vad tror ni?


hylla.jpg
 
Jag tror det kommer bli väldigt ostabilt i sidled, alltså inåt eller ut från datorskärmen i skissen ovan. Speciellt om du inte förankrar i taket också.
 
krijo1 skrev:
Hur ska man fästa rören/balkarna i taket och översta hyllplanet för att få en stabil infästning. Man får ju en väldigt liten anläggningsyta som skall ta upp horisontella krafter eller missförstår jag?
Det är absolut där man har svårigheten om man inte jobbar med rör utan med runda balkar. Infästningsytan som sådan bör inte vara ett stort problem, den bör lätt klara krafterna. Svårigheten är monteringen. Lösningen skulle kunna vara samma som med skjutdörrar och liknande, det vill säga de sitter hur bra som helst, men de kommer på plats genom en lyft/sänkmanöver. De runda balkarna mot taket skulle kunna sitta fast i taket genom att de sitter i taket med två tappar (gängstål som exempel) som de fästs mot genom en sänk/lyft manöver.Det vill säga man sätter hyllan på plas, måttar in de runda balkarna så de sitter rätt mot de två tapparna i taket, pressar upp dem så att tapparna går in i de runda balkarna, genom att lyfta hela hyllan, varvid man skjuter in understa plattan (golvstativet eller vad man skall kalla det) under hela hyllan. Allt är fixerat. Att fästa understa golvstativet i hyllan bör inte vara nödvändigt, tyngden kommer att gör det rätt stabilt, på samma sätt som många bokhyllor i två delar bara står på varandra.

--- Mats ---
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.