Hej,

vi är inne i en tidig fas när det gäller att titta på möjligheten att bygga till vår hus.

Utifrån våra behov och drömmar skulle vi vilja lägga tillbyggnaden på tomtgränsen bakom huset.
Granntomten bakom ligger på ett berg så den tänkta "fasaden" mot grannes tomt skulle vara in mot berget, dvs inte upplevas som en vägg för grannen.

Vi har tagit en tidig kontakt med kommunen för att undersöka vad som gäller när det gäller avsteg från detaljplanen.

Därför skulle vi vilja ha hjälp med att förstå:

- Varför anges det vanligtvis 4,5 m i detaljplanen? Beror det främst på brandtekniska skäl eller finns det andra?
- Var kan jag hitta mer information om det? Handläggaren kunde inte förklara varför det är 4,5 m och därför inte resonera kring under vilka omständigheter undantag kan göras.


Vidare skulle vi gärna samla på oss exempel på personer på forumet som har fått igenom liknande undantag och exempel på hur det gjordes.

Tack

P
 
Är det inte prickad mark kan man i dom flesta fall bygga på tomtgräns men många gånger är 50-100cm in att föredra pga inte behöva gå in på grannens mark för att komma åt din egen fasad tex. Är det prickad mark ska du nog prata med chefen för statsbyggnads kontoret och se vad det finns för alt.
Lycka till
 
Tack Enk Projektet. Vad grundar du 50-100cm på? Är det bara baserat på att det är bra att komma åt den egna fasaden? Har du någon egen erfarenhet?

I vår fall kommer inte "fasaden" att vara något problem, eftersom den blir in mot berget.

P
 
Om det står 4,5 meter i planen tror jag det i princip är omöjligt att få så lite som 1 meter. Det har med brand, grannens utsikt/ljus och områdets karaktär att göra.
Är planen relativt ny kanske 4,5 är en absolut gräns. Det var trots allt nåt som gjorde att 4,5 valdes.
 
Jag är inte helt säker på hur man resonerar i din kommun, men det finns flera saker som kan vara skäl till 4.5 m-gränsen:

- Brandgata mellan byggnader
- Minskad skuggning på grannens tomt
- Tillräcklig plats för grävmaskin/fyllnadsmassor etc vid omdränering eller andra arbeten runt huset

Men givetvis finns det många exempel på fall där man fått bygglov för byggnader närmare gräns än 4.5 m.
 
Att bygga ända in på tomtgräns går normalt bara om det handlar om radhus, kedjehus osv (enl vad bygglovsmyndigheten sagt mig). att få dispens för att bygga ex. 3m från gräns kan gå. Våra grannar byggde ett uterum 3 meter från vår gräns med vårt godkännande. De hade stora problem att få det igenom byggnadsnämnden. Det blev votering och de röda sade nej och de borgerliga tillstyrkte.

Gränsen 1m gäller i många fall för garage, tanken är att det skall minst finnas mark som räcker för att underhålla fasaden, dränering osv.

OM du bygger ända in på gränsen så får ingen del av din byggnad sticka in över gränsen, inte takfot, hängrännor osv. Även det kan iofs gå men då måste du ha servitut för det.
 
J
jag har byggt mitt garage 2m från min ena granne och 3m från den andra och det enda krav jag var tvungen att fixa var grannarnas tillstyrkande skriftligt till komunen för att få byggnadslov.
 
H
Många gånger är 4,5 m en gammal regel som idag är nere på 1 m. Tror inte du får några problem att bygga ut men 1 m är min. Är det mot väg så är många noga med 6 m och här brukar det vara prickad mark.
 
OK, men det verkar som det mesta som tas upp handlar om är man faktiskt har en fasad mot grannen. I vårt fall skulle inte granne se vår fasad eftersom deras tomt ligger ca 3 m över vår.
Däremot bör vi tänka på dräneringen.

Någon som har fått bygga till huvudbyggnaden så att den har hamnat <2m från tomtgränsen?
 
Anledning till att man håller 4m (oftast) till tomtgräns är just för brandkraven.
Du ska ha 4m från bostadshuset till garage, mellan bostadshus är det 8m som gäller om inte någon av dom motstående väggarna är brandklassade. Om ni placerar ert hus närmare tomtgränsen så minskar ni på den 8m brandgata som skall vara mellan 2 bostadshus. Så er vägg måste brandklassas. Det är ju inte hela världen dock.

Vad är det som gör att ni vill ha huset så nära tomtgräns?
 
Brandklassat? Dubbelgips och brandklassade fönster?
 
Mitt på tomtgräns skulle jag aldrig vilja ha en granne.. Ska denna fixa sin fasad, måla eller liknande o kanske tillomed putsa fönster så måste denna ju vara inna i min trädgård varje gång.

Vi har ju själv byggt ett nytt hus med fristående garage.
För att det skulle passa våra behov på tomten så satte vi garaget 1 meter från tomtgräns och sen har vi 2 meter mellan garaget och huset. Vi hade med all säkerhet fått bygga det ännu närmare gränsen om vi velat men vi valde 1 meter just för att kunna komma till att klippa häcken, måla fasaden och underhålla i framtiden.
Grannen har sitt hus 4,5 meter från tomtgräns.

De enda vi gjorde var att rita in detta på kartan och visade upp för grannen innan vi byggde och fick detta påskrivit av dom att dom godkände det. No problemas.

(Offtopic till Ricken som pratar om brandklass) Vi har inte dubbelgips i garaget trots dessa korta avstånd. Vi har fönster i garaget som "ser" mot gaveln på vårat hus där det även sitter en entredörr till tvättstugen/groventren. Garaget har träfasad, isolerade vägger och innerväggar av spånskiva. Taket är ej isolerat. Hus och garage är endast 4 år "gammalt".
Den grannen vi har garaget imot har sitt bostadshus i sin tur 1 meter från tomgräns mot andra grannen och denna andra granne i sin tur har satt sitt hus 4 meter från tomtgräns mellan dom så dom har då bara 5 meter mellan sina bostadshus. Dock är deras hus byggda på samma gång som vårat så dom är brandklassade.
sen har du fel ang. 4 meter från tomtgräns.. Normalt (oftast) är det 4,5 meter från tomtgräns som gäller.
 
Redigerat:
Benny_o_Lina skrev:
(Offtopic till Ricken som pratar om brandklass) Vi har inte dubbelgips i garaget trots dessa korta avstånd. Vi har fönster i garaget som "ser" mot gaveln på vårat hus där det även sitter en entredörr till tvättstugen/groventren. Garaget har träfasad, isolerade vägger och innerväggar av spånskiva. Taket är ej isolerat. Hus och garage är endast 4 år "gammalt".
Den grannen vi har garaget imot har sitt bostadshus i sin tur 1 meter från tomgräns mot andra grannen och denna andra granne i sin tur har satt sitt hus 4 meter från tomtgräns mellan dom så dom har då bara 5 meter mellan sina bostadshus. Dock är deras hus byggda på samma gång som vårat så dom är brandklassade.
sen har du fel ang. 4 meter från tomtgräns.. Normalt (oftast) är det 4,5 meter från tomtgräns som gäller.
Då har er handläggare gjort en miss där och inte krävt brandklassning av den ena väggen. Tur eller otur?
Beror på om det blir en brand eller ej...

När jag pratade 4m så gällde det p.g.a brandgatan, inte på grund av regelverk.
Nu kommer jag inte ihåg vilket årtal det var, men det fanns en lag som sa att alla detaljplaner före 19xx (tror det var nån gång på 80) har 4,5m till fastighetsgräns. Därefter släpptes det och man skriver nya krav på var plan för sig.

Utanför planer så använder man 4.5m för byggnationer utan grannes medgivande, man får fortfarande bygga där men grannen måste vara med på banan.
 
v_skogh skrev:
Brandklassat? Dubbelgips och brandklassade fönster?
Eller enkelgips och stenullsisolering (tror jag, det står så på min offert på garage som är brandklassat).
 
Vad gäller garaget som inte är byggt med rätt brandklass så vet vi ju inte om det är handläggaren som missat, eller en byggare som fuskat. Iom. dagens system där det mesta av kontroller på byggen sker utan inblandning av myndigheter så tror jag att det fuskas rätt mycket med saker som brandskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.