Hej,

Min fjärrvärmecentral sitter i förrådet och gör att dte blir 25 grader där inne vilket jag tycker är lite onödigt, är det lönt att isolera några rör och i så fall vilka ska jag isolera?
 
De som blir varma, förutom de som är före mätaren (som fjärrvärmebolaget i och för sig förmodligen redan har sett till att de är isolerade). Borde ju i första hand gälla varmattenrören eftersom du har vvc. Därefter framledningen till radiatorerna.
 
Jag har svårt att reda ut vilka rör som är före mätaren, får man inte isolera dem? Om jag islerar alla rör som är varma borde det vara lugnt, undra hur mycket man kan tjäna på det, är ju som ett getingbo i centralen?

Jag skickar med en bild så ni ser hur det ser ut. :)
 
  • fjärrvärme 098.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bambi skrev:
Jag har svårt att reda ut vilka rör som är före mätaren, får man inte isolera dem?
Jo, självklart får du det, men det kan ju kännas mindre angeläget eftersom den förlusten inte hamnar på din mätare. Följ bara inkommande rör på primärsidan, så ser du när den passerar mätarens första temperaturgivare, passerar värmeväxlarna och går genom flödesmätaren och andra temperaturgivaren.
Men är rören utanför centralen ordentligt isolerade? Det låter så varmt med 25 grader, men det kanske handlar om ett litet och välisolerat förråd förstås.
Förlusterna verkar inte vara mer än några tiotal watt på min central i alla fall, så man ska väl inte lägga ner något jättejobb på att isolera. Fast att stoppa dit några överblivna isoleringsbitar är ju inte så märkvärdigt. Men se till så du inte sliter i någon kabel så något skadas.
 
All värme som läcker ut före fjärrvärmebolagets givare är gratis värme.
Var rädd om den :)
Börja pilla med att isolera enskilda rör blir nog rätt bökigt.
Möjligtvis kan man isolera returgivaren så den håller sig varm och fin.
Kan tänka mig att man kan isolera hela paketet med nån form av låda men kan inget om det så invänta klokare svar ;)
 
Hej igen,

Ja jag har ett litet förråd, ca 10m2 :)

Jag följer primärsidan upp bakom radiatorväxlarn men sen hittar jag inga tempgivare(hur ser de ut?), är det efter den första tempgivaren det är intressant att isolerà, eller egentligen mellan deras båda givare?
 
Redigerat:
Bambi skrev:
Hej igen,

Ja jag har ett litet förråd, ca 10m2 :)

Jag följer primärsidan upp bakom radiatorväxlarn men sen hittar jag inga tempgivare(hur ser de ut?), är det efter den första tempgivaren det är intressant att isolerà, eller egentligen mellan deras båda givare?
Mellan. Den första vill du egentligen ska vara så kall som möjligt. Fast de brukar vara rätt bra monterade, så skillnaden om du isolerar vid själva givaren blir (förmodligen) försumbar. De ser ut som att det kommer ut en kabel ur röret, och kabeln är ansluten till mätaren.

Men hur har du det med rören från centralen till kulverten? Borde vara betydligt längre än de småbitar som finns i centralen och lättare att isolera om det inte redan är gjort.
 
Jag har varit ute och kollat nu, jag har koll nu :)

Jag blev glad över att jag kunde följa rören och se hur allt fungerade, det som är lite lurigt är ju med varmvattnet hur det öppnar osv och fungerar ihop med VVC:n men värmeslingan har jag stenkoll på.

Så efter första givaren in till växlarna från växlarn tillopp min radiatorslinga, VVC-rör och det röret som är efter VVväxlarn tillopp VV är det som jag kan isolera, returerna håller kanske drygt 30 grader så de bryr jag mig inte om :)

Det fanns ett par längre bitar på 40 cm jag kunde isolera och sen ska jag isolera ssjälva växlarna, sen får det nog vara bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.