Hej!

Min fru kommer att få lantbruksmark av hennes mamma som vi tänkt bygga på. Då skrivs ett gåvobrev på hela fastigheten (9 ha) mellan mor och dotter (jag kommer alltså inte att äga marken). Problemet ligger i att jag kommer att stå på lånet tillsammans med min fru. Vad händer om vi skiljer oss? Står jag kvar med enbart skulder och tillfaller huset henne per automatik eftersom hon äger tomten? Tacksam för svar :)
 
Antagligen kommer inte banken att godkänna ett lån för din del, då din del av huset är byggt på "ofasta" grunder (tror det heter något liknande). Så var det för min och min frus del. Vi var ioförsig inte gifta då vi byggde och sådant kan ju påverka.
 
ofri grund heter det vid närmare eftertanke
 
Jag tror som dsub att ni får problem med banken med ett sådant upplägg. Om det funkar med banken så går det att bygga så. Huset räknas då som att det strå på ofri grund, du äger halva huset. Skulle ni då sklija er, eller om marken på annat sätt hamnar i någon annans hand så blir din halva näst intill värdelös.

Om vi antar att syftet med upplägget är att ni skall få mark till huset, men att du inte skall kunna stå som hälftenägare av hela lantbruket i händelse av skillsmässa. Då borde det gå att hitta en lösning där alltihop skänks till er båda 2 fast i lämpliga propotioner så att det ungefär motsvarar din andel av projektet. Vid en skillsmässa kan du då i värsta fall begära försäljning av hela gården på auktion. Dvs. du kan i praktiken tvinga din fru att lösa ut dig. Ta upplägget med en jurist. Fundera då också på hur ni vill hantera fortsatta investeringar i huset osv. Allt blir så oerhört mycket enklare om man kan köra en helt gemensam ekonomi.
 
Fundera också över vad som händer om en av er dör, särskilt om det finns särkullsbarn så kan det blir komplicerat.
 
Kan ni inte stycka av en normalstor tomt som ni äger tillsammans och bygger på. Sen kan din fru äga resten av marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.