J
joflopp skrev:
Soalrventi är inte tänkt primärt som en värmekälla, men visst kan du välja att dra in inneluften i panelen. Bara att göra ett extra hål i väggen med ett rör till panelens nedre del som på så sätt får in inneluft istället för uteluft.
Du menar om man bygger en egen antar jag för Solarventi suger väl in luft på hela baksidan eller?
 
J
bump
 
J
tompas11 skrev:
Jag har i varje fall bara positiva erfarenheter av mina hembyggda luftsolfångare som jag kört i drygt ett års tid nu. Jag blåser in uppvärmd uteluft in i min gillestuga/källare och har därmed fått ett bättre källarklimat (varmare och mindre doft av källare) samt lägre RH än vad som var fallet tidigare. Fläkten som blåser in luften är termostatstyrd och startar vid ca 30ºC och stängs av vid ca 20ºC. Vanligtvis så ligger den uppvärmda lufttemperaturen 40-50 grader över utelufttemperaturen.
Vad är det för fläkt du har? Inbyggd termostat?
 
Det är en radialfläkt som ursprungligen kommer från en bensinvärmare till en bil. Fläkten har suttit i kupen och blåst in varm luft så den tål att användas till luftsolfångare. Kapaciteten är mer än tillräckligt stor så jag var tvungen att bygga mig en varvtalsreglering med PWM-teknik för att kunna reglera ner varvtalet. Även termostaten som styr fläktens in- och urkoppling är hemmabyggd av lösa komponenter som jag hade liggande.
 
Milkshaken
John J skrev:
ok :)

Tack för länken.

Fattar dock inte vart kommer tilluften in?

Borde man inte suga ut luft från huset i ena ändan och sedan med fläkten trycka in det i andra ändan?


På solarventin finns det en hel uppsjö av hål i metallen på baksidan. Av fläkten så blåses luften in utifrån, dras igenom svarta filtmattan, (Tork och värme) sen blåses luften in genom röret och in i rummet där man har den kopplad... Jag har 2 st SV en 7,a till källaren, och en 3,a till krypgrunden... Krypen är bara ca 20 kvm.. Tillbyggnad... Funkar jättebra bägge 2. Har haft dom sen -06... Funkar som förväntat, och som en tidigare skrev, den ska inte ses som en primär uppvärmningskälla, utan mera som komplement, och framförallt att den är riktigt effektiv mot fukt..
 
Milkshaken
John J skrev:
ok :)

Tack för länken.

Fattar dock inte vart kommer tilluften in?

Borde man inte suga ut luft från huset i ena ändan och sedan med fläkten trycka in det i andra ändan?


På solarventin finns det en hel uppsjö av hål i metallen på baksidan. Av fläkten så blåses luften in utifrån, dras igenom svarta filtmattan, (Tork och värme) sen blåses luften in genom röret och in i rummet där man har den kopplad... Jag har 2 st SV en 7,a till källaren, och en 3,a till krypgrunden... Krypen är bara ca 20 kvm.. Tillbyggnad... Funkar jättebra bägge 2. Har haft dom sen -06... Funkar som förväntat, och som en tidigare skrev, den ska inte ses som en primär uppvärmningskälla, utan mera som komplement, och framförallt att den är riktigt effektiv mot fukt..
 
Hoppas det ok att jag startar upp denna tråd igen!

Har fått en del svar genom attt läsa denna tråd, men skulle gärna ha lite fler reflektioner ang Solar Venti.
Saken är nämligen den att jag funderar på att köpa en Solar Venti SV14. Förhoppningen jag har med denna är att få en lite torrare och frächare källare, om tempen även kan höjas nån grad är det bara ett plus.

Ni som har dessa, fungerar de som de ska. Hur är det under vinterhalvåret, bra effekt även då?

Alla synpunkter, positiva som negativa är mer än välkomna!
 
J
Tycker den stora missen med solarventi är att de inte tar inomhus luften och värmer den utan tar luft genom massa små hål i LSF.

Hos mig är det just nu 3,2c och blåser 15m/s vilket ger en kylfaktor på cirka -4c.

Att hålla på att värma upp kall luft istället för att värma lite varmare inneluft verkar slöseri med energi.
 
Kan hålla med om att rent energi mässigt måste det vara bättre att använda inneluften igen.
Men sett hur min synvinkel där inte uppvärmning är det viktigaste utan att få en fräschare och torrare källare känns det som att plus att använda fräsch luft utifrån!
 
J
Tallica skrev:
Kan hålla med om att rent energi mässigt måste det vara bättre att använda inneluften igen.
Men sett hur min synvinkel där inte uppvärmning är det viktigaste utan att få en fräschare och torrare källare känns det som att plus att använda fräsch luft utifrån!
fräsch luft utifrån får man i från ventiler som är avsedda för ventilation. ;)
 
Som tidigare sagt, SolarVenti är (precis som namnet antyder) ett sätt att ventilera, inte en värmekälla. Sedan får man den bonusen att den friska luften som kommer in har värmts upp för att inte kyla ner inneluften.
 
J
joflopp skrev:
Som tidigare sagt, SolarVenti är (precis som namnet antyder) ett sätt att ventilera, inte en värmekälla. Sedan får man den bonusen att den friska luften som kommer in har värmts upp för att inte kyla ner inneluften.
Om det är ventilation man vill ha så är en
NSP ASPIRATOR mycket bättre.


http://www.skorstensteamet.se/produkter/ovrigt.htm
 
Jo, men vad SolarVenti är varm luft med låg luftfuktighet. I huvudsak så verkar systemet ha tagits fram för att få bort och undvika "sommarstugelukt" som annars lätt uppstår i instängda och ouppvärmda stugor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.