Hej!
Har en liten fråga!
Vi har tittat på ett hus som har lite problem:
1. I ena rummet finns det en stor spricka i golvet, man kan gissa att bjälklaget delat på sig?? Är detta allvarligt? Går det att åtgärda relativt lätt`?
2. Det finns även fuktfläckar i ett rum på golvet (krypgrund) vad borde/kan man göra?
3. Vad kan det kosta att byta tak, takpapp, bärläkt, vindskenor,, hängrännor, stuprör och takbrädor? Alltså typ allt på ett 200 kvm tak? Gissning?

Eller är det bättre att riva?

Vi har inte gjort en besiktning än men mycket kan man se med blotta ögat!

Tacksam för alla förslag/svar!
 
1 En spricka i golvet, är det ett träbjälklag eller? är det en spricka med höjdskillnad eller har golvet bara delat på sig? jag ser en spricka (likt en avgrund) rakt genom ett rum framför mig men så illa är det kanske inte. svårt att säga nåt om det.
2 Man borde mäta fukten och kanske riva upp beläggningen för att se vad som står på.
3 Ett tak, detta är ju lite beroende på vad man gör själv osv, men jag skulle säga att om du hyr in någon så för rivning och nytt tak (papp, strö, bär pannor, sparad råspont) så skulle jag säga att det kostar 650-700kr/m² + rör rännor och vindskivor. de beror ju lite på vad du har för tak.
Men då har du ju allt gjort åt dig, och det är med ställningar och sådana saker också.
Men det är ju ungefär.

Att byta ett tak så är ju inte så avancerat, och riva kan man absolut göra få på det nya också.
 
Hej!
Tack för ditt svar!
1. Det är ingen höjdskilland och man ser inte igenom golvet men det är en riktig glipa. Vad tror du det kan va?
2. Vad kan fuktfkäckarna vara? Kan det vara dräneringen som är dålig och hur allvarligt kan det bli?
3. 700 kr/kvm låter helt ok! Om det är betongpannor kan man spara dem och lägga på igen eller borde man köpa nya?

Tack :)
 
En krypgrund är ju lite av en riskkonstruktion, det bildas kondens gärna på sommaren. Man kan isolera grunden en aning, inte för mycket. Men vid vissa markmaterial bör man inte göra det heller, så det kan vara svårt att välja rätt när man vet så lite om konstruktion och förhållanden. Man kan alltid instalera en avfuktare.
Golvet är också svårt när man inte sitter på mer fakta, är det i bottenbjälklaget kan det ju häröra från samma problem som fuktfläckarna. Ett bjälklag "delar" ju inte på sig. men det kan ju vara så att det är någon som inte varit helt hemma i golvläggning som lagt in golvet. Vad är det för golv, vet du vad som finns under? plast, spånskivor betong osv.

Man kan absolut lägga tillbaka samma pannor, men varför är taket dåligt? är pannorna nyare än papp etc? hittar man trasiga pannor kan man ju tro att fler kommer att gå sönder snart och då är det ju värt att byta.
650-700 exkl. moms kanske jag skulle ha sagt, sorry. skilnaden blir typ ett rotavdrag det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.