Hej! ska den 15 november få nycklarna till huset, har bara bott i bostadsrätter förut så vet inte mycket om vad som behövs på ett hus.

Vilka försäkringar måste/bör jag ha? Räcker det med en vanlig hemförsäkring eller är det något annat?

Vad kan en sådan försäkring landa på (på ett ungefär) 120kvm + 76 biarea källare och garage. Byggt 1960. Är iofs ganska svårt att uppge pris men kanske kan få en ungefärlig uppgift så man vet om någon är helt ute och cyklar?

Tack på förhand.
 
Det beror på lösöre/självrisk. Men typ 3-5000 kr om året skulle jag tippa. Går ju att räkna utan att teckna på försäkringsbolagens hemsidor.
 
G
Kolla så att du inte via ditt fack får förmånligare pris. I mitt fall sparar/tjänar jag ca 2000 kr eftersom mitt fackförbund har ett avtal med Folksam.
 
Det du skall ha är en villa-hemförsäkring. Det är i allt väsentligt en hemförsäkring, med tillägg för fastigheten. Det primära skyddet man betalar för är då brandförsäkringen, den brukar vara villkorad av banken, du får inte låna om du inte kan visa att huset är brandförsäkrat. Sedan tillkommer diverse moment som varierar lite mellan olika försäkringsbolag, med skadedjursförsäkring, Hussvampsförsäkring osv. Om du har en löpande hemförsäkring så är det sannolikt enklast att ringa det bolaget, de lägger då på villaförsäkringen. Om du byter bolag så kan det nya ordna så du bara har villadelen hos dem fram till att din nuvarande hemförsäkring förfaller så att du kan flytta även den dit. Nackdelen med att ha olika bolag är att för vissa skador kan det bli dubbla självrisker.

Det finns flera faktorer som påverkar premien. Hur gammalt huset är, om det är byggt i trä eller betong (påverkar brandförsäkringen kraftigt), antalet våtutrymmen. De olika bolagen tillämpar lite olika områdesindelningar, och brottstatistiken för området påverkar premien en hel del. Efterssom vissa bolag "skär" området lite olika så kan det ge stor skillnad i premie mellan bolagen, ditt område kanske räknas ihop med ett problemområde i ett bolag men inte i ett annat.

Min erfarenhet är att premien kan skilja osannolikt mycket mellan bolagen, över 100% dyrare i det dyraste bolaget.

Jag kommer inte ihåg just nu vad vår premie ligger på, men har för mig att det är ca 4000 per år (alltså komplett försäkring med villa och hem). Huset byggt 1930, 216kvm boyta, 97 källare.

Man bör vara lite försiktig med en del "konstiga" mindre förs. bolag. Det finns exempel på bolag som krävt konsultarvode för skaderegleraren vid en skada. En släkting råkade ut för att hyrehuset han bodde i brann ned. Skaderegleraren han råkade ut för gjorde överhuvudtaget ingeting frivilligt utom att omedelbart få ut honom från hotellrummet som brandkåren hade ordnat fram direkt på natten medan det brann. De större mera etablerade bolagen hade egen personal på plats under branden som räddade lösöre parallellt med brandkåren. Den servicenivån bör man kanske vara villig att betala lite högre premie för.
 
Håller med övriga tips och riskerar att bli partisk så jag ska inte säga för mkt. Det du lägger till är som sagt fastigheten, inte bara brand utan översvämning, storm etc. Dessutom finns det skillnader i ansvarsskyddet i en villahem jämfört med vanlig hemförsäkring.

En viktig sak alla ska tänka på vid försäkran av en fastighet är att om man äger en jordbrukstaxerad fastighet alternativt äger lite mer mark eller skog så bör man ha en gård eller jordbruksförsäkring av flera skäl men främst för att vara korrekt skyddad i ansvarsskyddet. Har just nu en kund som tyvärr hamnar i problem med ett skadeståndskrav riktat mot sig som har stora möjligheter till framgång och med endast villahemförsäkring på sin jordbruksfastighet. Notera att det inte handlar om att man behöver bedriva jordbruk utan räcker med taxeringen eller ägandet av markrätten

Mvh Lorant
 
Hur menar du? Är skadeståndskravet i det aktuella fallet kopplat till marken? eller innebär det att man har fel typ av skydd mot skadestånd i största allmänhet om man äger mark, men inte har en jordbruksförsäkring?

Blir nyfiken efterssom min fru äger en 1/8 del av en äng (totalyta ca 10 000 kvm) i anslutning till vårt fritidshus i södra Jämtland. jag har oerhört svårt att se att ängen som sådan skulle kunna orsaka en skadeståndstalan mot oss, men om den påverkar rätten till rättskydd i största allmänhet så vore det ju inte så bra.
 
Handlar både i det nuvarande fallet och i min generella rekommendation om skadeståndsabspråkan som uppkommer hänrörande marken. Det ska då vara mark som inte kan anses vara täcka av ansvarsskyddet i ens försäkring. En hemförsäkring har ett generellt ansvarsskydd men den kan inte användas för ett skadeståndskrav som uppkommer pga skada på ens egen mark. Villahem täcker för skada inom villatomten men har man annan mark än villatomt så står man skadeståndsrisken själv. Om ens fastighet är jordbrukstaxerad så räknas tomt och byggnader inte som villa och därför ersätter inte ansvarsskyddet för skador som uppkommer inom hemmet

Så en stuga med lite äng kanske inte är någon större risk även om vi i Jämtland faktiskt har en del sådana skador varje år på bara mitt bolag
 
Ja då antar jag att det är skador på marken. Men jag har lite svårt att se att marken skulle kunna ställa till med något som jag blir skadeståndskyldig för, eller?

Skulle iofs. kunna tänka mig att om man ex. anlitar någon för att gräva om ett dike på ängen, och vederbörande skadar sig så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.