Flyttar till ett hus med direkt-el om någon vecka, enplan med källare 125 + 100 m².
L/L-pumpar blir det, en i källaren och en där uppe. Tyvärr har jag inte möjlighet att sätta in bägge samtidigt utan måste börja med en (det är inte gratis att skilja sig...).

Vilken hade ni börjat med? Källaren eller markplanet?

Värme stiger ju så ur den synpunkten känns källaren naturlig. Då får jag dessutom bort en del av den vanliga källarfukten. Samtidigt är det ju på markplanet jag kommer att tillbringa den mesta tiden, så komfortmässigt borde det vara bäst. Speciellt som planlösningen är öppen och bra.

Sen är det "bara" att välja rätt fabrikat/modell - men där finns det ju redan en miljon trådar...
 
Markplanet hade jag valt, såvida du inte har väldigt öppet mellan källare och markplan, eller problem med fuktig och rå källare.
 
Jo, jag lutar nog åt det hållet. Speciellt som det bara krävs lite målning innan jag kan sätta upp den pumpen.

Källaren är inte onormalt fuktig, utan det är mest lite spånskiva på träreglar mot betong som samlar fukt och luktar. Det ska rivas ut efterhand och då kanske jag hinner göra det innan källarpumpen ska monteras. Inte fel att slippa flytta inomhusdelen när väggarna där ska göras om.

Två st Mitsubishi Electric FD25 borde väl räcka?
 
Eller varför inte FD35. Den ger ju lite mer effekt.
 
Vi har just installerat den andra L/L-värmepumpen i vårt enplanshus med källare (120+120 kvm).

Då vi har stängt mellan källare och markplan var det naturligt att börja med markplanet. Även om vi öppnat mellan källare och markplan är jag mycket tveksam till att vi lyckats få ok värme på båda planen med en pump i källaren.

Planlösningen på markplan är rätt öppen och vi har inga problem att värma huset enbart med pumpen på markplan ned till ca - 20 grader. Källaren är dock i vinkel och vi har redan nu svårt att sprida värmen redan nu är det bara är några minusgrader.... Så planlösningen spelar större roll än jag trodde.

Tänk bara på att när du använder pumpen på värme får du ingen avfuktande effekt. För att uppnå någon avfuktning behöver du köra på kyla (om jag inte har uppfattat helt fel?)

/K
 
Tackar - då har jag en plan!

Och jag kommer att lägga tusenlappen extra och stega upp till FD35:surprised:r.
 
Klokt.
Man kan aldrig få för mycket effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.