Jag har en CTC värmepanna från -71, kombi modell (ved, el, olja)
Cirkulationspumpen bytt vår -10. Expansions kärlet från -71. Systemet är slutet.
10 radiatorer totalt varav 2st på övervåningen.

Mitt problem i huset är att vissa element är snorvarma och andra iskalla, speciellt de på övervåningen. Får även i mycket luft i systemet och det tappar vatten tryck vilket betyder luftning och påfyllning ofta.

Jag vill behålla systemet då jag varken har råd eller lust att byta ut det men behöver få det att fungera optimalt för att få ett drägligt inomhus klimat och mindre kostnader.
(Har även luftvärme pump som går som komplement.

Har fått tips genom andra trådar här på forumet att se till att elementen "lutar" åt rätt håll, testa så att expansionskärlet fungerar som det ska - tror det är dåligt med luft i det så ska testa att fylla på annars byta ut det.

Det jag har kommit fram till är att jag vill sätta in en regler/styrsystem på pannan.
Så vitt jag förstått (teknik idiot med tummen i pannan) så ska man helst ha en med både inne och ute givare. Har då tittat på Thermomatic CBJ från Termoventiler.
Jag kan då (?) behålla befintliga termostater om jag vill. Den kostar dessutom rimliga 2585kr.

Dock har jag vid närmare fundering kommit framtill att jag nog helst vill ha ett sådant där man kan ställa temperaturen individuellt för olika rum så man inte har ex. 21grader i alla rum i hela huset. Jag använder inte alla rum periodvis och vill ha det svalare i sovrummet etc.

Så min fråga är, vad ska man då ha?
Går det att använda Thermomaticen jag tittat på ihop med nya termostater eller skall jag titta på annan modell?
Vilken?
Andra system/märken?

Finns det möjlighet att köpa ett reglersystem och komplettera? Tex först köpa själva reglerings prylen till pannan och givarna och använda ihop med befintliga termostater (samma tempratur i hela huset) för att sedan komplettera med termostaterna (ett rum i taget?) allt eftersom.
Eller är det hela köret på en gång som gäller?

Jag vill hemskt gärna få ordning på detta omgående men har pga massa extra utgifter senaste begränsat med pengar att lägga på det därev min fråga om det går att "köpa det i delar"

Om man vill ha med individuell styrning så misstänker jag att det kostar betydligt mer än de 2585kr jag hittade det andra för.
Har hört/sett siffror från 8000kr och uppåt + termostaterna.

Termostaterna som sitter idag är original och säkert i behov av att bytas oavsett vad jag väljer.

Tacksam för alla tips och råd ni vill erbjuda!
:wow:
 
C
Börja med att byta termostater och käglor, eventuellt kanske du får byta hela termostatventilen. Troligen dessa som kärvar. Att trycket rör sig konstigt kan bero på att du har slut på luft i expansionskärlet. Det kanske läcker sakta så att det är därifrån luften i systemet kommer. Expansionskärl kan därför vara på sin plats.
Därefter kan du fundera på att montera ett reglersystem för ökad komfort och mindre vedanvändning (jag förutsätter att du inte kör på olja eller el primärt, eftersom det då ganska snabbt skulle betala sig att byta uppvärmningssystem).

Får du däremot inte rätt på tryckminskningen först så tycker jag att du ska börja leta läckor.
 
Tack för svar!

Efter lite efterforskning så är tydligen inte mina termostater - termostater, utan bara en reglerings pryl, så det måste bytas omgående, de måste ju vara en riktig energibov?
och väldigt svåra att ställa in...
Men tanke på vad ett expansionskärl kostar så funderar jag på att byta det direkt, det gamla är ju trots allt från 1971.

Luftvärme pumpen går i första hand och värmer nerevåningen utan problem. (Ej badrummet)
Elpatronen går som komplement, när det är som kallast. Möjlighet till vedeldning i pannan med hjälp av laddomat/accumulatortank finnes och det tänker jag utnyttja så mycket jag orkar/hinner.
Har mycket ved liggande, mer att klyva och en massa annan bröte från ladugårds urröjningen att elda.
 
Bättre att lägga pengarna på en CBJ ca 2000:- på Rinkabyrör, termostater behövs inte, stryp lite på kranarna i de rum du vill ha kallare. Sätt innegivaren i ett rum som är representativt för den temp du vill ha och inte värms av LVP.
 
Hmm, så mycket billigare på Rinkaby än på nätshopparna!

Trodde nätshopparna skulle vara överlägset billigast :surprised:
 
C
Ja, har du fungerande reglerventiler är det egentligen det optimala, då behöver du inte byta eller ändra nåt, koppla på en reglerutrustning på din shunt och ställ in systemet korrekt, sen har du det bästa tänkbara.

Men återigen, hitta den där läckan, det är inte riktigt bra, tänk om det står och droppar inne i nån vägg eller nåt?
 
Gullered skrev:
Det jag har kommit fram till är att jag vill sätta in en regler/styrsystem på pannan.
Så vitt jag förstått (teknik idiot med tummen i pannan) så ska man helst ha en med både inne och ute givare. Har då tittat på Thermomatic CBJ från Termoventiler.

:wow:
Cbj har väl bara innegivare. Med en sån så blir det nog en klar förbättring.
 
#6 Det är ju faktiskt smidigt om man slipper byta till termostater, jag gillar min gamla, de är fränare än moderna.
Hittade ett element på ö.v som stod och droppade så det är ordnat, fyllde på systemet igår igen så ska kolla nu om det försvunnit mer vatten i så fall borde det vara en läcka någonstans.

#7
Hmm, det stämmer nog, har kollat på så många senaste dagarna så jag är helt yr! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.