Hej!
Bytte ytterpanel 2003-2004 på hela huset som är en rejält stor villa (11 x 16 m och 2,5 våning högt). Ohyvlat virke. Målade med slamfärg vi köpta från Gysinge byggnadsvård. Blandede en ockragul med en vit och fick därvid en ljusare gul. Blev mycket nöjda med resultatet. Enligt instruktionen skulle man inom 2-5 år måla en andra gång och det gjorde vi på halva huset 2006 andra halvan 2007.
Hösten 2008 var blöt. Huset bytte färg från ljusgul till grönsvart. småprickigt. Alger utgår vi ifrån att det är. Mest alger är det där det är torrt/regnskyddat som t.ex. närmast under fönsterbleck, upp under taket mm. På dom mest utsatta ytorna är det mindre alger, men däremot har färgen där tvättats bort och fram tittar då det underliggande träet som numera har blånat!
Har reklamerat målarfärgen hos Gysinge och fått svar att de mottagit klagomålet och återkommer. Det var snart ett år sedan. Skickade en påminnelse för några veckor sedan men har ej fått svar.
Gysinge har slutat sälja den vita slamfärgen! så det kanske är andra som inte har bra erfarenheter... i alla fall så tog vi kontakt med företaget i Finland som tillverkar färgen och fick receptet så vi kunde koka egen ljusgul slamfärg. Andra halvan av husets andra färglager (det som gjordes 2007) är altså gjort med egentillverkat färg. Det är ingen skillnad på de väggar som är målade med den köpta och den egenkokade färgen, alla väggar ser lika hemska ut.

Min fråga är: Är det någon som vet eller har en bra idé till vad vi kan göra med våran fasad för att få den fin?
Det är ett stort jobb att måla et sånt stort hus och vi vill ju gärna tro på tt det blir bättre nästa gång. Finns det nåt man kan blanda i slamfärg för att få den att fästa bättre så den inte sköljs av? finns det nåt man kan blanda i slamfärg för att förhindra algtillväxt? Det ingår zinkvitriol i receptet, men det verkar inte räcka.

gjorde några "provytor" hösten 2008 där jag tvättade fasaden med olika saker: linoljasåpa, klorin, citronsyra, vanligt diskmedel. Nu två år senare är det igen somhälst skillnad på dessa ytor, alla är lika fula.
 
Lise Wichmann skrev:
Känns logiskt att på ytor som skyddas mot slitage av vind och sol kunde alger växa ifred. Det som är fördelen med en slamfärg är ju att man behöver ej skrapa före nästa ommålning . Samma egenskap orsakar också att man får måla efter behov dvs när färgen är sliten för den slits ju kontinuerligt med hastighet beroende på vilken miljö den får stå ut med.
Vet inte vilka förväntningar du haft på färgen men du verkar vara överraskad och besviken.

Slamfärgens välkända minus - den kommer inte upp till sitt goda rykte för det saknas gifter som fanns i faluröd förr ( bly,koppar). Att man började blanda andra nyanser än enbart faluröd blev bara ett mode som knappast gjorde slamfärgen bättre eftersom ljusa färger är mer avslöjande än mörka.

Främsta orsak till mögel på fasader är den tjocka isoleringen av väggarna som hindrar att inomhusvärme värmer utsidan av fasaden och påskyndar torkning av färgytan efter fex regn eller dagg. Värst blir det mot norr eller i skuggiga dålig vädrade lägen. Ju längre ytan är fuktig dess bättre växer alger oavsett vilken färg man använt. Vissa dagar torkar det knappast.
Finns ingen färg på marknaden som kan stoppa den processen men visa sorter påstås hålla sej rena lite längre än andra.

Slamfärg är inte den lämpligaste fasadfärg att bli tvättad för den sitter inte som en skorpa och tvättas bort.
Det finns ingen annan utväg än att måla så ofta ni tycker det behövs .... för slamfärgen slits ju kontinuerligt, tyvärr.
gaia
 
Jo, vi blev besvikna. I den skriftliga informationen som följde med färgen stod att om man målade ett andra färglager inom 5 år skulle man inte behöva måla på 15-20 år. Så att vi bara hade ett fint hus i 3 år och därefter ett mycket fult hus blev vi förstås inte nöjda med. Mit förra hus (och flera nuvarande uthus) är målade med falurödfärg. Den färgen sitter i alla fall kvar på väggen bra mycket längre än vad våran gula har gjort. Du har rätt i att dom små algprickarna syns mycket mindre på en rödmålat vägg än på en ljusgul.
Norrväggen är faktiskt den finaste på vårat hus. Värst är det mot öster och det beror nog på att det dendär blöta hösten 2008 blåste det mycket ostvind och regnade samtidigt.

Blyoxid är ju gult så det skulle vi kunna blanda i :) . men det har man ju ingen lust med när man vet att färgen tvättas av så snabbt och blyet skulle då hamna i miljön. Men jag tycker det borde finnas nåt som kanske sugs in lite i träet, inte skadar miljön men som är giftigt för alger så de inte trivs på fasaden?

Ett hus på 11 x 16 meter och 8½ meter i nock har man inte lust att måla om vart tredje år....
 
Tvättade ni fasaden något innan och mellan målningstillfällena?
 
Nej
Vi målade i samband med att vi spikade upp nya panelen och gjorde inget mellan första och andra lagret. Första lagret var jättefint fortfarande då det var dags för lager nr 2.
 
Bortsett från färgens kvalité så kan avsaknaden av tvättning vara en orsak till algpåväxterna. En matt yta behåller mer smuts och annat göttigt för mikroorganismer än en blank. Det kan ha funnits spår av beväxning när ni målade 2:a lagret - om detta har "målats in" så är det svårare att komma till bukt med i och med att beväxningen delvis kommer inifrån färglagret.
 
Enligt anvisningarna som följde med från företaget vi köpte färgen från skulle det inte tvättas mellan målningarna. Det enda som eventuellt skulle behöva göras var borstning med piessavakvast. Har förresten alldrig hört talas om någon som tvättat en slamfärgsfasad mellan två färglager !? Är det inte nån annan färgtyp du tänker på nemlan?
 
Tycker det är konstigt att inte Gysinge tar problemet på allvar och återkommer till er. De har ju trots allt ett bra rykte som de borde vara rädda om.

Du kanske skulle maila en länk med denna diskussion till dem, för att få lite fart på det hela?
 
Jag vet att detta är en gammal tråd, men jag skriver iaf. Jag tittade efter någon som hade samma problem som vi. Vår nymålade färg trillade av direkt efter den var nymålad. Hjärtat blöder, nu står min man på en byggställning och tar bort all färg på en villa med två hela våningar. Vi hade en blästerfirma här och provblästrade, men dels skulle de ha 45000 plus hyra för skylift och dels låg det sand kvar på fasaden och var inte helt rent vid kvistarna. Vi kontaktade Getinge för reklamation och de kopplade in en konservator som påstod att det var vårt eget fel eftersom vi inte tagit bort det tidigare lagret och målartvättat hela huset. Vem gör det med slamfärg? Jag är så besviken, både på företaget och dess produkter.
 
Gysinge skrev jag ju.
 
Hade erat hus varit målat med annan färgtyp än slamfärg innan? Det låter ju konstigt om slamförg trillar av slamfärg.
Min "historia" slutade med att jag tvätta hela huset (11 x 16 meter och 8 meter i nock) grundligt med målarfärg och borste och skjöljde supernoga med ljummet vatten/vattenslang. Därefter målade jag om alltihopa med linoljefärg istället. Grundfärg, mellanstrykning, slutstrykning. Och valde en morkare nyans dessutom.
Hade en längre kommunikation med Gysinge. Den hölls i en god ton men han (Göran) försökte sig med flera fula (ja skulle kalla det fula faktiskt) förklaringar som skulle få dethela till att handla om att jag gjort något fel och att skulden låg på mig. Har sparat hela kommunikationen och läste den nyligen. Lite underhållande faktiskt.

Ommålningen tog en stor del av min semester 3 år i rad och gav mig men i form av inflammation i axlarna som först satt i i månader och efter det kroniskt ligger o väntar på minsta lilla upprepade rörelse ovanför axelhöjd så kommer den tillbaka, så var rädda om er!

Det ni kanske kunde göra är att anlita någon sakkunnig som kommer tittar och kan säga om ni gjort något fel eller om förgen inte är som den borde.
 
Marcussjogren skrev:
Det är av yttersta vikt att man borstar fasaden noga innan man målar om med slamfärg, just för att det ska fästa.

På höger är den borstad: [länk]
Det vet jag och det gjordes också.
 
Lise, Fasaden satte vi för 13 år sedan och målade den med Gysinges gula slamfärg. Vi hade en entreprenör som borstade och målade. Nu måste vi göra färgborttagningen själva, men tar entreprenad på målningen. Jag förstår vad du menar att vi inte ska ta knäcken på oss.
 
Närbild av gammal färg som flagar från en träyta med synliga trädelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.