Vi skall stycka av en tomt från min mormors ägor som vi får som en gåva. Jag funder nu på hur man beräknar lagfartskostnaden på en gåva.
Behöver man bara betala administrativa avgift som jag tror är på 825kronor eller skall man även betala 1,5% av tomtens värde, och isådana fall vem bestämmer värdet på tomten. ???
 
När jag fick en sommarstuga av min pappa beräknades lagfarten på taxeringsvärdet.
 
Det blir bara de 825 kronorna.
 
Mot bakgrund av er avsikt med tomten bör ni kanske redogöra med en jurist om upplägget. Vid gåva har man nämligen samma ingångsvärde som givaren. Om tomten har ett väldigt lågt förvärvsvärde hos din mormor får ni vid en försäljning nästan bara vinst. Om ni däremot köper tomten blir vinsten dessto mindre och följdaktligen även reavinstskatten.

Lycka till! :) :) :)
 
Grejen är att Mormor skall stycka av tomten, ta ett lån på minst 85% av taxvärdet, betalningsansvaret skall ingå i gåvan dvs tomten. På detta sätt kostar lagfarten bara 850 spänn. Mormor kan ju sedan ge pengarna från lånet som separat gåva. Kontakta bankens jurist så fixar han/hon detta för några tusen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.