A
Hallå!
Har problem med ett element i min källare. Röret till elementet är kallt, jag har testat att lufta elementet (och alla övriga element) men vatten kommer direkt när man öppnar luftningsventilen. Jag har skruvat bort termostaten och knackat lite lätt på ventilen. Och nu har jag inte längre några idéer om vad som kan vara fel. Har kollat så att det finns vatten i systemet och det finns strax över 1bar.
Vi använder oss av en luft/vatten värmepump.

Nu vill jag hemskt gärna ha nya tips och ideér på vad jag ska ta mig till med mitt kalla element.
 
Hörs det nåt sus när du tog bort termostaten vid ventilen?

Har den alltid varit kall?...Avstängd på returventilen?
 
A
Nej inget sus hörs. Skall det göra det? Den fungerade i någon dag, sen så blev den iskall. Avstängd på returventilen? Berätta mer... Är inte så insatt i radiatorernas värld. Var sitter returventilen? Låter ju som att det skulle kunna vara något sådant. Typ elementet har värmts upp men sen har inte vattnet kunnat ta vägen någonstans och blivit kallt? Är det rätt förstått?
 
är det ett gammalt element med "slottsvred" som sitter fast? det kan ju vara så att vredet är i avstängt läge, men luftar du elementet sprutar det ju vatten från returledningen ändå. så man kan bli lurad av att det cirkulerar vatten i det.

edit: såg att du hade termotstat på elementet. kan vara den lilla piggen som sitter bakom elekmenet som är trasigt. ibland får man byta hela insatsen. eller prova o knacka på pliggen. den kan ha fastnat i stängt läge
 
Fungerade den så är det inte avstängt på returen..:)
Jo det susar alltid lite grann om det är genomströmning genom ventilen...Så det låter som det vanligaste problemet här ...Nålen har fastnat så fortsätt att motionera lite till så släpper det nog får vi hoppas...Brukar få köra på en stund ...testa lite 5-56 om den inte rör sig alls...annars knacka som du gjorde först...
 
A
4821201072439f09f.jpg

HAr varit på och motionerat ventilen med både 5-56 och lätt våld, men elementet är lika kallt fortfarande. Finns det några andra tips? Ny ventil som gäller? När man byter ventil, bör man även byta termostat?
 
A
Det var returventilen som var stängd. Klantigt att missa det. Nåväl, huvudsaken är att det är varmt nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.