RilleRock
Hej,

Har ett återvinningselement i entren som varit tapetserat d^_^b
Efter att jag borjat ta bort tapet+klister så insåg jag att elementet hade någon buckla och första tanken om att lacka om det sket sig.

11rg45v.jpg

Så ja tänkte man kunde klä om det med ny fin plåt som plåtslagaren bockat till.
Man vill helst inte ha några synliga skruvar.
Finns det något lim för plåt/plåt som klarar av värmen?
 
Redigerat:
funderar Du på att klä det med plåt, kan du glömma aluminium, för det är en aggresiv metall mot järn. Ett sättlim funkar bra att fästa någon plåt med, t ex PL 400 eller något silicon. Men visst går det att lacka om elementet
 
RilleRock
saturnus skrev:
funderar Du på att klä det med plåt, kan du glömma aluminium, för det är en aggresiv metall mot järn. Ett sättlim funkar bra att fästa någon plåt med, t ex PL 400 eller något silicon. Men visst går det att lacka om elementet
Men det är aluminium som sitter där nu.
Då går det väl?

Så PL400 klarar värmen med?
Smidigt isåfall.

Visst går det att lacka men underlaget är lite buckligt på ngt ställe och det smidigaste med bäst resultat borde vara en plåt.
Tycker jag iaf.

Mvh
 
Finns två alternativ som jag ser det för dig. Antingen tar du och använder super epoxy lim, ska finnas sådant som tål kring 200 grader. Andra alternativet som borde fungera är att du tar kemisk metall, finns säkert sådant på biltema eller liknande.
 
Hemmakatten
Men, ursäkta att jag säger det, men det där var inte världens vackraste element. Det måste gå åt mycket tid och en del pengar att fixa till det. Är det inte enklare att köpa ett nytt?
 
RilleRock
Tack för tipsen Locos!
 
RilleRock
Hemmakatten: Jag har ett sprillans nytt element ståendes i garaget som skulle upp som jag köpt av en VVS grossist. Dock är en bekant rörmockare och sade att mitt befintliga supergamla aluminiumelement värmer upp till en halv gång mer än det nya. Och det är skäl nog för mig iomed ja kan spara mycket energi.
Detta återvinningselement är det enda jag har och håller hela huset varmt förutom när det är som kallast.
Att byta till ett element som inte är lika effektivt så jag behöver använda elelement mer är dumt.
I de andra rummen sitter elelement och utöver det har jag en LLVP.
Mao behöver jag kräma ut så mycket värme de bara går så jag bara behöver pusha elvärme när det är som allra kallast.

Mer begripligt?

Ja de är inte så grannt det är sant men med ny plåt och ett nytt vred skall det nog bli riktigt bra.
Snackade med en lokal plåtfirma idag som skulle ha 300kr för plåt inkl bockning.
Att sätta dit det tar inte många minuter för mig.
 
Staffans2000
Så ditt element i garaget är underdimentionerat?
Är det därför du vill ha det redan befintliga elementet kvar?
Med tanke på att ett element inte blir särdeles varmt, kan du nog använda sättlim eller silikon som tidigare föreslagits.
Ett annat alternativ är att falsa plåten för att vid montering vika in den undre falsen på plats. På så vis slipper du allt limmande. Detta förutsätter naturligtvis att ditt element har kanter som en lös plåt kan bockas runt!

Staffan
 
Hmm, limmar du en plåt på eller sätter dit den så det inte finns luftcirkulation mellan den nya plåten och elementet får du väl mindre direkt värmeöverföring också.

Två förslag:
1 Måla i en riktigt matt färg så kanske inte bucklorna syns så mycket
2 Klä in det med något på sidorna och en ram med luftig rotting eller tunna träribbor på framsidan. Ovandelen gör du i så fall av smala träribbor. Du kan ju måla det som du vill. Detta bör inte störa luftströmmen särskilt mycket om du har helt öppet neråt och stora mellanrum mellan ribborna på toppen:)

Måla gärna även om du klär in det
 
Alla element har samma verkningsgrad (100%) för hur de avger värmeenergi till rummet. D.v.s all avgiven värme kommer rummet tillgodo. Dock så kan ju ditt gamla element ha en högre effekt än ditt nya, dvs det har en större yta som avger värme, men det har inget med effektivitet eller verkningsgrad att göra.

Hur värmer du vattnet i radiatorkretsen? Är det med en vedpanna?
 
RilleRock
Förtillfället ingen värme i det alls då kompressorn lagt av i min 23 åriga frånluftsvärmepump.
Men en ny Nibe installeras i veckan och då skall de bli fart i att.

Tydligen var det gamla dubbelt så brett mot det nya ändå förklarade jag för vvs återförsäljaren vilken sort jag hade inkl bilder med alla mått så jag förutsatte jag fick rätt.

Tack för alla svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.