Jag har i sommar köpt en gård som jag nu bor på. Med på köpet följde en ödegård i grannbyn. Skulle tippa på att huset är från mitten av 1800-talet ungefär.
Jag vet inte vad jag ska göra med det! Huset är i ganska dåligt skick så det enda raka kanske är att jämna det med marken?
Eller kan man sälja huset? Eller kanske ska jag sälja hela tomten så får de nya ägarna bestämma vad som ska hända med byggnaderna?
Ibland funderar jag på att ta ner huset stock för stock och timmra upp det igen här hemma på gården... Fråga är dock vad det skulle kosta?
Jag vet som sagt inte ens om det skulle gå då ena väggen bångnar på ett ställe på nedervåningen.
Bränna upp det få man tydligen inte göra iallafall.

Är huset nånting och ha kvar?
Är fönstrena utom räddning?

Ta en titt i mitt fotoalbum och säg vad du tror! (Bildbombsvarning utfärdas!)

http://www.pixbox.se/alb1206551

Vad skulle du ha gjort?
 
Inte så pjåkig stomme med troligen några dåliga stockar
fast panelen har kanske skyddat
kapade knutar tyvärr
komplett med golv, innertak, dörrar
fönstren ser bra ut
eldstäderna borta
Lägg ut på Blocket så får du veta ev intresse
Hur mycket det kostar beror på egen arbetsinsats :)
 
Vad menas med kapade knutar?
 
J
Vackert hus, hade det legat lite närmare hade jag gärna köpt det!
 
Jämna det INTE med marken.
Det ser lite trist ut vid första anblick men det är säkert mycket fina saker att ta reda på i den kåken. Stommen såg väl ok ut? Taket och själva stommen såg inte krokig ut på bilderna. Är fönstren hela så spara dem med karmar och allt.

Det går ju att rensa av in och utsida och spara stommen. Hyr in två timmermän som är erfarna och be dem märka stockarna och sen plocka ner det. En variant kan ju vara att du säljer det på "rot" för bortforsling. Sådana annonser ser jag på blocket ibland.

Det finns vägar att gå men RIV inte huset.

Lycka till!!
 
Jättefin Törnrosa. :)
Visst går det att rädda, med lite möda och visst besvär och en hel del tid. Men det är inte speciellt svårt.
Jag vet inte heller vad Jehu menar med knutarna, men de är absolut tillräckliga för att man ska kunna timra om huset, även om de inte går att behålla. Och det är ju huvudsaken.
 
Förut när man panelade gamla timmerhus hade man två alternativ när man nådde knutarna, kapa bort det som sticker ut eller bygga knutlådor runt dom.
 
Har faktiskt sett värre hus än detta, hus som inte revs. Så visst finns det hopp om denna kulturklenod. Allt handlar egentligen hur mycket du själv brinner för huset? Annars, går som någon skrev, går att sälja och mycket av det som syns på bilderna verkar inte helt förstört. Om inte, spotta i näven och kör igång. Lovar att det blir en kul, mödosam och intressant resa. En fråga, hur kunde det gå så här långt med huset?
 
Bara att flytta in och trivas ;)
 
B
du måste väga va det kommer kosta och vad du får ut för det sen.
 
Tja, i värsta fall så har du i alla fall ett enormt vedförråd. :) Om du sågar upp det lär du kunna värma din bostad i överskådlig framtid.
 
Mikael_L
Som sagt tråkigt att tidigare ägare inte har ansträngt sig lite för att stoppa förfallet. Det var nog ett rätt vackert hus.

Är det någon annan än jag som tittar misstänksamt på det vita luddet i stora sjok på en del bilder ..?

Någon sorts mögel, eller ...?
 
Rester av vitmålad papp eller kalkfärg tror jag det är, annars har jag missat vad du menar med "Vita luddet".
 
Mikael_L
Så kan det vara.
Jag brukar ju inte springa omkring i sådana här rivningsobjekt. :x

På vissa bilder ser en del vita saker verkligen ut som någon slags söndertrasad papp eller vit färg, på andra bilder ser det (för mina ögon) mer svårbedömt ut, t.ex. dessa bilder:

"Tak vänstra rummet"
"Mot baksidan, hål för skorsten?"


Men TS, jag kan noll och intet om sådana här gamla hus, så var inte orolig över vad just jag skriver!
 
Är det en kedja som håller ihop huset på nåra bilder? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.