Jag undrar om ni har några erfarenheter med företaget Vallsjöhus?

Jag har färdiga bottenplattor för hus och garage och håller nu på och handlar upp garaget för stomresning i april/maj 2011. Huset ett år senare..

Deras offert verkar intressant men jag vill bara veta om de är bra och om era erfarenheter. Gärna då på västkusten!

/Thommy
 
Vi bygger med Vallsjöhus, dock kommer inte huset förrän v.45 men vi var på besök igår och fick se när de bygger vårt hus.

Man känner sig verkligen välkommen i deras Vallsjöhus "familj" , vi har varit där tre gånger nu.
Allt känns väldigt bra och jag kan rekommendera dom starkt.

Deras VD Mattias har alltid funnits tillgänglig för frågor när säljaren inte har kunnat svara direkt till oss. Vi har även fått hjälp med köket av honom vilket känns lite ovanligt, men stärker känslan av att man inte bara är en i mängden.

Vi har kunnat välja bort det vi inte velat ha i leveransen och har fått riktigt bra avdrag för det.

Jag kan starkt rekommendera dom.

Får hoppas PEAB fixar upp huset lika bra men det ska väl inte vara några problem.

Lycka till.
 
Tack Jesper,

Bygger du ett av deras kataloghus eller har du ritat det själv?

/Thommy
 
Vi gav dom en skiss. Sen med hjälp på killarna som ritar husen så blev det 10 kvm större. Vi ändrade säkert 20 gånger på olika saker utan att det tog extra betalt för det.
 
Vi kom i kontakt med de och upplevde att det var proffsiga. Men vi valde inte Vallsjöhus pga deras yttervägg inte höll måttet.
 
bYkICr skrev:
Vi kom i kontakt med de och upplevde att det var proffsiga. Men vi valde inte Vallsjöhus pga deras yttervägg inte höll måttet.
Vad med ytterväggen var det som inte höll måttet? Nyfiken för jag sneglar på Vallsjöhus själv.
 
Ja, deras yttervägg är konstruerad på följande sätt:
panel
spikregel
vindpapp
240cm regel + 240cm isolering
fuktspärr
gips

detta är en konstruktion (lik Myresjöshus, LB-Hus osv) som jag anser är dålig, så fort du sätter upp en tavla på väggen så förstör du fuktspärren t.ex. och köldbrygga kan vara ett problem

Efter att ha pratat med de flesta husleverantör anser jag att Mjöbäcksvilla har den bästa ytterväggskonstruktionen (Vi valde inte de heller).
 
Vallsjöhus gör väggen som du vill ha den.

Jag har skickat in ritningar som visar att det ska vara ett extra 45mm regelverk innanför plastfolien med spånskiva(eller någon annan träskiva/råspont). Vallsjöhus har återkommit med offert och det visar ju att kan/vill bygga så. Det gör för övrigt en hel del företag ex. Hällingsjö, Arvidsson...

Som sagt kan jag inte bevisa detta eftersom jag inte har beställt ännu utan vill ha era erfarenheter utav firman Vallsjöhus. Än så länge finns det inget som säger att de inte håller måttet...;-)

/Thommy
 
Är man villigt att betala så är de villigt oxå. När jag begärde in offert så var de och mjöbäcksvilla de billagaste. Vill man ha de 45mm så kostar det ju x antal kronor. Med möjbäcksvilla får de en bra yttervägg från början. Tänkt på att hela ytterväggen blir runt 38cm tjocka, den stjäl ju en del av boytan. Du kan konstruera en 32cm yttervägg med lika bra U-värde som deras 38cm yttervägg = mer boyta.
 
Vi la till en spånskiva innan gipset. Man har möjlighet att lägga till mer om man vill. I vårt fall så kände vi att det räcker så.
Beroende på tjocklek på spånskivan så behöver man ju inte förstöra fuktspärren om man inte vill hänga upp riktigt tunga saker som kräver lite rejäla skruvar.

Men alla har ju sina krav på hur det ska vara. Fördelen som vi såg med Vallsjöhus var just att dom kunde lösa alla våra ändringar som vi ville ha, vilket blev betydligt svårare att få igenom med en hel del andra större tillverkare. För att inte tala om kostnaden att göra det. 20.000 kr i ändringsavgift har i alla fall vi inte lust att betala. Vi hade även problem att få lägga till en spånskiva innan gipset hos en av tillverkarena, dom gick bort.
 
Redigerat:
Kan hålla med om att Vallsjöhus känns seriösa, har bra kontakt med deras säljare och om dem har ett vettigt pris blir det nog att bygga med Vallsjöhus här också...
 
Har bestämt mig nu. Det blir Vallsjöhus för mitt garage. De var helt enkelt bäst när jag jämförde pris/produkt på byggsatsen. :D

Visade sig vara ett mycket stort kostnadsspann på de olika byggsatsofferterna trots att jag hade lämnat med ritningar och specat exakt vad jag ville ha. Problemet är om man inte specar vad man vill ha rätt exakt så blir offerterna väldigt svårjämförbara. Det lönar sig alltså att lägga ner en hel del arbete själv och fundera ut vad man vill ha och gå ut till många anser jag i alla fall.

Om man vill ha stomrest hus eller garage så gör de det med personal som inte är anställda av Vallsjöhus men som åker runt och sätter upp deras byggsatser. I mitt fall gör jag det på löpande räkning för att försäkra mig om att det blir noggrant gjort och att man kan skippa delar som jag kan göra själv om jag vill det.

Något att se upp med kanske är att de har normalt en underlagstakskiva från Paroc istället för råspånt. Håller väl att gå på det med men det känns bättre med råspont. Går att byta ut förstås mot en mindre kostnad.

/Thommy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.